Når internettet er bedst skaber det forbindelser og netværk og giver for eksempel mulighed for at dele viden, vigtige informationer og – erindringer. Som på de to ovenstående fotos, der viser en af de baggårde, hvor jeg legede som dreng i årene 1954-1965.
I går aftes fik jeg taget mig sammen til at se dokumentarfilmen Eric Clapton Life in 12 bars. Jeg har længe været fristet af de mange biografier, der findes om Slowhand, men har tænkt at måske ville en dokumentarfilm være mere interessant (bl.a. fordi musikken ville få en større plads). Så derfor var det oplagt at opsøge Lili fini Zanucks film (NB! Den kan ses ganske gratis på bibliotekernes streamingtjeneste Filmstriben.dk!). Og det skulle vise sig at være en god beslutning.
For dokumentaren giver en fint portræt af den store engelske guitarist. Det er Clapton selv, der fortæller. Suppleret med andre stemmer: bedstemoderen, moderen, Patti Boyd, venner og musikalske samarbejdspartnere, producere osv. Og selvfølgelig garneret med private og offentlige filmklip og fotos.
Og det er en fortælling om en martret sjæl, en dreng, der kommer fra en dysfunktionel familie, hvor moderen forlader ham og overlader ham til bedsteforældrenes kærlige opdragelse. Og hvor opdagelsen af the blues bliver den oplevelse – og besættelse – der kan give ham lindring og fred i sindet, når det brænder på. Og det gør det hele tiden.
Clapton fortæller åbenhjertigt og – så vidt man kan bedømme – ærligt om sin musikalske besættelse og sin karriere – fra den første R&B-gruppe The Roosters (med Tom McGuinness) og helt frem nutiden. En karriere, hvor de musikalske ambitioner vejer tungere end succes og penge. Men han har mange problemer og traumer at slæbe rundt på. Moderen accepterer aldrig sin status som Erics moder, og det er tydeligvis en tung byrde og traume for ham. Han har det også svært med kvinder, og det kulminerer med den ofte omtalte forelskelse i George Harrisons kone Patti Boyd. En forelskelse og besættelse, der først får lov at blive fuldbyrdet på et tidspunkt, hvor Clapton er kommet ud i et massivt stofmisbrug. Først kokain og heroin, og da han endelig finder sammen med Patti et alkoholmisbrug, der truer med at slå ham ihjel.
Clapton er hudløs ærlig, når han fortæller, at den musik, han laver efter tiden med Cream i vid omfang bærer præg af at være lavet af en drukmås. Først da han mister sin 4-årige søn Conor i 1991 lykkes det ham at få rettet op på sit liv.
Filmen varer lidt over to timer og Lili Zanuck får overbevisende og detaljeret beskrevet Claptons komplicerede liv. Man får også et godt billede af den musikalske udvikling, selv om lige netop dette aspekt sagtens kunne have fyldt meget mere (og burde det). Og man får et billede af en menneske, der er alt andet end den imageperson, som medierne har opbygget af manden. Han er langt fra nogen gud (“Clapton is god”), men et menneske fuld af usikkerhed, plaget af barndommens traumer og langt hen af vejen ude af stand til at leve et såkaldt normalt liv. Men også et menneske, der finder noget, der er større end livet – the blues .
»Lejligheden er et sneglehus, hvor jeg lukker mig inde og beskytter mig mod verden, men også det, der gør, at jeg kan gå ud i den. Om morgenen er jeg edderspændt over alle mulige fjolser, indtil jeg mange timer senere nogenlunde omgængelig går i seng. Det er en opgave for os alle hver især hver dag at civilisere os. Den proces foregår konstant, for vi er altid spændt ud mod noget meget mere primitivt.«
[Søren Ulrik Thomsen, Weekendavisen, Nr. 09, 28.Februar 2020]
Det var en lidt skør og nørdet ide, jeg kom i gang med, da jeg insisterede på at lave en spilleliste til tv-serien om Landsbyhospitalet. Alene det forhold, at jeg nok bliver nødt til at se den endnu engang (hvis DR vil), burde få mig til at trække mig tilbage.
Men så er det, jeg pludselig hører noget, jeg ikke har ventet komme på skærmen. For eksempel B-siden til The Troggs klassiker “Wild Thing” (på en af de mange versioner, der er kommet med det hit) – “Widge you”, der er et rigtig godt pigtrådsnummer. Man kan finde det på albummet Black Bottom og på nogle opsamlinger med bandet.
Eller når man pludselig hører den lidt glemte sanger og sangskriver Michael Chapman med sangen “No Sopng to Sing” fra debutalbummet Rainmaker (1969).
Så virker det pludselig ikke helt så tosset med det der nørderi..
Ja, The Who i Hull snurrer stadigvæk på min spiller, og deres mere en femten minutter lange udgave af “My Generation” tager kegler i denne energiske koncert.
Koncertoptagelserne fra Hull i 1970 står måske lidt i skyggen af Whos Live at Leeds, men ser man bort fra at optagelserne fra Hull nødvendigvis måtte rekonstrueres lidt, bl. a. fordi bassen stod lidt svag i lydbilledet, så er Who denne aften helt på højde med aftenens før i Leeds. Til Hull-koncertens bagdel hører selvfølgelig også, at den ikke udkom for halvtreds år siden. Men prøv at lytte til fx Young Man Blues. Det nummer taler helt for sig selv.
