Capac anbefaler: Telestjernen & Manden de kaldte Lefty – Det kolde Hawaii

15. september 2014

14934_968797056470925_5435519140811402745_n

Måske har man lidt saltvand i blodet, når man kommer fra den jyske vestkyst?! I hvert fald har jeg, siden jeg forlod Esbjerg og Sædding for mere en fire årtier siden, haft det sådan, at jeg mindst en gang om året skulle vende tilbage til Vesterhavet for at tage en dukkert i dets rå, salte vand. Det er ikke lykkedes hvert år, men drømmen lever intakt her midt i den jyske hovedstad. Og måske fortæller denne lille personlige historie noget om os, der ikke bare kommer fra udkanten af Danmark, men fra vandkanten. Vesterhavets. Måske får man en særlig tilgang til livet og et særligt lidt skævt blik på den danske virkelighed, når man har lidt vesterhavssaltvand i blodet!?

SÃ¥danne tanker kan jeg godt gøre mig, nÃ¥r jeg nu sidder med det nye udspil fra Telestjernen (Rasmus Johansen) og Manden de kaldte Lefty (Kasper Vegeberg) med titlen Det kolde Hawaii. For det er – som titlen peger pÃ¥ – netop et album, der gør en dyd ud af at hente sin inspiration helt ude ved Vesterhavets vandkant, Det kolde Hawaii ved Klitmøller.

Telestjernen kender vi fra hans foregÃ¥ende album – blandt andet Hvidt Skidt – hvor han med sin uslebne stemme har besunget provinsens skæbner i et ligefremt, sprogligt ubesmykket sprog. Og her pÃ¥ den nye plade deler Telestjernen pladsen med Manden de kaldte Lefty, guitaristen Kasper Vegeberg, der har sine rødder i omrÃ¥det ved Klitmøller.

Telestjernen fortsætter med at fortælle om skæbner og steder, sÃ¥dan som han tidligere har gjort. Blot er det en mere fokuseret fortællekunst denne gang. Desværre er teksterne ikke trykt pÃ¥ det anmeldereksemplar, jeg har, men man fÃ¥r et udmærket indtryk af, hvad Telestjernen kan i den store, næsten novelleagtige historie om “Leftys oldefar alias slagteren og profeten fra Vegebjerg”, der er aftrykt i pr-materialet. Det er – en mÃ¥ske lidt selvbiografisk? – historie om knægten, der er lokumspoet og som stikker lidt ud i KlitmølleromrÃ¥dets miljø med sine skriverier og fantasterier. En outsider i ud-  og vandkanten, som Telestjernen og sikker ogsÃ¥ Lefty nok ikke har svært ved at genkende noget af sig selv i. Derude pÃ¥ kanten kan man let komme pÃ¥ kant med de andre…

Musikken pÃ¥ den Telestjernedominerede første halvdel af pladen (Part 1, de første otte sange) er en skramlende rock, der fÃ¥r en til at tænke pÃ¥ fx Tom Waits (med sydvest og olietøj… ) eller Kevin Coyne. PÃ¥ den anden del folder Lefty sig ud med sin guitar og det er overvejende instrumentalt. Og stilistisk er musikken præget af inspiration fra halvtredsernes og de tidlige tresseres instrumentalrockbands, men ogsÃ¥ – som fx i den episke “Dødedans ved Nørre Vorupør” og den efterfølgende “Vesten vild” inspireret af tressernes filmmusik, bl.a. musikken fra de sÃ¥kaldte spaghettiwesterns. Hvor Telestjernen med sine nøgne fortællinger indfanger Ã¥nden fra Klitmøller og nærmeste omegn, der rammer Lefty med sine nostalgisk anlagte udfoldelser nogle stemninger, som man – jeg! – kun kan forbinde med den andethed, som ikke-udkantsdanskere tillægger Udkantsdanmark. Det er en lyd af noget anderledes, noget utilpasset, der ikke bare vil indordne sig under den normalitet, som ikke-udkantsdanskerne mener at stÃ¥ for.

Med Det kolde Hawaii bidrager de to vestjyske outsidere med en plade, der er velgørende i sin pÃ¥ samme tid bevidste og insisterende satsning pÃ¥ et lokalt virkelighedsperspektiv. Her er vi langt fra globaliseret mainstream, og derfor skiller pladen sig ud som unik og aparte. Og det er som sÃ¥dan, den vil finde sin naturlige plads i pladesamlingen… Hermed anbefalet.

Telestjernen & Manden de kaldte Lefty. Det kolde Hawaii. Eagle Vision. Udkommer i dag.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

424 har læst indlægget
15,016