30. december 2008 arkiv

Nytårsfyrværkeri: Skal – skal ikke – og deus ex machina

30. december 2008

Jeg kan vældigt godt lide at se på nytårsfyrværkeri. Men efterhånden gider jeg ikke mere selv at stå med en cerut i hånden og tænde raketter og andet skyts. Jeg kan godt nøjes med at se på. Der er jo nok i forvejen. Så på vejen til det store lokale supermarked vaklede jeg mellem at købe krudt og at droppe det for første gang. Men jeg kunne ikke bestemme mig, og det irriterede min blindtarm gevaldigt. Det danske vægelsind. Og så kom deux ex machina og afgjorde det for mig: I supermarkedet var der opsat en stor plakat, der meddelte, at man beklageligvis ikke solgte nytårsfyrværkeri, fordi man havde haft indbrud! Sådan.

Gaza: Stop blodbadet nu…

30. december 2008

Næppe er julen overstået, og straks bryder konflikterne ud i  det glade julebudskabs centrale geografiske område: Mellemøsten. Så langt tilbage min personlige hukommelse går, har der været ballade dernede. Og alt for mange menneskeliv er blevet ødelagt og er gået tabt i en tilsyneladende endeløs konflikt. På dette sted skal der ikke diskuteres pro-et-contra. Hvem der har ret, og hvem der ikke har det. Hvem man skal holde med eller ej. Det handler om at føre konflikten over i et civiliseret og konstruktivt regi: I stedet for raketterne og jagerbomberne skal dialogen tale. Verdenssamfundet må tvinge de stridende parter til at finde en forhandlingsløsning. Stop blodsudgydelserne nu. Via La Beet.

 

Genhør: The Grass Roots

30. december 2008

I går havde jeg en email-udveksling med en musikven om Cæsar og P. F. Sloan, og bagefter kom jeg til at tænke på bandet The Grass Roots. Græsrødderne var et projekt for sangskriverparret P. F. Sloan og Steve Barri og blev dannet tilbage i 1965. Anekdoten fortæller af de to ambitiøse sangskrivere indspillede sangen “Where Were You When I Needed You” med Sloan i den vokale forgrund og en række studiomusikere bag sig under navnet “The Grass Roots” og sendte demooptagelsen til pladeselskabet Dunhill Records og til de lokale radiostationer. Sangen vakte tilstrækkelig opmærksomhed til, at Sloan og Barry mente, at det ville være en god idé at skabe en fast udgave af The Grass Roots. Og sådan blev det. San Francisco-gruppen “The Beduins” blev overtalt til at skifte navn og forsangere Willie Fulton overtog Sloans sangerrolle. En ny version af “Where Were You When I Needed You” røg ind på top 50. Imidlertid ville Beduinerne alligevel gå deres egne musikalske veje, og Sloan og Co. fandt et andet band, The 13th Floor (nej, ikke 13th Floor Elevators!9, der var villig til at overtage rollen som The Grass Roots. Og det var denne konstellation – med Creed Bratton, Rick Coonce Warren Entner og Kenny Fukomoto – der blev den “rigtige” udgave. I 1967 fik Græsrødder deres største hit med “Let’s Live For Today”, der kom ind på den amerikanske top 10. Og de næste fem får – til 1972 – forsatte de i samme popspor. Selv om bandet var et tegnebordsprojekt lykkedes det faktisk for bandet og dets producere (blandt andet Steve Barri), at skabe en særlig sound, der var inspireret af både engelsk og amerikansk beat, pop, soul og folk. Til bandets succes kan man regne: “Things I Should Have Said” (1967), “Midnight Confessions” (1968), “Bella Linda”, “Lovin’ Things”, “The River Is Wide”, “Wait A Million Years”, “Heaven Knows” (1969), “Walking Through The Country”, “Baby Hold On”, “Temptation Eyes” (1970), “Sooner Or Later” (1971) og “Two Divided By Love” (1972).

Lou Reed – i det musikalske laboratorium

30. december 2008

Det forlyder, at den gamle rock-rod, Lou Reed, har dannet, hvad han selv kalder “en optagerenhed” ved navn Best Seat In The House. Det er en slags musikalsk eksperimentarium, hvor Reed og Co. vil spille forskellige typer Reed-musik, fra “industrial til det meditative til sange og alle de subway-stoppesteder, der ligger imellem”. Projektet har allerede udsendt en live-optagelse fra to optrædener i Los Angeles. Optagelserne kan downloades – mod betaling – via Lous hjemmeside. Ud over Lou selv medvirker Ulrich Kriger på tenorsaksofon og elektroniske hjælpemidler og Sarth Calhoun på “live processing og Fingerboard Contiuum” (hvad det så end måtte være…). I følge forlydener skulle musikken ligne den famøse Metal Machine Music en del. Så er fans advaret. Musikken kommer også på gammeldags cd til januar.

Lou Reed – Dirty Boulevard

I James Browns danseskole

30. december 2008

Nytårsaften er lige om hjørnet. Og måske skulle man få pudset sine dansesko og få fundet den dansante musik frem fra hylderne. Og hvis man har det som jeg, kunne det måske også være en idé at få lidt danseskoletrin opfrisket inden man inviterer sin udkårne ud på dansegulvet. Så er det jo heldigt, at jeg lige er faldet over en gammel video, hvor selveste James Brown viser, hvordan man kan gøre. Og man kan sikkert selv sætte bevægelserne sammen, som man lyster.

tak til sneakmove for ideen.

Freddie Hubbard – jazz-trompetist – er død, 70

30. december 2008

Indrømmet. Jazzen fylder ikke meget i blog capac. Men det er ikke, fordi jeg ikke kan lide jazz. Det kan jeg faktisk godt. Meget endda. Bebop, free jazz er cool.
Derfor kommer jeg heller ikke uden om at nævne, at en af de helt store kanoner inden for jazzen, trompetspilleren Frederick “Freddie” Dewayne Hubbard, er død 70 år gammel. Det er næsten nemmere at nævne dem, han ikke har spillet med, end dem, han spillede med. Alle de store, fra Monk til Davies, fra Rollins til Coltrane. Og hans særlige energiske, vilde spilestil blev stilskabende og havde stor indflydelse på den moderne jazz op gennem tresserne.
Dødsårsagen er ikke kendt. Hvil i fred.

Freddie Hubbard – Stablemates