På denne dag i 1970 udkom en af de mange opsamlingsalbum, der er kommet med The Beatles. Bestående af singleudspil, der ikke var kommet på albums, og B-sider. Og der er sikkert mange, der har begyndt deres Beatles-interesse med netop det album.
The Deans, CAT, Orfeus, Lollipops, Stig & Steen, Ache, Rugsted & Kreutzfeldt og solokarriere. Listen er lang og bred. Oven i det skal lægges andre talenter som musiker, sangskriver, producer, tekniker m.m. Jo, Stig Kreutzfeldt, som jeg første gang bemærkede som del af Stig & Steen, har været en markant figur i dansk rock og pop. Og i dag fylder han 70 år, og har sikkert mange flere år til at gavne dansk musik.
Og et andet tidligere Ache-medlem, Per Wium, har også fødselsdag. Jeg tror, han bliver 66 år (er ikke helt sikker, men han var i hvert fald 10 år i 1964, i følge egne oplysninger). Også en alsidig musiker (f fra C. V. Jørgensen) og kendt for sin kærlighed til og viden om The Beatles og deres musik.
Manden bag Bamse og Kylling er død, bræger TV2s nyheder. Men Mogens Vemmer var meget andet end manden bag de to børneprogramkæledægger. Han startede allerede som studenterspeaker for DR som ganske ung, og blev fastansat som programsekretær i 1961 og var i tre årtider – fra 1968 til 2000 – programchef for børne- og ungdomsafdelingen i DR.
Her stod han ganske rigtig bag en række populære børneprogrammer – Ingdrid og Lillebroder, Kaj og Andrea, Bamse og Kylling m.fl. Og han fik et ry som værende en chef, der gav de ansatte frihed under ansvar. Det kom også til at betyde, at han fik ørerne i den politiske maskine, da ungdomsoprøret satte sig sine spor i DRs programvirksomhed. Han blev ansvarshavende mellemmand mellem de påståede “røde lejesvende”, der satte deres præg på ungdoms- og børneprogrammerne, og så det politiske parnas, der var ude med riven i tide og utide.
Jørgen Clevin-klip, tilrettelagt af Mogens Vemmer:
Et markant navn i dansk populærmusik, Keld Heick, runder de 74 år i dag. Var med – sammen med The Donkeys – da pigtrådsmusikken bragede igennem i Danmark og gav teenagerne noget at lytte og danse til, var også en af de første, der sadlede om til dansktopmusikken (det skete som tidligere fortalt i Esbjerg…). Han er også for en kort stund vendt tilbaget til rødderne på albummet Time Machine, men har ellers holdt sig ved sin læst – dansk pop, Melodi Grand Prix-sange og den slags.
Datoen er usikker, men Seatrains eponyme album udkom i 1970. Og det er en af mine favoritalbum til alle tider. Pladen blev produceret af selveste George Martin – den første efter hans tid med Beatles – og selv om pladen figurerer som Seatrains andet album, så er det egentlig det første, fordi der var en masse rod omkring gruppens konstellation og pladekontrakter, inden de nåede så vidt som til denne plade, der med lidt god vilje kan ses som et tidligt eksempel på den nu allestedsnærværende americana. I hvert fald en sublim blanding af rock, country, blues, bluegrass m.m.
Her giver Seatrain en fin, loyal, men også personlig version af Lowell Georges klassiker “Willin'”.
Jenny Lewis har de kvaliteter, jeg sætter meget højt. Hun kan skrive fængende sange, og så har hun en stemme, der af en eller anden uudgrundelig årsag falder direkte i min smag.
Ansporet (eller måske snarere: provokeret) af en reklamemail fra Amazon med en cd med musik fra den her ofte omtalte britiske tv-serie Landsbyhospitalet (The Royal), der pt. vises igen på DR og nærmer sig sin afslutning, så har jeg besluttet at begynde at lave min egen playliste fra serien. For som sagt tidligere, så er de oplysninger man finder (bl.a. på den omtalte cd) langt fra dækkende for, hvad man kan høre i afsnittene. Så derfor begynder jeg at bygge et lydspor op på Youtube, så alle interesserede kan følge med og måske – det håber jeg – finde musik, de kan lide og måske ikke selv kunne huske titlen på. Her er adressen – og den er fuldt offentlig: https://www.youtube.com/watch?v=1mu7MPJRNHU&list=PLooDcviYwHTHE2fBh8Qrb9ECvEwjaLHBR. Link. Foreløbigt er der kun første sæson, sådan cirka (man skal jo lige i gang…).
Når man har været så længe undervejs som Neil Young – og været så produktiv, så behøver man ikke at udsende nyt, hver gang der skal en plade på markedet. Så derfor er der også god ræson i, at Young på det seneste er gået i arkiverne for at finde gemte skatte.
Og det er sikkert og vist, at næste udgivelse med Young er et album, der har været velkendt af fans og bootlegsamlere. Nemlig albummet Homegrown, der blev indspillet hen over årsskiftet 1974-75. Der er tale om overvejende akustiske indspilninger, der i følge manden selv udgør et missing link mellem Harvest, Comes a Time, Old Ways og Harvest Moon. Det siger lidt om, hvor vi er henne i repertoiret. Neil Young nåede så langt, at coveret til albummet blev lavet, men fik ikke udsendt pladen, fordi den var – dengang – lidt for personlig (kærestesorger) og nedtrykt. I stedet kom Tonight’s the Night.
Men tiden læger alle sår, som man siger, og nu skulle Young have lagt den tids kærestesorger bag sig og kunne udsende pladen. Og have følgende spilleliste:
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger