4. juli 2019 arkiv

50: Rolling Stones, Brian Jones og Hyde Park

4. juli 2019

I går var det 50 år siden, Brian Jones blev fundet død i sin swimmingpool ved hjemmet i Sussex, England. Og i morgen er det lige så længe siden, Rolling Stones sammen med guitaristen Mick Taylor mindedes Brian Jones med en nu berømt koncert i Hyde Park, hvor et sted mellem 250000 og 400000 mennesker var til stede. I 2013 gentog bandet deres optræden i Hyde Park og dokumenterede denne koncert på såvel plade – Hyde Park Live – og DVD – Sweet Summer Sun.

Klimatosserier: Reklamens magt

4. juli 2019

Som bekendt vil den nye, socialdemokratiske regering som led i sine bestræbelser på at leve op til Parisaftalens mål afskaffe benzin- og dieseldrevne biler i løbet af de næste tyve år. Målet er af være dem kvit i 2030. Og det lyder jo forjættende og ambitiøst. Men det er også en svær øvelse, tror jeg.
En ting er, at de benzin- og dieseldrevne biler skal erstattes af transportformer, der er drevet af fx el, brint eller noget andet “bæredygtigt”. Det burde nok kunne lade sig realisere, hvis man satser målrettet på at få mere bæredygtig offentlig transport og gør de bæredygtige personbiler til at købe gennem nedsættelse af vægtafgifter osv. Men – hvor skal fx alle de ikke længere lovlige biler så hen? Det nytter jo ikke at eksportere dem til fx Afrika eller Asien, for så flytter vi jo bare CO2-udledningen. Personbilerne må enten delvist genbruges eller skrottes på forsvarlig vis.

Lykkes det at fjerne de benzin- og dieseldrevne biler, så er der også nogle erhverv, der skal omstruktureres. Fx benzinstationer (der måske kan omdannes til opladestationer?!), automobilforhandlere (der skal specialisere sig i de nye biltyper), mekanikerne, der skal omskoles osv. Nogle bliver måske nødt til at finde andet arbejde..

Noget andet, som jeg har tænkt lidt over, er, om det måske vil være en god idé allerede nu at forbyde reklamer for personbiler. Hvis man som jeg ser fodbold i disse dage, så kan man være helt sikker på, at de kommercielle tv-kanaler (fx TV2, kanal 5 m.fl.) viser masser af dyre bilreklamer for snart sagt alle bilmærker. I betragtning af, at vi skal af med de fossilt drevne biler, og i betragtning af, at rigtig mange mennesker i storbyer dør som følge af biludstødning, så burde man vel overveje et reklameforbud – på linje med forbud mod reklamer for tobak og alkohol på tv?! I hvert fald kan der ikke herske tvivl om, at netop reklamer er med til at styre vores forbrugsvaner ind på bilkøb (ellers var der nok heller ikke nogen reklamer…).

Mad og musik: Margo Price, The Dead Weather, The Kills m.m.

4. juli 2019

Tv-zapperiet førte mig forleden ind i et program med den kendte, nu afdøde, amerikanske medieperson Anthony Bourdain, der herhjemme især er kendt for en lang række programmer om mad. En slags amerikanske svar på DK4s Mick Schack, blot på et andet og mere internationalt niveau. Og denne gang var Bourdain, der hængte sig selv sidste år lige før sin 62-års fødselsdag, på besøg i Nashville, hvor han spiste sig gennem byen. Men, som altid, hos Bourdain, så er spiseriet vævet ind i en historisk og kulturel kontekst. Og således også i den by, der er kendt som countrymusikkens Mekka.

Og netop den fordom, at Nashville er lig med country, fik Bourdain slået godt og kraftigt hul på i denne udsendelse, hvor det kom frem, at Nashville for længst er blevet en musikby i en lang mere og bred forstand. Her er country, men også rock, punk osv. Og der blev plads til at fortælle om sangerinden og sangskriveren Margo Price, der blev afvist af 30 store pladeselskaber, inden hun fandt nåde (og stor succes) som artist hos Jack Whites Third Man Records.

Og White selv medvirkede også selv i udsendelse, bl.a. i nogle fine klip, hvor han optrådte med sit band The Dead Weather, der rummer medlemmer fra The Kills, White Stripes, Queens of the Stone Age og Raconteurs. Og tilfældig- og heldigvis har nogen lagt et klip ud på nettet fra netop den udsendelse…