ABBA-brandet

8. juni 2010

Selv om ABBA for længst er blevet fortid som gruppe betragtet, sÃ¥ lever navnet videre. Filmen og musicalen “Mama Mia” sørgede for, at pladerne røg pÃ¥ hitlisterne igen og for at pengekassen ringede hos de fire kunstnere og deres pladeselskab. Og skulle man i sin naivitet havde glemt det, sÃ¥ er ABBA ikke kun et forhenværende band, men et levende brand. Akkurat som Elvis er det. Og The Beatles. Der er penge i brandet – i navnet.

Det fÃ¥r en række sÃ¥kaldte kopibands nu at føle, fordi pladeselskabet har kontaktet de bands, der har formastet sig til at bruge de fire bogstaver ABBA i deres bandnavn. Fx ABBA Queens eller ABBA Revival Band. Som tilsvarende kopibands for andre kendte grupper, lever disse bands højt pÃ¥ at levere mere eller mindre tro kopier af originalernes numre til glæde for fans og sikkert ogsÃ¥ for musikerne selv. Og det handler vel ikke kun om at tjene penge. For mange kopibands er det ogsÃ¥ udtryk for en hyldest til de gamle helte. Men den gÃ¥r altsÃ¥ ikke. En ikke navngiven talsmand for Universal Music udtaler: “Vi fÃ¥r klager fra fans over hele verden. De føler sig ført bag lyset, og vi føler at det er vores pligt at beskyttet Abba-brandet mod misbrug.” Hvor mange ABBA-fans har mon noget mod kopibands? Handler det ikke om noget andet? GrÃ¥dighed, for eksempel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 kommentarer

  1. I.B.Greedy kommentarer:

    AMEN to that!

  2. Torben BoP kommentarer:

    “Vi fÃ¥r klager fra fans over hele verden” – Det er ædderrødme løgn i hans hals.

  3. capac kommentarer:

    @Torben BoP: Ja, den lugter langt væk.

Skriv en kommentar

184 har læst indlægget
14,214