Hvad blev der af … Ellen Foley?

22. december 2008

Da jeg boede pÃ¥ Skjoldhøj-kollegiet i slutningen af halvfjerdserne var Meat Loafs megahit “Bat out of Hell” en plade, der ofte snurrede rundt pÃ¥ grammofonerne i de smÃ¥ værelser. Og den var et fast indslag ved de tilbagevendende fester. Selv blev jeg aldrig den store fan af Meat Loaf. Men jeg kunne ikke lade være med at lytte til den der pigestemme, der sang op mod Bøffen og var med til at gøre pladen til en storsælgende sÃ¥dan. Pigen, Ellen Foley, havde en af de der stemmer, der passer sÃ¥ godt til rock-and-roll. Hun kunne virkelig synge igennem, rent og klart.
Oprindeligt var det vist hendes plan at blive skuespillerinde, men tilfældighedernes spil – og behovet for at tjene til dagen og vejen – førte hende ind pÃ¥ rockens stenede vej. Karrierevejen førte hende i armene pÃ¥ det gale foretagende The National Lampoon, hvor hun mødte Meat Loaf og dennes bagmand, Jim Steinman. Steinman arbejdede pÃ¥ det tidspunkt pÃ¥ et projekt, der siden hen skulle blive til “Bat out of Hell”, og da han manglede en kvindelig stemme i koret, sÃ¥ faldt valget pÃ¥ Ellen. Den efterfølgende succes med pladen – en succes, der kom stille og roligt og ikke over night – kastede en solopladekontrakt af sig for Foley. Og hun takkede samtidig nej til  rollen som backingsangerinde pÃ¥ Meat Loafs koncertturné med The Bat.
Ian Hunter (Mott the Hoople) og Mick Ronson faldt pladask for Foleys demoindspilninger og fik lov til at producere hendes debutalbum “Nightout”, der udkom i 1979. Pladen fik fine anmeldelser og med god grund. Den er en vellykket rockplade i stil med de lidt pompøse plader, man kender fra netop Mott the Hoople og Ian Hunter. Storladen, melodiøs rock, der lader Ellen Foleys klare, lyse stemme komme til sin ret. Ellen fortsatte i Ã¥rene efter samarbejdet med Ian Hunter som backingsangerinde pÃ¥ hans plader og til hans koncerter.
Som det sÃ¥ ofte sker, kom kærligheden pÃ¥ tværs af karrierevejen. Ellen Foley mødte i 1980 Mick Jones fra The Clash, og de næste to Ã¥r var de to uadskillelige. Det betød ogsÃ¥ en ny musikalsk orientering. The Clash’ socialt bevidste musik smittede af pÃ¥ Foley, og sammen med Mick indspillede hun i sommeren 1980 albummet “The Spirit of St. Louis”. Indspilningen foregik samtidig med indspilningen af Clash’s hovedværk “Sandinista!”, og de var begge to involveret i begge projekter. PÃ¥ Foleys plade spiller medlemmer af The Clash med. Det samme gør Ian Durys backinggruppe, The Blockheads, og Tymon Dogg. Sidstenævnte skrev ogsÃ¥ tre af sangene pÃ¥ pladen, medens Mick Jones og Joe Strummer tog sig halvdelen af pladens numre. Pladen bliver nogle gange omtalt som en Clash-plade med forsangerinde. Det er ret misvisende. Det er omvendt: En Ellen Foley-plade med Clash som backinggruppe. Pladen fik ikke tilnærmelsesvis samme opmærksomhed eller succes som debutpladen. Og mÃ¥ske kom den ogsÃ¥ til at stÃ¥ lidt i skyggen af Clash’s succes med “Sandinista!”. Og det er synd og skam, for det er en meget afvekslende, følsom plade, med tolv fine sange. Og den viser, at Ellen Foleys stemme havde meget mere at byde pÃ¥ end rock’n roll-udtrykket.
Endnu et album blev det til for Ellen Foley. I 1983 udkom “Another Breath”, der til dels er en tilbagevenden til perioden omkring “Nightout”. Sangene er fra samme periode, men produktionen blev lagt i hænderne pÃ¥ Vini Poncia (producer for Ringo, Leo Sayer, Kiss m.fl.) og pladen blev drejet i en mere dansant poppet retning end “Nightout”. Men den var Ã¥benbart ikke kommerciel nok til at sikre pladeselskabet den forventede indtjening. Og i Ã¥rene efter har Ellen Foley mÃ¥ttet klare sig som backingsangerinde og skuespillerinde. Blandt andet medvirkede hun i Dustin Hoffman-successen “Tootsie”, “Fatal Attraction”- som man kunne gense for nylig pÃ¥ DR 1 -  med Michael Douglas., “Cocktail”, “Married to the Mob” og mange flere spillefilm. Teater- og tv-roller er det ogsÃ¥ blevet til.
Men det er en skam, at pladeselskaberne ikke giver Ellen Foley mulighed for at indspille flere soloplader. Der er ikke sÃ¥ mange kvindestemmer af den kaliber i rocken…

Ellen Foley – What’s the Matter Baby/Stupid Girl Medley

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 kommentarer

  1. John kommentarer:

    “Bat Out Of Hell” Min aller første LP, købt sammen med en brugt grammofon SUK. Og hvad der blev af Ellen Foley? Tjah – Let Me Sleep on It ;)

  2. Arthur Jensen kommentarer:

    CAPAC, du er en moden mand…
    Hvorfor opfører du dig som en uerfaren ung mand, der oprigtigt tror at kvinden er menneskets bedste ven?

    Du burde vide bedre…

    Arthur

  3. capac kommentarer:

    @Arthur: Hunden er menneskets bedste ven.

  4. mowgli kommentarer:

    Hunnen er menneskets bedste ven…?

  5. John kommentarer:

    Ja hun var fantastisk

Skriv en kommentar

449 har læst indlægget
13,607