april 2015 arkiv

Capac anbefaler: Select Captain – Pure Neon

30. april 2015

For næsten et år siden debuterede Select Captain med albummet The Fear and the Lights, der fik fine kritikerroser med på vejen (også her i bloggen). Og nu er Kristian Gaarskjær, der gemmer sig bag kunstnernavnet Select Captain, så tilbage med EP’en Pure Neon.

Den melankolske og tidstypisk grundstemning er i behold på pladens fem sange, men det musikalske har rykket sig i retning af et udtryk, der er renere folk og country med en lyd, der dyrker det akustiske og analoge. Og denne forvandling eller forskydning klæder Gaarskjærs gode, klare stemme og de vedkommende og ganske iørefaldende melodier – og giver en næste kontrapunktisk lethed til sangenes lidt mørke temaer.

Pure Neon er endnu et godt bud på dansk americana-inspireret rock, når det er bedst. Så grib denne lille cd, hvis det er en genre, du ynder… Hermed anbefalet.

Select Captain . Pure Neon. MMR. Udkommer i dag.

Rangleklods – på Spot, single og snart på nyt album

30. april 2015

Danske Rangleklods er så aktuelle, som man næsten kan være. De optræder på denaarhusianske Spotfestival og har lige udsendt en single-video som forløber for deres album Straightjacket, der udkommer den 18. maj.

Den nye single “schoolgirls” leger lidt med erotiske temaer på en næsten kuldslået måde (døm selv):

Singlen er den anden fra det nye album. Den første var “lost u”:

Jeg vender tilbage til Ranglekllods, når albummet udkommer…

Paul McCartney spillede “Another girl”

29. april 2015

Det var en af dagens hotte Beatles-relaterede nyheder: At Macca på sin nuværende turne spillede den gamle Beatlessang “Antoher Girl” (fra Help!) for første gang siden Beatlesdagene. åbenbaringen skete i Tokyos Budokan. Nyheden skal kun nævnes, fordi “Another Girl” altid har været en af mine yndlings…

Jack Ely – forsanger i Kingsmen – er død, 71 år

29. april 2015
 
Louie Louie, oh no
Me gotta go
Aye-yi-yi-yi, I said
Louie Louie, oh baby
Me gotta go

osv.

 
Og så gik han – Jack Ely, der sang for i Kingsmens største garagerockhit “Louie Louie”, der blev rockstandard og obligatorisk pensum for enhver lømmel / lømmelinde, der ville kaste sig ud i garagerockens genre.
Ely var med til at starte Kingsmen tilbage i 1959, og for 52 dollars indspillede de Richard Berrys sang, der kom højt på hitlisten (nr. 2), hvor den blev hængende i hele seksten uger. Sangen blev i øvrigt anklaget for at være obskøn, men da det var svært at dechiffrere, hvad Ely sang, så blev sagen ikke rigtig til noget. Og sagen var sikkert blot med til at gøre sangen endnu mere populær. For sådan er det altid gået med moralsk kritik at rock. Er rocken snavset, så virker den bare endnu mere interessant for unge mennesker. Og sangen blev kopieret af et hav af bands – fra Beach Boys og Beatles til Mothers of Inventiion og Iggy Pop. En født klassiker.
Jack Ely døde af sygdom.
 

En Beatnik går en tur…

29. april 2015

Den fænomenale guitarist og sangskriver Richard Thompson er snart aktuel med en ny plade, nr 42 i rækken – Still. Og den aldrende musiker holder stadigvæk fanen højt sådan musikalsk set. Det kan man forvisse sig om på den skæring, der er sluppet ud – med den finurlige titel “Beatnik walking”.

Rolling Stones – alternativt

28. april 2015

Tidsskriftet Stereogum har sluppet en alternativ version af Rolling Stones “Can’t you hear me knocking” løs. Den stammer fra den kommende nye udvidede udgave af albummet Sticky Finges. Alternativ eller ej, det er umiskendeligt Rolling Stones-lyden, der fylder alle 3 minutter og 24 sekunder…

Chuck Prophet om meningen med at lave musik

28. april 2015

“For me it’s still about getting a song to behave and wrestling it to the ground and making a record and getting that song to stick to the tape and come back out of the speakers. Throw the ball, catch the ball, get the job done. That’s what it is for me. My biggest fear is not that people are going to suddenly start streaming the music and not pay me properly. My biggest fear is that I’d have to stop”

