19. april 2023 arkiv

Capac anbefaler: Max Wolff – Placemaker

19. april 2023

Endnu en varm anbefaling herfra. Denne gang gælder det guitaristen og sangeren Max Wolff, der er ude med et nyt album med titlen Placemaker. Ikke Peacemaker, ikke Pacemaker, men Placemaker. Måske fordi det gælder om at skabe plads – for musikken.

For Max Wolff er indbegrebet af en kunstner, der går til rødderne. Med sin forkærlighed for gamle guitarer og udstyr med “sjæl” søger Wolff til rødderne i en musik, der indeholder elementer af traditionel blues, folk, jazz og mere. Gerne med nogle år på bagen. Det er dog musik, han selv har skrevet og komponeret. Og sammen med et hold lydhøre med-musikere – Peter Friis (gulvbas), Niels Ulbrandt (tangenter og mellotrone), Lars Pedersen (trommer), Bo Johansen (slagtøj) og Mikkel Uttrup (også slagtøj) – leverer Max Wolff 11 numre, hvoraf hele syv er instrumentale, som er gennemsyret og -farvet af en ærlig, autentisk musik, der både dufter af tradition og den friskhed, som nyskreven musik ofte har.

Det er en bundsympatisk album, der er kommet ud af anstrengelserne. Et album, der i første omgang rammer det segment, der ønsker ærlig følt og tænkt musik, som ikke kalkulerer i salgstal, hitlister og hele det kommercielle ræs, men derimod i musikkens umiddelbare udfoldelse og dens evne til at skabe relationer til dem, der netop sætter pris på sådan en umiddelbarhed og ærlighed. Det er en plade med stor holdbarhed, som vil tiltale mange med smag for netop den særlige musikalske æstetik, den dyrker. Hermed varmt anbefalet.

Max Wollf. Placemaker. Produktion: Mikkel *Uttrup & Max Wolff. Eget plademærke/Gateway Music. Er udkommet.

50: David Bowie – Aladdin Sane

19. april 2023

Efter gennembrudspladen om Ziggy Stardust fulgte endnu en selviscenesættelsesplade, nemlig Aladdin Sane, der udkom på denne dag for et halvt århundrede siden. Musikerne var stort set de samme som på forgængeren, dvs. det såkaldte Spiders from Mars-band, der bl.a. talte Mick Ronson. Og lyden på pladen var mere hårdtslående og ikke så lidt inspireret af Rolling Stones og den såkaldte glam rock. Måske er det – sammen med et par fine singleudspil, “The Jean Jeanie” og “Drive-In Saturday” – noget af forklaringen på, at albummet blev Bowies hidtil største succes i hjemlandet. Bowies mest kommercielle plade indtil videre, selv om den fortsatte med at lege med identiteten (Aladdin — A Lad Insane).