Hello Goodbuy – Hvad mon Paul og Ringo siger til det?

22. august 2010

PÃ¥ Vanity Fairs hjemmeside faldt jeg over ovenstÃ¥ende video, hvor Beatles gamle sang “Hello Goodbye” bruges i en reklame for firmaet Target Corp., der sælger møbler, børnelegetøj, elektronik, videospil og meget mere. Tilsyneladende en harmløs reklamevideo. Og sÃ¥ mÃ¥ske alligevel ikke. For Target Corp. er ikke blot et privat drevet aktieselskab, der tjener penge ved at sælge forbrugsvarer til den almindelige amerikaner. Firmaet er ogsÃ¥ politisk aktivt. Og Target Corp. har gjort sig bemærket ved at donere 150000 $ til Minnesota-politikeren Tom Emmer, der offentligt har taget afstand fra homoseksuelles rettigheder. Donationen har – ganske forventeligt – givet anledning til massive protester fra homoseksuelle og andre, der støtter borgernes frihedsrettigheder – og protesterne har fÃ¥et et aktionærflertal til at kræve, at Targets ledelse tager donationspolitiken op til fornyet overvejelse, sÃ¥ situationen ikke gentager sig.
MÃ¥ske fortæller historien ogsÃ¥ noget om, hvor problematisk sammenfiltringen af musik (kunst) og reklame er i vor tid. For godt nok har Mccartney vist ikke meget at sige med hensyn anvendelsen af nogle af Beatles’ sange, fordi rettighederne er solgt (sÃ¥ vidt jeg husker ejer boet efter Michael Jackson dem endnu). Men alligvel bliver sangskrivningen sat i relation til politiken, nÃ¥r det sker. “Hello Goodbye” er i sig selv en iørefaldende popsang med en nærmest børnesangsagtig, legende nonsenslyrik à la Ob-la-di-bla-da, men den fÃ¥r taget sin uskyld, nÃ¥r den glider ind i en reklamevirkelighed, hvor kommercielle og politiske interesser gÃ¥r hÃ¥nd i hÃ¥nd. You say Hello and I say Good Buy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

162 har læst indlægget
14,396