Genhør med: Finn Olafssons Savannah

18. januar 2017

Vi skal tilbage til halvfjerdserne. Nærmere bestemt til 1977, hvor Finn Olafsson fÃ¥r udsendt sit første soloalbum. I Ã¥rene op til var Finn med i det legendariske danske progressive beatorkester Ache, der opløstes i 1971. Og Finn – og broderen Torsten – søgte i retning af den akustiske musik. Og den nye orientering spores tydeligt pÃ¥ albummet Savannah, som jeg hørte første gang i Ã¥rene lige efter udgivelsen (jeg lÃ¥nte det vist pÃ¥ Esbjerg Kommunes bibliotek, hvis jeg husker ret).

Men den akustiske orientering udvisker ikke udgangspunktet i rocken. Der er snarere tale om, at den akustiske guitar får mere plads end den måske ville få et fasttømret bandsammenhæng. Og det er vel hele ideen med et soloprojekt!?

PÃ¥ den indledende sang “Do you believe” er der plads til bÃ¥de akustisk og elektrisk guitar og man hører pÃ¥virkningen fra de guitar- og vokalstærke amerikanske bands fra vestkysten. I mine ører er der bÃ¥de spor af Allman Brothers Band og Doobie Brothers. Og indtrykket underbygges godt af den solide backing Finn har i broderen Torsten (vibrafone, slagtøj), Nis P. Jørgensen (tværfløjte), Steen Toft Andersen (bas) og Gert Smedegaard (trommer).

Det akustiske udtryk er mere fremherskende i “My lady love”, der som halvfjerdsernes folkrockbølge søger inspiration langt tilbage i musikhistorien – klassisk musik og ‘ancient music’. Især i første del af sangen er denne inspiration tydelig, medens en mere moderne folktone tager over i sidste halvdel, hvor ikke mindst Nis P. Jørgensens fløjte og Torsten Olafssons vibrafon trækker lydbilledet i retning af halvfjerdser-folkrockens univers.

I det hele taget er Savannah en plade, der bærer sin tid – halvfjerdserne og de sene tressere – smukt som et vandmærke. Den er – som den skal være – farvet af sin tid. SÃ¥ledes mærker man pÃ¥ den todelte sang “Free to be” ikke alene en tekstlig genklaÅ„g af tidsÃ¥ndens søgen mod frigørelse og opbrud, men ogsÃ¥ en pÃ¥virkning fra fx Crosby, Stills, Nash & Young, der netop i starten af halvfjerderne satte nye standarder for, hvordan vokalarbejde skulle være. Og har man været med fra dengang vil man kunne bemærke den farvning, som tiden sætter sig pÃ¥ pladen.

Det er godt, at Savannah nu omsider er blevet tilgængelig i en opdateret CD-udgave. Den er dejlig plade og en pÃ¥mindelse om, at dansk beat dengang kunne levere varen – rockmusik, der var fuldt pÃ¥ højde med det bedste fra Storbritannien og USA. Og som en understregning af, at det er vigtigt at vi gør noget for at bevare den del af kulturarven, som beat- eller rockmusikken jo er. SÃ¥ fik du ikke hørt pladen dengang den udkom og holder du af musik med rødder i de klassiske Ã¥rtier – tresserne og halvfjerdserne – sÃ¥ er der god grund til at indlemme Savannah i din pladesamling.

Finn Olafsson. Finn Olafsson’s Savannah. Produceret af Finn Olafsson. Olafssongs. Er udkommet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

345 har læst indlægget
12,132