10. september 2016 arkiv

Capac anbefaler noget fransk: La Femme РMyst̬re

10. september 2016

Nej vel?! Fransk rock dominerer ikke i medierne. Og det er lidt en skam. For selv om sproget kan være en barrière for mange, så er der store musikalske oplevelser at hente i Frankrig. Bandet La Femme og deres andet album Mystère er et udmærket eksempel.

Albummet er ikke – som titlen ellers vi have os til at tro – et mysterium. Derimod er pladen et meget generøst potpourri af stilarter og genrer. Når de feminie stemmer tager têten er vi ikke langt fra den franske chancon og Yé-Yé-poppen fra tresserne. Men ellers bydes der på reminiscenser af garagepoprock, sværisk psychedelia, halvtredser-twang-rock’n roll og electronica. Og alt sammen spundet sammen med en umiskendelig fransk sound, der forhindrer at oplevelsen bliver en af distraktion og spredthed, men i stedet af sammenhæng og variation. Og det hele er flettet sammen i en sådan grad, at man uvægerligt tænker: conceptalbum. Og det er det måske også.

Titlen – tror jeg – sigter til, at livet er et stort mysterium. Og sangene understreger det. Her er sange om en fyr, der er forelsket i en blomst, en pige der kan røre ved solen uden at brænde fingrene, en sang om vaginal infektion osv. Meget fransk på den små-intellektuelle, -filosofiske, -fantastiske  facon. Men man behøver ikke at forstå teksterne for at kunne nyde bandets nærmest perfekte, stilistiske tour de force. Hermed anbefalet.

Capac anbefaler: Twin Atlantic – GLA

10. september 2016

GLA står for Glasgow. Og selv om Twin Atlantic markedsføres som et britisk rockband, så er det altså – Brexit in mente – et skotsk band. Og det er med mental udgangspunkt i den store skotske multikulturelle havnemetropol Twin Atlantic har lavet den hårdslående rockplade GLA.

Med den nye plade har bandet villet generobre rockmusikken. Og til denne ambition må man sige, at man nok kan vende tilbge til rocken, men ikke ustraffet genopfinde den. Og det gør Twin Atlantic da heller ikke. De finder snarere tilbage til nogle af rockens velkendte og effektfulde virkemidler. Lige fra forsanger Sam McTrustys skarpe og rå stemme, der sender tankerne hen på kollegerne i såvel Black Sabbath, Led Zeppelin, Free m.fl. Upoleret, vrælende og smittende aggressiv er han, når han fører an foran bandet, der uhæmmet dyrker de beskidte riffs og hooklines, medens bassen pumper som en adrenalinfyldt blodstrøm fra hjertet (Ross mcNae) og trommerne (Craig Kneals) banker de elementært smittende sange frem.

GLA er mig bekendt bandets fjerde udspil. Og med det genopfinder de ikke rockmusikken, men understreger med hårdslående argumenter, at rocken – hverken den internationale eller den skotske – ikke er død. Den er stadigvæk en sprællevende, beskidt køter, der gerne farer frem og bider den pæne, tilpassede pop i røven. Hermed anbefalet.

Twin Atlantic. GLA. Produceret af bandet og Jacknife Lee. Red Bull Records. Udkom d. 9/9-2016

Capac anbefaler: James Vincent McMorrow – We m****ove

10. september 2016

wemovepackshot

Soul klikkede det oppe i hovedet på mig, da de første toner fra James Vincent McMorrow album We Mo****ve forlod mine Argon-højtalere. Og McMorrows lyse, næsten falsetdominerede, stemme skar igennem ogunderstregede blot, at vi måtte være ovre i den boldgade. Og når man i pressematerialet støder på navne som Drake, Kaney West og Jimmy Douglas, så ved man godt, at vi befinder os i den moderne ende af den genres skala, selv om der tydeligvis er tråde tilbage i tiden – helt tilbage til tressernes soul i den mest følsomme udgave. Et eller andet sted på denne plade er der et svagt ekko af Donny Hathaway og Marvin Gaye, der som olympiske guder overvåger dette album.

Hvis ellers jeg har fattet noget af teksterne på pladen (og det er tvivlsomt…), så er temaet en slags rejsebeskrivelse. Både i direkte og overført forstand.

McMorrow er irsk folkesanger og sangskriver og til trods for musikkens forankring i soulens moderne arvtager, hip-hoppen, og i electronicaen, så kan – og vil – McMorrow ikke løbe fra denne baggrund. En sang som “Rising Water” (singleudspil og video) vidner om, at musikken på denne plade langt hen er regulær folk-indie-pop forklædt som hip-hop-og-rhythm-and-blues-popmusik. Bag de rigtfacetterede lydlandskaber og de distinkte rytmer kan man let genkende folkpoppen.

Jeg kender ikke meget i McMorrows foregående plader, men han kommer med et ry, der siger at han tekstmæssigt har været kryptisk og svær forståelig og musikalsk forførende og stemningsfikseret, men måske også lidt utilgængelig. Hvis det er sandt, så er hans nye plade ganske umiddelbart tilgængelig. Den kan indtages ubesværet som let, moderne soulpop af den slags, der ikke støder nogen på de store radiostationers playlister. I mine ører er McMorrow en fin repræsentant for vor tids gennemproducerede, stilistisk komplekse popmusik. Hermed anbefalet.

James Vincent McMorrow. We Mo****ve. Believe Records. Udkom d. 2. september.

