1. oktober 2016 arkiv

Rolling Stones: Et bluesband

1. oktober 2016

Rygtet (kolporteret af Mick Jagger, Ron Wood m.fl.) vil vide, at rullestenene udsender et album med blues-coverversioner ved juletid. I følge producer Don Was er der tale om Chicago-blues-numre, der blev indspillet i studiet i løbet af bare tre dage og næsten analogt, dvs. uden retouchering. Det skulle lyde ‘råt og meget autentisk’. I følge Was. – Og hvis det er rigtigt, så vil jeg glæde mig til at lytte med, for jeg har længe været af den opfattelse, at Stones har haft godt af at vende tilbage til deres rødder, når de var gået lidt i stå. Og det er de måske – her i deres høje alderdom. Så jeg har skrevet ‘den nye Stonesplade’ på min julegaveønskeliste.

Godbidder fra garagen

1. oktober 2016

Som de trofaste læsere herinde i bloggen vil vide, så har jeg et blødt punkt, når det kommer til garagerock. Og derfor bliver jeg blød i knæene, når jeg får at vide, at der udsendes en opsamling med gamle indspilninger fra plademærket Festival (og dets undermærker Sunshine, Leedon og Everybody’s). I Want, Need, Love You: Garage-Beat Nuggets from the Festival Vaults) hedder pladen. Optagelser med obskure navne som The 5, Black Diamonds, Pogs og Toni McCann. Optagelser, der typisk udkom på singleplader, der for længst er blevet samlerobjekter.

The 5

    I’ll Be There (Sunshine QK-1132, 1965)
    Wasting My Time (Sunshine QK-1453, 1966)
    Bright Lights, Big City (Sunshine QK-1453, 1966)
    How Can She Know (Sunshine QK-1132, 1965)
    I Can’t Find Her (Sunshine QK-1244, 1966)
    There’s Time (Sunshine QK-1244, 1966)

Toni McCann

    Saturday Date (Everybody’s EK-1200, 1965)
    My Baby (with The Blue Jays) (Sunshine QK-999, 1965)
    No (with The Blue Jays) (Sunshine QK-999, 1965)
    Buy Some Love – Toni & Royce (CBS 221347, 1966)
    If You Don’t Come Back (Everybody’s EK-1200, 1965)

The Black Diamonds

    See The Way (Festival FK-1549, 1966)
    Not This Time (Festival FK-1963, 1967)
    I Want, Need, Love You (Festival FK-1549, 1966)
    The Lonely Hearts Club Christmas Party – The Love Machine (Festival FK-2526, 1968)
    Outside Lookin’ In (Festival FK-1693, 1967)
    The Lion Sleeps To-Night – The Love Machine (Festival FK-2526, 1968)

The Pogs

    I’ll Never Love Again (Leedon LK-1566, 1967)
    The Pogs’ Theme (Leedon LK-1566, 1967)
    Goodnight, But Not Goodbye (Leedon LK-1838, 1967)
    Hey, Miss Thompson (Leedon LK-1494, 1966)
    Claret And Tears (Leedon LK-1372, 1966)
    Heidi (Leedon LK-1372, 1966)
    Scenes From An Affair (Leedon LK-1838, 1967)
    Now That It’s Over (Leedon LK-1494, 1966)
    Aboriginal Referendum Jingle

Capac anbefaler: Jens Rømer – Mit liv med vin og musik

1. oktober 2016

Wein, Weib und Gesang og øl, f…. og hornmusik. Vi kender disse vendinger, der forbinder musikken med forholdet til det andet køn og, ja, de alkoholiske drikke. Og der er da også en forbindelse, måske den dionysiske, som Thorkil Bjørnvig engang skrev om.

Jeg kom til at tænke på disse ‘sandheder’, da jeg læste Jens Rømers bog Mit liv med vin og musik, der er en  erindringsbog, hvor Rømer fortæller om sine to store lidenskaber i livet: vin og musik. Lidenskaber, der grundlægges tidligt i Rømers liv.

The Beatles (for)førte Jens ind i musikkens verden. Og via dem gelejdes han ad snirklede stier ind i folkemusikken, ikke mindst den fra Bretagne, via inspirationskilden og samarbejdspartnere Dan Ar Bra. Parallelt med denne udvikling føres Jens ind i vinens verden. Først via Frankrigsrejser med familien og siden af egen drift. En drift, der siden får Jens Rømer til at at hive teltpælene op i Danmark og flytte sin familie til Frankrig for at dyrke sine passioner, ikke mindst den vinøse.

Jens Rømer er ikke en erfaren forfatter. Det mærker man hurtigt, men han fortæller ligefremt og drevent – og ganske medrivende – om sine veje ind i musikkens og vinens universer. Musikkens fylder måske – i bogen – mindst, vurderet på antal ord, men det ‘kompenseres’ der på en måde på, idet Rømer har bedt nogle af sine venner komponere og indspille musik til vin. På to medfølgende CD’er kan man lytte til det resultat, der er kommet ud af mødet med et par flasker god vin. Og at dømme på musikken, så må vinen både have smagt godt og have haft en opløftende effekt på inspirationen.

Jeg skal ikke gøre mig klog på vindyrkning og vinkundskab. Dertil er mit kendskab som almindelig konsument for beskedent. Men Rømer fortæller grundigt om de vine, der blev givet til musikerne og om økologisk, biodynamisk og konventionel vindyrkning. Det eneste, der mangler, er, at der fulgte et par flasker vin med udgivelsen. Men – det kan man jo selv råde bod på, fx ved at købe er par af de flasker, Rømer har anbefalet på sin egen weblog.

Bogen er relativt hurtigt læst og fanger læseren i kraft af fortællerens dybe lidenskab for de to universer. Så, hvis man er til god musik og god vin, så er der også god grund til at læse Jens Rømers sympatiske fortælling om sit liv.

Jens Rømer. Mit liv med vin og musik. Forlaget Olafssongs. Er udkommet.

Far vel, far verden farvel

1. oktober 2016

I dag skal jeg til bisættelse. En god bekendt skal den vej, vi alle skal, før eller siden. Og jeg kommer til at tænke på nedenstående scene fra en film, der bestemt ikke er sørgelig i øvrigt. Men digteren Auden sætter fint ord på den sorg og det tab, de efterladte rammes af.

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

Â