2. juni 2015 arkiv

Capac anbefaler: Kasper Bai – Af samme slags

2. juni 2015

I oktober måned 2012 havde jeg fornøjelsen af at anbefale Kasper Bais plade En udmærket ordning. Og nu er der så kommet en opfølger Af samme slags. Og med den nye plade sætter Bai to tykke røde streger under, at han er en af vor tids moderne vise-troubadourer.

Pladen byder på tolv lange sangtekster, der helt i nutidens ånd er mere prosatekster eller -digte end traditionelle rimende m.m. sangtekster. De kredser om hovedpersonen og hans oplevelser af samtiden. Fx den indledende “Telflonmanden”, der er et portræt af den unge mand, der er opvokset med superheltetegneserier og udvikler en resistens og resiliens, der ligner superheltenes immunitet. I det hele taget er de personlige tekster med til at tegne et billede af en moderne anti-helt, der hverken er helt eller den rene taber, men som mænd vel er flest. Andre eksempler er titelsangen “Af samme slags”, hvor hovedpersonen identificerer og allierer sig med en undermåler, der er for stor til at være lille og lidt for lille til at være stor, som teksten fortæller. Eller sangen “Verdensmand”, der handler om at kende det sted i udkanten, hvor man har gjemme, “der hvor mit hjerte holder hest”.

Jeg har tidligere sammenlignet Kasper Bai med moderne humorister som digteren Benny Andersen. Og den nye plade bekræfter Bais humoristisk-legende omgang med det danske sprog og den moderne virkeligheds emner. Et udmærket eksempel er sangen “SMS-udveksling (med mellemregning)”, hvor Bai tager vor tids opslugthed af såkaldt sociale medier op til kritisk revision ved at udfolde de implicitte mellemregninger og underforståede meddelelser, de korte sms-tekster ofte har implicit: “Jeg ku også bare skrive: /Du’ så fucking dejlig/(et hjerte og tre udråbstegn og en kyssende smiley”.

Musikalsk dyrker Bai det stort anlagte med bigband- og symfoniorkesterlyd. Ud over en kerne af musikere, der udgør grundbandet på pladen, er der bidrag af Budapest Art Orchestra og flere andre musikere. Og de stort anlagte sange, der er melodiske uden at være hitlisteorienterede, er med til at give ordene en musikalsk opstramning, så teksternes egen musikalitet fremstår tydeligere.

Med Af samme slags cementerer Kasper Bais status som en af de spændende, moderne troubadourer, som man bør holde øje med, hvis sangteksterne betyder noget for en i musikoplevelsen. Og så stikker det musikalske udtryk ud fra den store middelstrøm i moderne populærmusik – og det er et ekstra plus.

Hermed anbefalet.

Kaster Bai. Af samme slags. Produceret af Kasper Bai. Target. Udkom d. 4. maj

 

Capac anbefaler: Mimi Terris – Flytta Hemifrän

2. juni 2015

CALI142

Der er en let air af tresserne over Mimi Terris nye plade Flytta hemifrån. Vi er tilbage i den tid, hvor store svenske sangerinder som Monika Zetterlund, Lil Babs og Alice Babs var med til at sætte dagsordenen i populærmusikken. Ikke kun i Sverige, men i allerhøjeste grad også herhjemme, hvor deres omgang med pop- og jazz-influeret easy listening strømmede ud af vores public service-radio. Og blev en synlig tråd i mit musikalske bagtæppe. Og den unge Mimi lægger sig naturligt og ubesværet i slipstrømmen af disse store svenske sangerinder med dette album, der oser langt væk af svensk forkærlighed for swingende, let jazz og svensk troubadourtradition.

Og lad mig bare fyre det bedste argument for dette album af med det samme. Den operauddannede Mimi synger bedårende og forførende dejligt og fraserer så det er en lyst sig igennem de snirklede, fortællende svenske tekster. Og bag sig har hun et ensemble – Mårten Lundgren (trompet, flygelhorn), Mattias Carlson (sax, fløjte og klarinet), Måns Persson (guitar), Johan Olsson (piano, accordeon), Marc Davies (bas), Kristoffer Rostedt (trommer), Filip Runesson (violin) og Eoli Strakkvartet (strygere) – der kompetent og med tæft skaber en let og swingende, jazzet baggrund for Mimi Terris dejlige sang og sangforedrag.

Som sagt er der noget tressernostalgisk over det hele, men man skal ikke tage fejl. Mimi Terris er en ung og moderne sangerinde. Det pointeres af det budskab, man kan læse i albummet lille booklet: Till dig som vågar gå vilse. Til dig, der vover at gå forkert /fare vild. For godt nok lægger Mimi sig i kølvandet på tresserdamerne, men hun er også en moderne kvinde, der er et barn af årtiers kvindekamp for ligestilling m.v. Og den let oprørske ånd svæver over Ferris’ tekster.

For eksempel i titelsangen “Flytte hemifrån”: “Jag behöver flytta ut ett tag/ flytta in i mig ett litet slag/ Lyfta på ridan, / ta ett andligt bostadslån/ Flytta hemifrån...”. Flytte hjemmefra – i mere end direkte forstand. En lille rebelsk sang. Eller man kan tage hendes sang “Om kvinnan”, der vender op og ned på mandens forherligelse af kvinden og hiver hende ned på et meget realistisk plan: “Vad hände med Adams revben efter Eden?/ Med klimakterievallninger og osteoporos/ Förvisad til neuros/ Ett uppror föreslås“.

Romantikken forvandlet til realisme – og ubændig oprørstrang. Og sådan er det med Mimi Terris’ tekster. Der er dobbeltbundede og bygger bro mellem tressernes gammeldags forestillinger om kvindeliv og vor tids emancipationsopdragede pigebørn. Og musikalsk lever pladen højt på modsætningen mellem den tresserinspirerede lette og livsbekræftende jazzy, swingende pop og så de moderne, kvasi-nyfeministiske teksters alvor. Og det sikrer, at pladen fremstår som nostalgisk men også meget moderne og vedkommende. En helt igennem dejlig plade. Hermed varmt anbefalet.

Mimi Terris. Flytta Hemifrån. Produceret af Mimi Terris og Ask Kæreby. Callibrated Music. Udkom den 22. maj