Farvel til Aretha Franklin

16. august 2018

Om medens jeg sidder og kaster nogle runer efter Elvis og Robert, så tikker nyheden om Aretha Franklins død ind. Vi fik forleden at vide, at hun var meget syg (led af kræft) og blev plejet i familiens skød. Og nu døde hun så af sin sygdom, 76 år gammel. Og i den kommende tid vil medierne flyde over med nekrologer og mindeudsendelser, der skal minde os om, hvor stor hun var, dronningen af soulmusikken. Og jeg synes, at vi sagtens kan mindes hende med hendes helt igennem vitale og medrivende optræden i Blues Brothers-filmen med “Think”.

 

2 har læst indlægget

Robert Johnson i erindring

16. august 2018

Ikke kun Elvis døde på denne dag. Det samme gjorde blueslegenden Robert Johnson for firs år siden – med alle de forbehold, man er nødt til at tage over for de biografiske detaljer vedr. netop Mr. Johnson. For som Gulranick afslørede i sin bog om at finde Mr. Johnson, så forsvinder hans livshistorie let som våd håndsæbe mellem hænderne, når man forsøger at opspore detaljerne om hans liv. Men, men, musikken står tilbage. Det er her, man finder ham, Robert Johnson. Guitaren, stemmen og det der udefinerbare, der sikrede ham et langt eftermæle, der langt fra er slut endnu.

Hans indflydelse på rockmusikken, der opstod efter hans død, kan svært overvurderes. Fra Rolling Stones over Eric Clapton til Bob Dylan står de alle i gæld til den lille mand med det store format. Som Dylan udtrykte det i sin selvbiografiske Chronicles: “If I hadn’t heard the Robert Johnson record when I did, there probably would have been hundreds of lines of mine that would have been shut down—that I wouldn’t have felt free enough or upraised enough to write.” Ikke kun musikken, men også teksterne satte sig spor i eftertiden.

0 har læst indlægget

Elvis’ dødsdag

16. august 2018

Boet efter Elvis har ikke holdt sig tilbage med udgivelser, siden The King forlod bygningen. Og dødsdatoen i dag er heller ikke nogen undtagelse for Elvis-industrien. En ny udgivelse med gospel- og andre spirituelle sange er udsendt – i en opdateret og omarrangeret version. Og Family Bear Records, der specialiserer sig i udgivelse af musik fra dengang Elvis levede og var ung, markerer årsdagen med et stor Elvis-udsalg, hvor man kan spare op til 50% på diverse bokse og andet. Mere interessant er det nok, at vi befinder os i 50-året for Elvis’ store 68′ comeback, hvor han iført læderdragt fik sat sin karriere på plads igen efter en længere ørkenvandring i Hollywoods B-film-studier. TV-comebacket i december ’68 markeres med en genudsendelse (på amr. tv) af showet i en udvidet og forbedret udgave. Måske – og sikkert – genudgives koncerten nok også på DVD og lignende medier.

0 har læst indlægget

50: Big Brother & the Holding Company – Cheap Thrills

15. august 2018

Vi har lige passere 50-årsdagen for udgivelsen af albummet Cheap Thrills med Big Brother & the Holding Company. Det sidste album fra gruppen, hvor også Janis Joplin var med som forsangerinde.

Albummet med det ikoniske tegneseriecover af selveste Robert Crumb nød godt af, at gruppen havde optrådte med stor succes på Monterey Pop festivalen, og sendte pladen helt op på toppen af hitlisten, hvor den lå i flere uger.

Kritikerne, selv Robert Christgau, roste pladen, bl.a. på grund af Joplins sang, og fordi gruppen spillede bedre end tidligere.

5 har læst indlægget

Madonna – 60

15. august 2018

I morgen fylder popdronningen, Madonna – Madonna Louise Ciccone – 60 år. I følge hende selv er hun i gang med at lave sit fjortende album, der vil være inspireret af portugisisk fado. For Madonna er af familiære årsager flyttet til Lissabon. Men har altså ikke givet afkald på titlen som poppens dronning. Vi markerer den runde dag med en tidlig indspilning – hendes første single.

Opdatering: DRs unge musiknørd mener, at Madonna ikke vil blive husket for sine musikalske præstationer. Men for sine markeringer inden for emnerne “kvinders seksuelle frigørelse”, “homoseksualitet” og “religion”. Men selv om Madonna måske ikke har været decideret stilskabende, så synes jeg det er at tage munden for fuld at afskrive hende musikalsk relevans. Hun har i hvert fald forstået til enhver tid at lægge sig der, hvor den popæstetiske avantgarde befandt sig. Hun har haft øre for, hvilke sangskrivere, producere osv., der var helt fremme, når det galt hitistepotentiale og diskoteksegnethed. Om hendes musik så holder i fremtiden, det kan kun fremtiden vise. Hvor slidstærker hendes musik? Svaret blæser i vinden.

På den anden side kan jeg huske, at hun ved sin debut blev fremhævet – også i DR – som et udmærket eksempel på den ny feminisme, der i løbet af firserne afløste den samfundskritiske, mandskritiske kvindebevægelse, der havde rod i halvfjerdserne. En ny individualistisk feminisme, der ikke sagde nej til penge og forbrugerisme, ikke ønskede at udviske den feminine dyrkelse i moden og i det hele taget. Her var plads til både BH’er, make-up og seksuelle antydninger en masse.

2 har læst indlægget
2 har læst indlægget