Hey there, ladies, Johnsons free

24. juni 2018

Gallaghers og Lyles “When i’m dead and gone” ville ikke sådan slippe min hjerne i går. Og måske har det også noget at gøre med, at jeg pt. læser Greil Marcus’ klassiker om amerikansk musik Mystery Train, der i senere oplag er blevet udvidet med omfattende noteafsnit om de forskellige musikere, der bliver behandlet bogen. Således bluesmanden Robert Johnson, hvis gådefulde og mytologiserede levned bliver behørigt kommenteret. Og lige netop Robert Johnson har noget med Gallagher og Lyle at gøre. Hvis man læser teksten til “When i’m dead…”, så falder man over linjen “hey there, ladies, Johnson’s free”. Og meget tyder på, at lige netop den Johnson, der er tale om, er Robert Johnson. Gallagher og Lyle – og hele orkesteret McGuinness Flint stod i stor gæld til bluesens urfædre, bl.a Robert. Og således afsløres igen de forfinede associative forbindelser, der er i musikken.

Early this mornin’
When you knocked upon my door
Early this mornin’ whoooo
When you knocked upon my door
And I said ‘hello Satan’
I believe it’s time to go

Me and the Devil
Was walkin’ side by side
Me and the Devil, whoooo
Was walkin’ side by side
And I’m going to beat my woman
Until I get satisfied

She said you don’t see why
That I would dog her ’round
Now baby you know you ain’t doin’ me right don’tcha
She say you don’t see why, whoooo
That I would dog her ’round
It must-a be that old evil spirit
So deep down in the ground

You may bury my body
Down by the highway side
Baby, I don’t care where you bury my body when I’m dead and gone
You may bury my body, whoooo
Down by the highway side
So my old evil spirit
Can get a Greyhound bus and ride

 

2 har læst indlægget

Når jeg er død og borte

23. juni 2018
Oh I love you baby, I love you night and day
When I leave you baby, don’t cry the night away
When I die, don’t you write no words upon my tomb
I don’t believe, I want to leave no epitaph for two
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone
I wanna leave some happy woman living on
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone
Don’t want nobody to mourn beside my grave – yeah
Oh, Mama Linda, she’s out to get my hide
She’s got a shotgun and a daughter by her side
Hey there, ladies, Johnsonґs free
Who’s got the love, who’s got the love to keep a man like me
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone
I’m gonna leave some happy woman living on
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone
Don’t want nobody to mourn beside my grave – yeah
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone
I don’t want nobody to mourn beside my grave
Oh oh oh oh, when I’m dead and gone, when I’m dead and gone
I don’t want nobody to mourn beside my grave – yeah
Oh ohh la da da
Oh ohh la da da
Oh ohh la da da

På fjæsbogen diskuterer forfatteren Arne Herløv Petersen livets eftermæle. Hvad er det for spor, vi sætter, når vi engang dør? Selv har jeg det nok som ham i Gallagher og Lyles sang “When I’m dead and gone”: Når det er forbi, så er det forbi, hvor banalt og uforståeligt det end er. Og så er det de efterladtes opgave at leve videre. Det er godt nok at sørge og bære sorgen med sig, men det er LIVET det skal handle om – ikke døden.  Den sang er en af mine favoritsange gennem alle årene.

1 har læst indlægget

Capac – statistisk set

23. juni 2018

Jeg går som regel ikke meget op i statistik og tal, men for sjov dykkede jeg med i bloggens maskinrum for at tjekke op på statistikprogrammet. Og  først og fremmest er det sjovt – og måske lidt skræmmende – at tænke på, at det er 4332 dage siden jeg første gang skrev et indlæg. Og det er temmelig uforståeligt, at bloggen siden den blev sat i søen for mange år siden har haft – hold nu fast – 32051994 unikke besøg (ikke at forveksle med “hits”). Det er altså en sjat, som vi ville sige i det vestjyske…

3 har læst indlægget

Macca på slap line i Liverpool

23. juni 2018

Vel nok en af de mest omtale tv-begivenheder i de sidste par uger var Paul McCartneys optræden i James Cordens “Carpool Karaoke”. Og det er da også både en bevægende, opløftende og berigende tur i barndomsbyen Macca byder på.

8 har læst indlægget

Til lykke til Barbara Lynn – National Heritage Fellowship

23. juni 2018

Sammen med otte andre kunstnere har Texas-R&B-kunstnere Barbara Lynn modtaget den prestigefyldte hæder National Heritage Fellowship. Der er tale om den fornemste hæder for udøvere af folkelig og traditionel kunst og hæderen er livsvarig. Årligt nomineres i omegnen af 200, men kun en lille snes bliver hæderen tildelt. I omtalen af Barbara Lynn skriver giverne bl.a.:

Since 1962, Barbara Lynn has been at the vanguard of Texas R&B music. Deemed “The Empress of Gulf Coast Soul,” Lynn is known for her fiery guitar style, soulful singing voice, and original songwriting. One of the first left-handed female guitarists to appear on television and radio, she uses a thumb pick to play percussive-like lead melodies and strum rhythm lines simultaneously. Her contributions to the traditional musical heritage of her home state of Texas and the United States are vast within the blues and R&B genres, as well as the music industry as a whole. Her music blends a variety of blues styles, including straight-ahead blues, Texas blues, R&B, soul, and sounds unique to the Gulf Coast and Louisiana/Texas border. She has influenced a younger generation of musicians, including Marcia Ball and Lou Ann Barton.

0 har læst indlægget
0 har læst indlægget