Trappetrin til himlen – Led Zeppelin og traditionen

6. oktober 2020

En af dagens nyheder fortæller, at den amerikanske højesteret har afvist et sagsanlæg, hvor bandet Spirit påstår, at Led Zeppelin har stjålet introen til deres klassiker “Stairway to heaven” fra Spirits sang “Taurus”. Dermed fastholdes en tidligere nævningetings afgørelse om, at der ikke har været tale om plagiat, selv om der er tale om en ‘slående’ – med DR Nyheders ordvalg – lighed.

Jeg har tidligere omtalt Led Zeppelins omfattende brug af især bluestraditionen, hvor bandet måske ikke altid har været gode til at kreditere ophavet. Men sådan er det med mange kunstnere. I begyndelsen af karrieren, hvor de lærer at beherske deres instrumenter, lærer at skrive sange osv. tager de ved lære af traditionen. Det gælder sådan set for al kunst. Kunstnere står på skuldrene af hinanden, som en engelsk digter engang slog fast. Det begynder med gentagelse. Et andet udmærket eksempel på den sandhed er Bob Dylan, der stjal med arme og ben i sine unge år. Men han har vist ikke fået nogen sag på halsen – endnu. Og teknologien – fx sampling – har kun gjort “problemet” endnu mere udtalt. Men grundliggende ændrer det ikke ved den kendsgerning, at kunstnere bygger videre på andre kunstneres arbejder. The Beatles startede som kopiband, det samme gjorde Rolling Stones og resten af den britiske beat – som nødvendig forudsætning for at blive bedre og måske selv skrive sange på et tidspunkt. Måske handler det bare om, at kunstnerne vedgår arv og gæld og er mere åbne om det.

Skriv en kommentar

48 har læst indlægget