Capac anbefaler: Charlotte Fich – Svæv

10. september 2016

charlottefich_cover_svaev_600x600

I 2014 anbefalede jeg Martin Valsteds debutalbum På vrangen, hvor Valsted får vokal hjælp af en række, fortrinsvis yngre danske skuespillere. Blandt de stemmer Valsted bruger på sin plade er Charlotte Fich, der nu debuterer som solist med albummet Svæv.

Charlotte er kendt fra film, tv og teater, men nok ikke så meget som sangerinde. Men det skal debutalbummet – og den tilknyttede teaterkoncert med samme navn, Svæv – nok ændre på, tror jeg. For det er en overbevisende debut, Fich har fået lavet.

Fich har selv skrevet teksterne og komponeret musikken. Og vi mødes af en særlig voksen hybrid af pop, rock og lidt spor af jazz. Svæv er en voksen plade, en voksen popplade. Lavet af en voksen pige (Charlotte har rundet de 50) for et voksent publikum. Og teksterne vidner om, at vi har at gøre med en kvinde med erfaringer og oplevelser i livets bagagerum.

Der er – selvfølgelig – tekster om popmusikkens evige tematik, kærligheden. Som i den indledende sang “To verdener i samme hus”, der som titlen angiver er en sang om krisen i et kærlighedsforhold: Der er alen langt til et knus/ To verdener/ I samme hus/ I samme hus/ to verdener i samme hus. Fich skriver sine sange i et ligefremt dagligdagssprog, der passer godt til de modne, iørefaldende melodier, og undgår poppens faldgruber i form af udvortes føleri og søgte “poetiske” sentenser.

Også i “Lås på lågen” er der krise i kærligheden, hvor den korte fysiske afstand er svært overvindelig, når de er kommet “lås på lågen”, fordi der bagved lågen er “et syndigt rod/ rimelig tåget”, men hvor tre små ord måske, måske ikke, kan få låsen til at springe op igen. “Ting tager sin tid”. Jeg tror ikke, at de er tale om deciderede skilsmissesange, men om sange om almindelige forbigående kriser i parforhold, hvor parrene går skævt af hinanden, fordi de i bund og grund er så forskellige og let kan gå galt af hinanden.

I “Tagget” er temaet den digitale, virtuelle forførelse, vi alle bliver udsat for som brugere af SOME (sociale medier): “Skærmens isblå lys har kastet krogen ud/ogjeg bidt på/ kolde fødder synes selv, de må/ så i ly af mørket/ danser tanker, cyberdans med dig…Flyver op som på/natsværmervinger/ vi svæver i luft/ ud i natten med himlem som/ skjold/ imod al fornuft“. Og hvem kender ikke den fornuftsstridige forførelse, som cyberspace rummer?

Teksterne på Fichs plade kredser om det evigt besværlige kønsforhold, hvor det mulige og samtidig umulige forhold beskrives i et umiskendeligt feminint univers, hvor der sættes ord på feminine følelser og tanker. Og på den måde indskriver Fichs debutplade sig på smukkeste vis i den brede tradition af voksen popmusik, hvor netop besværet med kærligheden og parforholdet har været – og fortsat vil være – en uudtømmelig inspiration for sangskrivningen.

Charlotte Fich synger godt. Og man mærker, at hendes teaterskoling giver hende et godt greb om teksterne og deres frasering. Samtidig har hun en stemme, der er både ren og smuk og passer godt til den voksne pop, hun har gjort til sin egen på denne debutplade. Og bag sig har Fich et hold musikere, der lydhørt forstår at fortolke hendes musikalske intentioner og visioner. På guitar (og lap steel) finder vi Dennis Flacheberg, tangenter Martin Valsted (ja, ham), bas Casper Bak Poulsen, trombone (“To verdener i samme hus”) og på trommer Jacob Chano Lundby.

Samlet set har Charlotte Fich lavet en voksen popplade, der burde kunne tilfredsstille enhver voksen poplytter, men også enhver poplytter, der uanset alder forstår at lytte sig ind i et erfaringsunivers, som det ovenfor beskrevne. Hermed varmt anbefalet.

Charlotte Fich. Svæv. Produceret af Fich & Kristian Martinsen. Gateway. Udkom d. 9/9-2016

 

Til koncert med Little Feat

10. september 2016

Der er bands. Og så er der bands. Og Little Feat er et af de bands, der – i mine ører – altid har haft en særlig plads med deres fortættede udgave af sumpet rock’n roll. Jeg har set dem en enkelt gang i en koncert og det var en oplevelse, selv om de lavede et par bøffer undervejs. Og nu har alle læsere derude chance for at lytte til en ny koncert – fra den 8/9 – med gruppen. De har nemlig lagt hele koncerten ud på archive.org, hvor den kan høres og – kvit og frit – nedhentes i forskellige formater til senere brug. God fornøjelse og god weekend.

tuning/crowd
Rocket In My Pocket
Down On The Farm >
Candyman
A Political Blues >
Long Distance Call >
A Political Blues
Fatman In The Bathtub >
Abba Zaba/Walk On Guilded Splinters >
Fatman In The Bathtub
Honest Man
Oh Atlanta
All That You Dream
Can’t Be Satisfied >
Hot Tamales
Rooster Rag
Church Falling Down
Willin’
Dixie Chicken
Mellow Down Easy
Spanish Moon >
Skin It Back
Encore:
Let It Roll