Chuck Prophet (ex-Green on Red) til Paste Magazine

Hvor var elefantens øje? Eller noget om yndlingssko, der ikke kan mere…

28. april 2015

Ja, så skete det. Lige pludselig kunne jeg mærke kold luft på min venstre fodballe. Og det var rigtig nok: Mine yndlingssko havde fået et nydeligt fem kroner stort hul, som gav fri adgang for den friske forårsluft til min nøgne fod. Og det varede kun et splitsekund før Traffic og deres “Hole in my shoe” lød for mit indre øre. Men hvor var elefanten i tyggegummitræet eller soldaterne eller albatrossen…!?

I looked to the sky
Where an elephant’s eye
Was looking at me
From a bubblegum tree
And all that I knew
The hole in my shoe
Was letting in water (letting in water)

I walked through a field
That just wasn’t real
Where 100 tin soldiers
Would shoot at my shoulder
And all that I knew
The hole in my shoe
Was letting in water (letting in water)

(I climbed on the back of a giant albatross
Which flew through a crack in the cloud
To a place where happiness reigned all year round
Where music played ever so loudly)

I started to fall
And suddenly woke
And the dew on the grass
It stuck to my coat
And all that I knew
The hole in my shoe
Was letting in water (letting in water)

Nyt fra og med The Replacements

27. april 2015

Ikke alene er Replacements samlede albumproduktion udgivet som cd-bokssæt. Nu kommer deres værker også i hele to vinylbokse. Og – hvad mere er – så forlyder det også, at det koncertaktive band er i færd med at indspille nyt, selv om en pladekontrakt ikke er i hus. Dertil skal lægges, at en ny biografi med titlen Trouble Boys er undervejs, og det samme er en dokumentarfilm. Så tal lige om come back..

Nyt fra Tristesse of Enola: Wall

27. april 2015

Så er der godt nyt fra aarhusianske Tristesse of Enola – nemlig singlen “Wall”, der er tredje og sidste del af trilogien “Mary“, “Decree” og altså “Wall”.

Capac anbefaler: Tänk om dom gjorde ett KRIG… och ingen KOM

27. april 2015

Tænk om nogen lavede en krig – og ingen kom. På sin nye EP tager Thomas Negrijn et af tiden store problemer – vores krigsgalskab – ved hornene. Verden er al lave, som Thomas skriver i sit pr-materiale, og det vil han gøre noget ved – for man skal begynde med sig selv. Og derfor er pladen blevet indspillet (for egne midler) og med hjælp fra Torsten Lefmann (guitar), Spike Nior (trommer) og Christian Veitner (bas) . En lille uprætentiøs, men dybt meningsfuld, EP med et enkelt sort-hvidt cover, der blot blot har titlen Tänk om dom gjorde et KRIG —och ingen KOM! som coverforside med store sorte typer.

Sangen Evighedsekund er en slags memento mori, en på mindelse om, at altid har en ende og vi derfor skal holde fast i nuet så længe vi kan og holde fast i hinanden. En sang i Aarestrupsk tradition: kom tag min hand min äskade i denne evighedssekund som snart er slut… Samtidig er det en let poppet sang, hvor Thomas forbigående kan minde både om en Poul Krebs og en Thomas Ledin i sin bløde, maskuline sang. En lille popperle, der fortjener at blive spillet lystigt på radiostationerne rundt omkring.

Titlelsangen er helt anderledes er helt anderles kompliceret og handler om, hvor svært det er at skrive en sang netop om noget så tungt og svært som krig. Og den munder ud i et artikuleret råb og håb om at få fred. Vi vil have fred!  Og i den gamle tanke om at der ingen krig kommer, hvis vi ikke vil være med… En poppet sang, men med – forståeligt nok – lidt mere rockkant. En sang, der først og fremmest er en opfordring om at tænke over vores krigsgalskab..

Morkemandssang handler om at være ude af takt og sync med sin samtid, om at føle sig fremmed i sin by (København – med en venlig hilsen til Ulf Lundell, der har haft det lidt på samme måde med Stockholm…) og flygte ud i skovens dybe stille ro. At føle sig uden for, fremmed i sin by og for sin samtid, en følelse man sagtens kan forholde sig til i en tid, hvor apokalysens mulighed hele tiden ligger i forholdet mellem menneskene, økonomien, klimaet osv. En mørkemandssang, der i pagt med sin tekst er en lidt tung, lidt slæbende, blueset sag, der sejt swinger sig af sted. Måske den sværest tilgængelige sang på pladen, men med sin enkelhed nok min personlige favorit.

