Kønskamæleonen Bowie

26. august 2008

PÃ¥ min pladereol har David Bowies Berlin-trilogi – Low, Heroes og Lodger – en særlig plads. Disse plader, der blev til i et samarbejde med lydtroldmanden Brian Eno, markerer et af Bowies største kunstneriske højdepunkter. Ingen tvivl om det. Jeg kom til at tænke pÃ¥ Bowie og Berlin-trilogien, da jeg forleden læste en bøsses slukørede anmeldelse af den just afviklede Gay Pride i København. Denne særlige begivenhed, hvor de homoseksuelle slÃ¥r et slag for deres ret til at være dem, de er, var Ã¥benbart – i følge anmelderen – endt i sin egen parodiske konformitet. SÃ¥ var det jeg tænkte, at sÃ¥dan er det gÃ¥et med meget af kønsdebatten i dette land. Fordomme, stereotyper og ‘sandheder’ er daglig kost. Og sÃ¥ kan man godt savne folk som David Bowie, der forstod pÃ¥ kunstnerisk vis at sætte kønnet i spil i sine kamæleonagtige iscenesættelser. Legen med kønnet var en integral del af Bowies projekt op gennem halvfjerdserne og ind i næste Ã¥rti. Hvem tager trÃ¥den op fra Bowie, Lou Reed og andre? Anyone?

DAVID BOWIE – BOYS KEEP SWINGING – 1979

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer

  1. Erik Steinskog kommentarer:

    Forslag til musikere som tar opp trÃ¥den fra Bowie, Reed, et. al. er vel flere, men jeg vil slÃ¥ et slag for Antony (Hegarty) fra Antony and the Johnsons. Han har ogsÃ¥ sunget med Reed. Mellom dem – historisk – finnes jo ogsÃ¥ Boy George. En annen utfordring til kjønnsstereotypier er k.d. lang. Og det er mange flere. Samtidig, Bowies Berlin-trilogi vil bli stÃ¥ende – lenge.

  2. capac kommentarer:

    @Erik Steinskog: Jovist, Antony og k.d.lang fortjener at blive nævnt. Men mÃ¥ske ikke pÃ¥ helt samme teatralske vis…

  3. Erik Steinskog kommentarer:

    Vel, måske teatraliteten i forhold til kjønn og kjønnsstereotypier har endret seg noe siden sent 70-tall? I den forstand at også kjønnspolitiske diskurser generelt har endret seg. Samtidig ser jeg poenget ditt.

  4. capac kommentarer:

    @Erik Steinskrog: Vi er bestemt enige. MÃ¥ske hænger det sammen med, at det teatralske i det hele taget ikke længere spiller den samme rolle i populærmusikken som dengang, da Bowie var Ziggy Stardust og Reed gik on the wild side…

Skriv en kommentar

232 har læst indlægget
14,929