I want my MTV

3. november 2021

I går aftes viste DR2 den amerikanske dokumentarfilm Biography: I want my MTV under den danske titel Dokumania: MTV – Kanalen der formede en generation. En meget begejstret, meget amerikansk dokumentar om et tv-fænomen, der spillede en stor rolle for populærmusikken i 1980’erne. En historie om, hvordan den teknologiske udvikling (tvmediet, amerikansk kabeltv og video) præger musikken helt ind i dens kerne.

Den britiske musikjournalist David Hepworth sammenligner af samme grund fremkomsten af MTV i august 1981 med fremkomsten af walkman’en sidst i 1970’erne. Denne lille bærbare musikafspiller betød at man for første gang kunne gå rundt med sin favoritmusik og dermed lukke hverdagen ude. MTV betød at man kunne nøjes med at se musikklip af en varighed på fire minutter. Og lige som wakman’en forekom os at være utænkelig før den blev en uundgåelig realitet, forekom tanken om at kunne se popvideoer 24 timer i døgnet utænkelig før MTV blev en realitet. Skabelsen af MTV var, som Hepworth noterer, som at sparke en åben dør ind. Det eneste, der skulle til, var at ungdommen gjorde video-tv til et krav – hvilket skete, da MTV skabte markedsføringssloganet “I want my MTV”, som blev markedsført af en lang række store navne – startende med Mick Jagger og Pete Townshend. Og som hurtigt blev den kommercialiserede ungdoms kommercialiserede ungdomsoprør over for forældregenerationen, der gav de unge deres eget tv i kælderværelset, så de selv kunne slippe for al den larm.
I starten var MTV båret af lige dele idealisme og løssluppen kreativitet, men hurtigt blev mediet genstand for reklameindustrien og dermed en kilde til stor rigdom. Men lige som MTV var et produkt af en særlig teknologisk udvikling, så var dens horisont også bestemt af en anden, nyere teknologisk udvikling. Selv om MTV stadigvæk findes i tv-udbuddet, så var fænomenets sidste salgsdag eller udløbsdato skrevet i internettets fremkomst. Med et internet, hvor alt digitalt kan deles og hvor adgangen til alt digitalt er dagsordenen, så er interessen for præ-programmeret videomusik til at overse. Hvem gider at vente på at se Michael Jackson og “Thriller”, når man bare kan klikke ind på Youtube og se den, når man vil og så ofte man vil?

Men MTV fik en stor betydning for mange kunstnere. Nogle blev stjerner på grund af MTV. Mange blev nødt til at lave musikvideoer for at fastholde deres position. Og nogle få – fx Led Zeppelin og The Who – holdt fast i deres udgangspunkt  – pladesalg og koncerter. Men musikvideoen kom for at blive, og i dag kan man dårligt forestille sig en markedsføring af populærmusik, hvor musikvideoen ikke er en del af pakken.

Og videoen, der satte gang i det hele…

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

14 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62