Sänt er livet Ja, den sidste sang på pladen er såmæn en fortolkning af Anita Lindbloms gamle “Sänt er livet” fra 1961. En klassisk hjerte-smerte-sang om at miste sin kærlighed til en anden, men også om at holde fast troen på, at livet ikke er noget uden den besværlige kærlighed. Thomas leverer en modig og dog ganske loyal fortolkning, hvor arrangementet er barberet ned til stemme og akustisk guitar, hvilket klæder den nøgterne og ganske realistiske sang godt. Lige som sangen passer godt ind i pladen overordnede realisme.

Det er en fin lille EP, Thomas Negrijn har lavet – og det giver appetit på den langspiller, som efter planen skulle udkomme til efteråret. Hermed anbefalet.

Tilbagespoling

Thomas Negrijn. TÄNK om dom gjorde ett KRIG … och ingen KOM! Produceret af Kalle Svensson. Eget forlag. Er udkommet.

 

 

Den fineste kvindestemme i Storbritannien?

26. april 2015

Når man bliver kaldt for “den fineste kvindestemme i Storbritannien”, så er der grund til  – i det mindste – at spidse ører og lytte efter. Jeg vil overlade til læserne selv at bedømme, men i mine ører har vi at gøre med en usædvanlig smuk og inciterende røst. Her er Eska…

Capac anbefaler: Lucal̬y РHuman Cocoon

26. april 2015

Det københavnske electro-pop-band Lucalèy udgiver deres debut-EP medio maj, men kan allerede prale af, at have haft æren af at levere temasangen til sidste års Copenhagen Pride, så et helt ubeskrevet blad er bandet ikke. Og det skulle være mærkeligt, om ikke de fem sange på den lille EP ville skaffe Lucalèy endnu flere lyttere og tilhængere blandt elskere af dansant, popiørefaldende elektropop. For det er netop det, bandet er leveringsdygtige i – og vi kan kun se frem til det album, som de påtænker at udsende til eftertåret.

Lucalèy består af sangerinden Ea Philippa Tange og guitarist, tangentspiller og producer Bo Karlsson. Og sammen har de skabt noget medrivende, dansant, livsbekræftende elektropop, der både rykker i kroppen og kæler for øregangene. Produktionen understøtter popsigtet godt og lader Eas intense og feminine stemme stå klart på toppen af den energiske cocktail af elektronicasounds med tilbehør af andre instrumenter. En lille plade, der ikke gør meget væsen af sig, men burde være med, når sommerens festivaler, fester og diskoteker for alvor kommer i gang… Der er dømt brugs- og festmusik. På med danseskoene. Hermed anbefalet.

Lucalèy. Human Cocoon. Udkommer den 11. maj.

 

En musikfotograf: Henry Stanford Diltz

25. april 2015

Henry Stanford Diltz hører til eliten af fotografer, der har indfanget musikkens ikoner på, ja, ikonisk vis. Coverfotoet til Crosby, Stills og Nash’ første album (tidligere omtalt), Life Magazine coverfotoet af en ung Paul McCartney med fru Linda McCartney og coverfotoet af The Doors på Morrison Hotel Albummet. Bare for at nævne et par at de fotos, man aldrig glemmer. På denne side kan du gense nogle af disse fornemme optagelser. Den 77-årige Diltz er stadigvæk aktiv…

En ABBA fylder 70: Björn Ulvaeus

25. april 2015

Ja, den er god nok. En mandlig fjerdedel af ABBA – Björn – runder det skarpe hjørne, 70 år i dag. ABBA er forlængst fortid, og vi skal på dagen også huske på, at Ulvaeus var på banen længe før ABBA blev til noget. Som medlem af Hootenanny Singers fra de tidlige tressere, men også som solist, som ovenstående coverfoto afslører. Hootenanny Singers kom i øvrigt på den danske hitliste i 1966 med “Marianne” (9 uger med en 9. plads som bedste placering). Efter ABBA-tiden fortsatte han samarbejdet med ABBA-Benny Andersson i musikals som Chess, Kristina från Duvemåla og Mamma Mia. Til lykke med dagen…