Genhør med soulpigetrioen Honey Cone

6. december 2011

For et stykke tid siden skrev jeg et indlæg om vokalpigegruppen The Apollas. Og det sendte mig ned af den erindringsboulevard, hvor pigegrupperne hører til. Og via The Supremes og andre kendte kom jeg på sporet af Honey Cone.

Honey Cone, der er mest kendt for et vaskeægte hit, “Want Ads” (nr. 1 pÃ¥ Billboards liste i juni 1971), var sangskriverteamet Holland-Dozier-Hollands førende pigegruppe pÃ¥ pladeselskabet Hot Wax Records.

Hot Wax var det pladeselskab, som den kendte sangskrivertrio oprettede, lige efter de havde forladt Motown Records.

Honey Cone bestod, sÃ¥dan som det var det almindelige for pigevokalgrupper, af tre damer: Carolyn Willis, Shelly Clark and Edna Wright, og gruppen blev dannet i 1966. Alle tre havde solid erfaring i baggagen som forhenværende medlemmer af The Girlfriends (kendt for hittet “My One and Only Jimmy Boy“, 1964), The Ikettes (backingvokaler for Ike & Tina Turner) og gospelgruppen the COGICs. Og det var Eddie Holland, der sÃ¥ potentialet i de tre damer, og omdøbte trioen til Honey Cone.

Honey Cone debuterede med singlen med den tvetydige titel “While You’re Out Looking for Sugar”. En medrivende soulsag, der bringer associationer i retning af fx Jackson 5 – nÃ¥r de var bedst. Pladen nÃ¥ede da ogsÃ¥ op pÃ¥ en pæn 26. plads pÃ¥ Billboards R&B-liste. Endnu bedre gik det med opfølgeren “Girls it ain’t easy” – en sejt swingende, meget iørefaldende sang om at holde pÃ¥ ham fyren, der løber rundt ude i byen efter ‘sukker’ – som nÃ¥ede en ottedeplads. Og den banede vejen for deres største succes, “Want Ads”, der bÃ¥de toppede pÃ¥ R&B- og mainstreamlisten. O, “Want Ads” hører til gruppens bedste indspilninger kan godt diskuteres, men indiskutabelt er, at den havde nogle kvaliteter, der gjorde den til et sikkert hit hos et danselystent publikum.

“Want Ads” trak endnu flere hits med sig. “Stick Up” toppede R&B-listen samme Ã¥r og blev nr. 11 pÃ¥ poplisten. Og den blev Ã¥ret efter fulgt op af “The Day I Found Myself” og “One Monkey Don’t Stop No Show“.

I 1973 var det reelt slut for Honey Cone. Selv om de udsendte udmærkede singler efterfølgende var “Innocent Til Proven Guilty” deres sidste optræden pÃ¥ R&B-listen (med en 37. plads).

En væsentlig medvirkende årsag til Honey Cones opløsning i 1973 var også, at Hot Wax Records løb ind i store økonomiske problemer, der til sidst tog livet af det samme år. Pigerne gik hver til sit. Edna Wright, der i øvrigt er lillesøster til Darlene Love, gik solo og udsendte et enkelt album (Oops! Here I Go Again, 1976). Men da pladen ikke slog an, fulgte hun de andres vej tilbage til arbejdet som backingsangerinde for kendte navne i musikken.

Det kan godt være, at Honey Cone kom lidt for sent til at være med på den første bølge, som Motown satte i gang, men med hensyn til vokal styrke, solide soulsange og arrangementer stod de ikke tilbage for de store vokalgrupper fra årtiet før. Efter min mening.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer

  1. Gowings kommentarer:

    Musikken holder, men coverfotoet er knap sÃ¥ tidløst som The Apollas’…

  2. Gowings kommentarer:

    De kære konsonanter – Apollas

  3. capac kommentarer:

    @Gowings: Ja, musikken holder forbavsende godt, men coveret er halvfjerdsertidsånd.

  4. capac kommentarer:

    @Gowings: Ja, vi skal have styr på konsonanter og vokaler. Hermed er det gjort.

Skriv en kommentar

206 har læst indlægget
14,000