Ingen tvivl om det. Blandt kvindelige musikere i vor tid er der en agenda, hvor der kræves ligestilling, opgør med sexisme og så videre i den dur. Og det er helt fint og påkrævet. Og nu kommer så Melbourne femin-punk-trio Camp Cope og gør agendaen til deres egen på plade og ved koncerter. Men mon ikke de nok kunne klare sig endda? De spiller en let, fængende udgave af garagerock, som altid har et publikum, vil jeg mene.
Eric “Slowhand” Clapton runder de 73 i dag og kan således henregnes til gruppen af rockronkadorer, der stadigvæk i et vist omfang er i vigør. Ganske vist vil han vist neddrosle koncertaktiviteterne, men helt holde sig i ro kan han nok ikke. Og selv om mange synes, han har sit bedste bag sig som guitarens guddom, så synes jeg stadigvæk, han er værd at lytte til. Fx i form af de fornemme sessionoptagelser fra 461 Ocean Boulevard og There’s one in every crowd (lige netop de to plader, der var med til at detronisere ham – i visse kritikeres øjne/ører).
Sludge – eller sludgecore, – metal – er en undergenre af den hårdest metal og punk. Gudfædrene til genren er de unge Swans blandt andre. Og her er Melvins, der i den nye video lader støjen regere såvel på billed- som lydsiden.
I anledning af den årlige “Record Store Day” genudgives Nicos allerførste single fra 1965. Det var længe før Velvet Underground. Hun var kæreste med Rolling Stone-Brian Jones, der sørgede for at hun fik en lille pladekontrakt med Immediate Records, der var ejet og drevet af Andrew Loog Oldham (Stones’ manager). Og med bl.a. Jimmie Page som sessionsmusiker indspillede hun så canadieren Gordon Lightfoots sang “I’m not saying” (med en Oldham-Page-sang som B-side: “The last mile”). Pladen gjorde ikke Nico berømt, men blev samlerobjekt. Og nu udkommer den så igen på det lille Charly Records med et såkaldt “gate fold“-cover.
I mange af mine anbefalinger har jeg kredset om melankolien som et tidstypisk træk. Noget ved tidsånden, sådan som den udfolder sig nu. Men måske stikker det endnu dybere. Kloge mænd og koner, filosoffer og deslige, har skrevet tykke bøger om melankolien som et særligt psykologisk og filosofisk træk ved vestens kultur. Fx skrev psykoanalytikeren Sigmund Freud om “Sorg og melankoli” i begyndelsen af forrige århundrede. Og en af de første bøger, jeg mødte i min studietid om enmet, var sociologen Wolf Lepenies “Melankoli og samfund”.
Måske er melankolien en grundstemning ved det menneskelige?
I går aftes genså jeg den udmærkede udsendelse “TV-2 – Danmarks lykkeligste band” (på TV2) og jeg bemærkede bl.a. at trommeslager m.m. Sven Gaul hævdede at alle de pop- og rocksange, der var blevet hits og “store sange” i vor tid var netop melankolske. At den, melankolien, altid er en ingrediens i den store sangskrivning. At vi ikke får dur uden at få mol, så at sige. Så melankolien rækker langt ud over og videre end blot til tidsånden. Den er snarere et grundvilkår. Og det fortjener selvfølgelig flere akademiske undersøgelser og studier. Og ikke kun helkastede skriverier i en blog.
Den unge retro-rocker Ezra Furman er tilbage med et album med titlen Transangelic Exodus, som han selv betegner som “a queer outlaw saga”. Hm. Døm selv ud fra udspillet “Suck the blood from my wound”, hvordan det står til.
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så skal vi tilbage til 2012 for at finde den seneste nyudgivelse med Patti Smith, Banga. Men hun er ikke gået på pension, som man kan forvisse sig selv om i denne optagelse fra public service-radioens Mountain Stage, der bl.a. byder på klassikere som “Because the Night” og “People have the Power”.
Dr1 er åbenbart løbet tør for kriminalserier ved aftenfladens afslutning. I hvert fald havde de i går grebet dybt ned i genbrugskassen og fundet den gamle, slidte romantiske komedie Notting Hill (med den altid anvendelige Hugh Grant og den lige så brugbare Julia Roberts i hovedrollen som de to forelskede) frem. Og jo da, den kan godt klare et gensyn i mangel af bedre og når den kritiske sans er mere eller mindre slået fra et par timer før sengetid.
– Men man kan jo altid – i tråd med tidligere skriverier – kaste sig lidt over lydsporet. For selvfølgelig har også denne gamle traver et lydspor – oven i købet et ganske lytteværdigt et af slagsen. Med Elvis Costello, Texas, Spencer Davies Group, Bill Withers, Al Green m.fl. Og lydsporet er selvfølgelig også udgivet på plade. Og med et godt sammensat lydpor i øret, kan man godt sluge en del filmiske urimeligheder i underholdningens tjeneste.
Begrav din(e) døde er titlen på Mom & Bears debutalbum. Og bag band- eller projektnavnet gemmer sig sangskriver og musiker Jens Rahbek Johansen, der har været længe undervejs med musikken på pladen.Og stemningen på pladen anslås ikke kun af den umiddelbart ret så morbide titel med også af pladecoveret, der er holdt helt i sort/hvidt og viser en tegning af døden på skateboard.
Men førstehåndsindtrykket kan godt snyde lytteren lidt. For godt nok oplever man ved førstehåndindtrykket Jens Rahbek og hans musikalske ledsagere – Ian Gregersen (sang, guitar, tangenter og slagtøj), Torben Guldager (guitar, bas, piano og tangenter), Morten Findshøj (bas), Jacob Abildgaard (trommer, sav), Stine Steendorph Petersen (sang), Nina O. Christensen (sang) og Veronika Kroell Voetmann (cello) – som nogle mørkemænd og -kvinder, men både på tekstniveauet og på det musikalske niveau er der lidt lys i mørket.
Mørket, ja døden, er så at sige det vilkår, hvorpå lyset og livet rejser sig. Der er tale om en grundstemning. Et nærmest klassisk motiv i litteraturens verden. En grundstemning, som Mom & Bear deler med meget moderne musik. Ikke kun mørkenændene i den efterhånden lange række af post-punk-bands, der dyrker shoegazin, introversion, melankoli og eksistentielt mørke. Nej, det går længere tilbage som en lang tradition af emotionel ambivalens. I hvert fald helt tilbage til rockens rødder i blues og folk.
Især musikken på pladen har en opdrift og energi, der et eller andet sted modsiger og kontrasterer den mørke grundstemning. Det være sig, når Jens Rahbek synger for – som fx i “Postive Note” – med livbekræftende vitalitet, medens trommer og bas understøtter opdriften. Så godt nok tilstræber Rahbek og Co. en monumental, pompøs, mørkt farvet lyd, men der er også noget kontrapunktisk i håndteringen af instrumenterne og sangen.
Samlet set er Bury your dead en psykisk rutsjebanetur, der byder på mere end den melankoli, der hærger nutidens musik. Vi bliver taget med på en tur, der – som når post-punken er bedst – nærmer sig en terapeutisk renselsesrejse gennem mørket og ud i lyset. Bury your dead er ikke for dem, der vil stryges med hårene og helst vil hengive sig til poppens x-faktor-glemsel af livets dobbeltkarakter af mørke og lyst. En plade, der helt naturligt passer ind det mere alvorlige segment af musik på pladereolen. Hermed anbefalet.
Mom & Bear. Bury Your Dead. Produktion: Jens Rahbek Johansen. Celebration Records. Er udkommet (vinyl og digitale formater)
Jack Bruce Band fik måske ikke helt den opmærksomhed, som bandet fortjente. The Old Grey Whistle Test gjorde dog sit for at fremhæve Jack Bruces fine combo, der bl.a. talte ex-Stones Mick Taylor.
Bedst som man gik og troede, at Ulf Lundell havde lagt musikken på hylden og kastet sig over andre kreative sysler, som fx maleri, så melder han sig med en tredobbelt vinyl/dobbeltCD med titlen Skisser (Skitser). Udkommer omkring påske.
Og så kan man på hans hjemmeside nedhente nogle liveindspilninger (se ovenfor) fra 2015 i både mp3- og wav-format. Fornemt.
Jeg havde næsten glemt The Magic Numbers. Men det er heller ikke blevet til så forfærdelig meget, siden de debuterede med deres eponyme album tilbage i 2005 – til pæne anmeldelser og kritik. Siden er det blevet til ialt fire album – og nu er så et nyt på vej.
Jeg ved ikke, hvad det var, men jeg faldt for dem dengang. Nu kan jeg så lytte til det nye og prøve at finde ud af, hvad deres attraktion er…
Den svenske rock’n-roller Jerry Williams – egl. Sven Erik Fernström – er død efter nogen tids sygdom, 75 år gammel.
Jerry kom til verden i en arbejderfamilie i Solna den 15. april 1942. Familien boede i en etværelses lejlighed og moderen døde, da Jerry var tolv år gammel.
I starten af tresserne kom den unge Jerry med i gruppen The Violents, der i 1963 fik fornøjelsen af at agere opvarmning for selveste Beatles på deres Sverigebesøg. Han forsøgte sig med forskellige genrer, fx soul, men fra omkring 1970 og frem var rock’n roll fundamenet for hans solokarriere. Den 25 maj 1977 besøgte han Aarhus og gav koncert i Vejlby Risskov Hallen som opvarmning for selveste Chuck Berry. En vital og energisk opvarmning som jeg husker det. Nu er Jerry ikke mere og et kapitel i svensk rockhistorie er skrevet færdig.
Og sangeren-sangskriveren-og-musikeren Nick Lowe, som jeg have fornøjelsen af at opleve på spillestedet Train for nogle år siden, har lige rundet de 68. Men er ikke på vej på pension, selv om han lagt ungdommens rock’n roll-manerer bag sig i sin sangskrivning. Men han er stadigvæk værd at lytte til som den fine sangsnedker han er.
Og vi skal ikke forbigå i tavshed, at bassisten og guitaristen Carol Kaye fyldte 82 år i går. Hun var medlem af det navnkundige Wrecking Crew, en gruppe af sessionmusikere, der har spillet en stor og afgørende rolle for poppen og rocken efter anden Verdenskrig. Nedenstående oversigt over singleplader, Kaye har bidraget til, giver en fornemmelse af, hvad hun er skyld i…
“Soul Reggae” (Charles Kynard)
“The Daily Planet” (Love)
“Andmoreagain” (Love)
“Homeward Bound” (Simon and Garfunkel)
“California Girls”, “Wouldn’t It Be Nice”, “Sloop John B”, “Help Me, Rhonda”, “Heroes and Villains” (The Beach Boys)
“Natural Man” (Lou Rawls)
“Come Together” (Count Basie)
“Feelin’ Alright” (Joe Cocker)
“I Think He’s Hiding” (Randy Newman)
“Games People Play” (Mel Tormé)
“Cantaro” (Gene Ammons)
“Wait ‘Til My Bobby Gets Home” (Darlene Love)
“Goin’ Out Of My Head/Can’t Take My Eyes Off You” (The Lettermen)
“Little Honda” (The Hondells)
“Hikky Burr” (Quincy Jones & Bill Cosby & TV theme)
“I’m a Believer” (The Monkees)
“Indian Reservation” (Paul Revere & the Raiders)
“In the Heat of the Night”, “I Don’t Need No Doctor”, “America The Beautiful”, “Understanding” (Ray Charles)
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger