maj 2023 arkiv

Godt tv: Hun roder med den danske sangskat

31. maj 2023

Ret skal være ret, og nu skal Jeronimus stikke pipen ind for en lille stund. Der er meget lorte-tv på de førende danske kanaler. Alt for meget; det skal der ikke herske tvivl om. Og noget af det – især inden for nyhedsjournalistikken – har jeg som Jeronimus været efter her i bloggen og vil nok også være det fremover. Men, men, det hænder også, at nogen i den danske tv-verden får en lys og god idé og får skabt tv, der løfter niveauet betragteligt.

Og det er sket med udsendelsesrækken Hun roder med den danske sangskat på DR2, hvor den japanske chefdirigent, komponist og arrangør for DR Big Band Miho Hazama får til opgave at fortolke fem danske sange fra vores såkaldte sangskat. Det drejer sig om Jeppe Aakjærs “Jeg er havren”, Kaj Munk “Den blå anemone”, St. St. Blichers “Det er hvidt herude”, Johannes Fritz Emanuel Andersens “I skovens dybe stille ro” og Gasolin og Mogensens “Kloden drejer stille rundt”. Fem sange udvalgt af Big Bandets saksofonist Hans Ulrik.

Hver udsendelse, der af 30 minutters varighed, munder ud i Miho Hazamas og bigbandets fortolkning af sangene. Det spændende og lærerige ved udsendelserne er, at vi dels får præsenteret sangene og deres musikalske kvaliteter af Hans Ulrik og andre medvirkende, der hver især kaster lys over teksternes og melodiernes kvaliteter og betydning, og dels oplever et menneske fra en hel anden kultur end vores egen, nemlig den japanske, tage musikken til sig og lave nye arrangementer og fortolkninger, der både fornyer sangene og loyalt respekterer dem. Vi får en illustration af, at musik får nyt liv ved at blive fortolket på ny på respektful og loyal vis.

Det er en lille udsendelsesrække, der lever op til nogle af public service-tvs højeste idealer. Vi bliver alle sammen lidt klogere, vi bliver lidt mere (ud)dannede, end vi var og får kendskab på noget af den danske sangskat (hvis vi ikke havde det i forvejen), vi får sublime, æstetiske, musikalske oplevelser og vi får lov til at opleve tv, der er fokuseret og engageret i sit emne.

Se for eksempel afsnittet, hvor Hazama møder Franz Beckerlee og snakker om Gasolins smukke “Kloden drejer stille rundt”, hvor vi også bliver lidt klogere på Gasolin og deres musik. Se den lige her.

Færdig med – Elton John?

30. maj 2023

Som fortalt fik jeg ved tilfældighedernes sære spil fat i Elton Johns selvbiografi  Mig fra 2019. Den danske med oversættelse af Jakob Levinsen, indbundet, 405 s., Politikens Forlag. Og jeg har læst den langsomt (sammen med – parallelt med – en bunke andre bøger). Og jeg tænkte, at den måske kunne hjælpe mig på sporet af den Elton John, der fik mig til at spidse ører tilbage i halvfjerdserne.

Og det har den bestemt kunnet. Jeg ved ikke helt, hvad jeg har forventet af Johns levnedsberetning, men i hvert fald har den et langt stykke ad vejen overrasket mig positivt. John fortæller frit fra leveren (jeg tror, den er skrevet på grundlag af Johns mundtlige fortælling om sit liv), og det gør han godt, dvs. meget hudløst åbenhjertigt og mere eller mindre kronologisk. Og den giver et levende billede af mandens karriere- og livsforløb, men også af det miljø – rockmusikere, kunstnere og andre fra den såkaldt ‘kreative klasse’ – han færdes i. Og det på godt og ondt. John skåner ikke nogen, lige som han heller ikke skåner sig selv. Nej, faktisk må man sige, at han udleverer sig selv nådesløst til kritik.

Og det er nok den største svaghed ved bogen – at John svælger og udpensler sine personlige forhold og problemer. Ikke mindst beskrivelsen af hans massive misbrugsproblemer – lige fra alkohol og stoffer (is, kokain) og videre  til mennesker, som han hæmningsløst fortærer, blandt andet fordi han sent springer ud som bøsse og derfor foretager en række dispositioner, som bringer andre menneskers liv på spil. Men også hans ekstravagante livsstil, hvor forbrugerismens tages til helt nye højder. Han tjener styrtende på sin musik, da han først er komme i gang med sin karriere, og er nærmest ustoppelig i  sin formøblen af penge. For slet ikke at tale om hans had-kærligheds-forhold til moderen, der varer helt frem til hendes død i en høj alder.

Mange af hans misbrugsproblemer er helt sikkert rodfæstet i en barndom, hvor det kneb gevaldigt med forældrenes kærlighed. Og det er nærliggende at se den storforbrugende Elton John som et stort pattebarn, der kompenserer for alt det, han ikke fik i sine første leveår. Alligevel er næsten for meget at få udpenslet hans hæmningsløse konsumption af alskens stoffer, penge og mennesker. Intet under at han har været den britiske sladderpresses yndlingsoffer i mange år. Hvorfor skal vi have at vide, at han smider et piano ned i hovedet på publikum i et anfald af raseri eller at han pisser i en voksenble på scenen!?  Men læs den selv og døm!

Noget andet er, at bogen har fået mig til at overveje mit projekt om at gennemlytte Johns albums fra ende til anden. Det projekt, tror jeg nok, er skrinlagt til fordel for enkelte nedslag.

Opslag revideret den 1. juni.

De umage detektiver – en svensk krimi eller sånt

29. maj 2023

I mit fortsatte og indtil videre ganske vellykkede forsøg på at bringe tv-forbruget ned er en af undtagelserne for afholdenheden: tv-krimier. Og der er mange, men for det meste er der tale om genudsendelser af fx solide britiske krimier. For tiden Lewis og Sherlock Holmes, men også fx Vera og Shetland, der dog har haft nye afsnit med. Og meget af det kan godt klare et gensyn, selv om det ville være herligt, hvis DR oppede sig og fik hentet mere kvalitets-krimi fra Storbritannien.

Og så kom der en ny serie alligevel. En svensk serie, Detektiven från Beledweyne, der har fået den danske titel  De umage detektiver. Og den danske titel er heller ikke så tosset endda, for der er faktisk tale om to meget forskellige og umage detektiver. Dels detektiven fra Beldweyne, en flygtet somalisk mand, der har skabt sig fjender i sit hjemland og derfor ønsker asyl i Sverige, og dels en svensk, kvindelig advokat, der arbejder for den svenske udlændingestyrelse efter at have mistet sit job som anklager.

Og det er netop relationen mellem de to, der er central, men også problematisk, for serien, der i øvrigt bygger på en klassisk krimi-model med mord og efterfølgende opklaring. For man skal ikke langt ind i serien for at forstå, at den kvindelige advokat Tilda nærmest er uduelig og talentløs og kun klarer ærterne, fordi hun støtter sig på den tavse, somaliske mand, der har en nærmest Sherlock Holmesk sans for opklaring. Ja, faktisk tog jeg mig selv i at tænke, at serien ville være så meget desto bedre og mere seværdig, hvis den bare havde handlet om en somalisk flygtning, der ved skæbnens hjælp havde fået job som detektiv i Sverige. Så ville det også være en nyskabelse inden for krimi-universet, men altså uden den utålelige, svenske advokat. I hvert fald gik jeg i stå efter at have set de fleste afsnit af sæson 1 og vender ikke tilbage.

Hultsfred Festivalen – fortællingen om en festival

28. maj 2023

Helt tilfældigt fik jeg zappet over på den svenske kanal SVT2, der bragte en 75 minutter lang ‘fortælling om en musikfestival’. Hultsfred Festivalen. En slags pendant til Roskilde Feestival i Danmark, men yngre og nu vist nærmest fortid.
Hultsfred er en lille landsby i Småland med 4-5000 indbyggere. Og på det tidspunkt, hvor festivalen startes, består lansbyens ungdomskultur af boldspil, især håndbold i den lokale hal. Men to unge gutter, der begge spiller i bands, vil det anderledes og får stablet en forening Rockparty på benene med det formål at lave koncerter for de unge. Og i starten af 1982 løb den første af stablen med navne som Billen Steks, Destroid Furture og Zwän Ruth, og kort tid efter stod Eldkvarn, Attentat og Ebba Grön for underholdningen.
Og Hultsfred Festivalen fortsatte helt frem til 2020, hvor den gik konkurs – for kort tid efter at blive vakt til live af andre. Og i den periode voksende Hultfred støt med flere og flere publikummer og et stort udvalg af tidens store navne. Indbyrdes var der ikke altid enighed om, hvad man skulle byde på, men oftest var resultatet et bredt udvalg, så der var noget for de fleste på de ialt fem scener, det blev til til sidst. Et eksempel på udvalget – fra 1986 – hvor der var 7500 betalende gæster:

Stora scenen

NILS LOFGREN [USA], THE TRIFFIDS [AUS], ERASURE [UK], NEW MODEL ARMY [UK], REEPERBAHN [EXKLUSIV ÅTERFÖRENING], MADISON, RP BRASS BAND

Teaterladan

SHARING PATROL [USA / DK], BLUE FOR TWO [1:A LIVEGIGET], JAGUAR, POJKEN MED GRODAN I PANNAN, PUSHTWANGERS, SATOR CODEX, THE EXTREMES, THE LEATHER NUN

Hembygdsscenen

COMMANDO, KALLE BAAH, LARS CLEVEMAN,

Stora Dans

SPRUNG AUS DEM VOLKEN [GER], THE SCAPS [F], HANS BLUES & BOOGIE [GER], NICE BOYS [DK], 6-10 REDLÖS, BAHNHOF, BLUESTERS, BOOM SHANKAR, CHARIZMA, FJÄRDE VÄGGEN, HARALD, SMÅDJÄVLAR

Glädjetåget

RAS 1, SID HAMED & CO., LUKAS MOODYSSON, DE NAKNA & LEVANDE, NEVSKIJ PROSPEKT + NÅGRA TILL.

Inställt

LORDS OF THE NEW CHURCH [UK/USA], KILLING JOKE [UK], RED HOT ROCKERS

Hultfred Festivalen tabte pusten af flere grunde. Dels havde Rockparty svært ved at følge med i musikkens udvikling, dels havde de problemer med økonomien og satsede forkert (fx lavede de en restaurant; noget de ikke havde forstand på) og så voksede de gamle venner fra hinanden og var ueninge om, hvordan det hele skulle udvikle sig.
Hultsfred Festivalen – fortællingen om en festival er en fin dokumentar, der får fortalt et stykke vigig kulturhistorie fra vores naboer mod øst.

Jeg ved ikke om jer med smart-tv og streaming kan se udsendelsen, men ellers hold øje med en evt. genudsendelse. Der er masser af koncertklip m.m. på Youtube.

Van the skiffle man

27. maj 2023

Før der var punk, før der var beat, før der var Rhythm and Blues – i *England – var der skiffle. The Beatles udsprang af skiffle, nemlig John Lennons Quarry Men. Og en lang række andre musikere fra samme generation og Lennon og McCartney begyndte deres musikkarriere som skifflemusikere. Den tids – efterkrigstidens og ikke mindst halvtredsernes – svar på punken – en musik skabt af unge mennesker, der ikke alle kunne håndtere et instrument, men lærte det hen ad vejen. Kunne man ikke spille guitar, bas eller tromme, så kunne man sikkert håndtere et vaskebræt med mors fingerbøl.

Historien om skifflemusikken har Billy Bragg fortalt i sin bog How skiffle changed the world. Skiffle, importeret til England fra Amerika sammen med jazz-musikken. Men i modsætning til den en musik, som alle kunne deltage i – og gjorde det.

Og derfor kan det ikke undre, at Van Morrison, der også begyndte i skiffle, på sit seneste album er vendt tilbage til netop skifflemusikken. Tilbage til rødderne kunne man sige, og nej, det var ikke først og fremmest the blues, men skiffle.

Et farvel…

26. maj 2023

I dag blev min gamle gymnasielærer i tysk, latin og oldtidskundskab bisat. Uden kirkelig handling og kun med de nærmeste og et par gamle studenter. Sådan som hun sikkert har ønsket det. Hun var kommunist af den gamle skole, og da jeg mødte hende for et år siden, sagde hun, at hun stadigvæk stod ved, hvad hun troede på. Og hatten af for det i en tid, hvor mange afskriver det røde flags smælden med henvisning til en vis murs fald. Som om ideer og drømme forsvinder, fordi nogen bryder en mur ned!?

Jeg havde set frem til at mødes med hende igen i år, men sådan skulle det så ikke være. Og jeg vil nu mindes hende og hendes mand (engelsk, historie og oldtidskundskab) med taknemmelighed for alt det, jeg lærte af dem for mere end halvtreds år siden, og lade Peter Abrahamsen fremføre Oscar Hansens gamle sang om det blodrøde flag.

Tal dansk din sorte hund!

26. maj 2023

»Tal dansk, din sorte hund!« siger Jeppe på Bjerget til en af advokaterne i Ludvig Holbergs komedie om den stakkels bonde (»sort« henviser altså til beklædning og ikke til hudfarve). Ludvig Holberg var efter datidens sortklædte øvrighed, fordi den talte latin, som Jeppe og andre meningmænd ikke forstod noget af.

I dag er det ikke sortklædte øvrighedspersoner, der taler et sprog, som mange såkaldte almindelige mennesker ikke behersker. Det er derimod journalister og mediepersoner, der sørger for at tale i ikke-danske vendinger – eller måske rettere: som taler i vor tids anglo-amerikaniserede afart af dansk.

Outstanding er et eksempel på et ord, der har vundet indpas i pressen og de førende medier. Seneste er det træneren for det danske kvindefodboldhold, der omtaler den hjemvendte landsholdstjerne Pernille Harder som værende “outstanding”. Og hvad er der så galt med det, vil nogen måske straks melde ud!? Jo, problemet er, at vi på dansk har adskillige, gode tillægsord, der kan bruges i stedet, og som nok vil sige de fleste danskere mere. Pernille har været fremragende, siden hun vendte tilbage til fodbolden efter sin muskelskade. Fremragende, enestående osv. Tjek synonymordbogen og se, at der er mange muligheder for at beskrive hendes præstation, oven i købet med adskillige, forskellige konnotationer.

Og det er her, jeg optræder som en gammel Jeronimus (igen en Holberg-figur: en knarvorren, konservativ og forstokket husherre…). Jeg er lidt bekymret over den ukritiske, uhæmmede import af ord, udtryk og vendinger fra det anglo-amerikanske sprogområde, som pressen og medierne tilsyneladende ubekymret lægger spalteplads og taletid til. Ikke, fordi jeg tror, at det lige straks tager livet af det ubetydligt lille sprog, som dansk er i global sammenhæng (hvor flere små sprog hvert år forsvinder, for aldrig at komme igen…), men fordi vi – hvis vi vil og ønsker det – bedre kan udtrykke os på vort modersmål. Dansk er et rigt sprog med mange muligheder; det er op til os, om vi vil bruge det. Så tal og skriv dansk din “sorte” hund!

50: Mike Oldfield – Tubular Bells

25. maj 2023

Mike Oldfields album Tubular Bells, der udkom på denne dag for et halvt århundrede siden, var den første plade fra det kendte Virgin Records. Oldfield var en ung mand- 19 år – og spillede selv de fleste instrumenter på den specielle udgivelse. Og pladen blev en succes, godt hjulpet på vej af William Friedkins kult-gyser Ekscorcisten, der brugte noget af musikken. Det trak pladesalget op og sikrede det nye plademærke en solid indtjening at bygge videre på.

Der er ingen tvivl om, at pladen er blevet en klassiker i rocken med sin særlige repetitive æstetik. Og den er åbenbart faldet i manges musiksmag, og er siden hen blevet genudgivet og videreudviklet på flere plader.  Selv foretrækker jeg andre af Oldfields plader, hvor han samarbejder mere med andre musikere og sangere.

 

Og så døde Tina Turner – 83 år

25. maj 2023

For et par måneder siden spillede jeg her på siden Tina Turners debutindspilning fra 1958. Da  hed hun endnu ikke Tina Turner. Det kom hun først til, da hun dannede par med Ike Turner i et meget omtalt parforhold, hvor Ike – i følge Tina – styrede hende med hård hånd (bogstaveligt talt). Men Ike Turner var også en meget talentfuld musiker, der forstod at få det bedste frem i sangerinden Tina Turner. Og det resulterede i mange fine, mindeværdige indspilninger, blandt andre “River Deep, Mountain High” og “Notbush City Limits” for at nævnet et par, der indtog hitlisterne. Og da det omsider lykkedes Tina at komme ud af Ikes kløer fortsatte hendes sangkarriere med succes, og i karrierens sidste årier blev hun et af de største navne i amerikansk populærmusik med albummet Private Dancer som et fornemt højdepunkt. Tina Turner døde i sit hjem i Kusnach uden for Leipzig, hvor hun havde boet i mange år og havde lidt af forskellige helbredsproblemer.

Da Tina Turner ramte Århus i 1983

Little Miss Dynamite

24. maj 2023

I listen to Brenda Lee a lot. No matter how many times I hear her, it’s like I just discovered her. She’s such an old soul.

Bob Dylan

Bob Dylan – 82

24. maj 2023

Ja, i dag har his Bobness fødselsdag, og han fylder 82. Men han er ikke gået på pension og starter sin Europa-turné den 6. juni i Portugal, hvorefter turen går til Spanien, Frankrig og Italien. I den rækkefølge. Neverending Tour hed det vist engang. Nu er det bare sådan – at leve er at optræde for Dylan. Forever young? Nej, men han lever sit liv sådan som han ønsker det skal være – og det betyder – hellere på en scene end i et studie.

Teenage Fanclub er også tilbage: Nothing Last Forever

23. maj 2023

Ja, til september udsender Teenage Fanclub et nyt album. Og nej, de er ikke teenagere mere, og titlen på albummet Noting Last Forever fortæller måske også noget om at blive ældre – i musikken og i det hele taget. Men bortset fra det, så tyder sangen “Foreign Land” på, at de bestemt ikke har mistet grebet, og at stilen er bevaret på bedste måde…

Graham Nash er tilbage: Now

23. maj 2023

Han ligner sgu da Steffen Brandt, tænkte jeg, da jeg så coverfotoet af Graham Nash på dennes nye album Now. Den Nash, der ikke kom til Danmark for et par år siden, fordi en vis pandemi spændte ben for turneen. Om han nogensinde når at gøre det godt igen vides ikke, men så må vi jo “nøjes” med musikken på plade. Og et første lyt til den nye plade afslører, at Nashs stemme er særdeles velholdt og ikke synderligt præget af mandens fremskredne alder (81 år). Og sangene er gode, også selv om de måske ikke når hans allerbedste (men en endelig dom må jeg nok vente med til efter nogle flere afspilninger).

Psykedelisk pop: Days of Pearly Spencer

23. maj 2023

Da den psykedeliske bølge ramte populærmusikken i 1967 havde den afsmittende effekt på store dele af musiklivet. Og blandt de mere kuriøse, men mindeværdige eksempler var David McWilliams’ “Days of Pearly Spencer”, som forblev mandens eneste rigtige hit. Men et nummer fuld af stemning og med klare elementer af psychedelia.

Mange år senere tog Marc Almond den op, tilføjede et vers og fik et meget mindre hit.

I mine gamle ører overgår Almonds udgave ikke originalen, der forbliver et one hit wonder, der ligger et sted i baghovedet.

Gensyn og -hør med Dødens Triumf – ballet og beatmusik

22. maj 2023

I går tog DRs sig sammen og genudsendte balletten Dødens Triumf. Flemming Flindts ballet over Eugène Ionesocs Jeu de massacre, og med musik af Savage Rose. Balletten havde premiere den 19. februar 1972 og blev en skandale, fordi flere af de optrædende balletsdansere optrådte splitternøgne, men også fordi det vist var første gang, man havde brugt beatmusik til en ballet i Danmark. Derfor bruger DR da også en halv time til at fortælle om dengang balletten smed kludene. At det er værd at snakke om skandalen dengang, siger nok også en del om, hvor langt vi er kommet med hensyn til nøgenhed deslige i det offentlige rum (eller rettere: at vi nok har glemt tressernes livsappetit og frisind til fordel for krænkelsesparathed og konventionel puritanisme).

Ser man bort fra det (hvis man ellers kan), så er det et fint gensyn, der dels bekræfter, at man sagtens kan (og bør) vise ballet på public-service-kanalen, og dels giver os en enestående chance for at høre Savage Roses musik i den kontekst, den er lavet til. For pladen blev et hit for gruppen, ja vist den plade af deres som solgte mest og bedst.

Hvis man har streaming- og smart-tv er det muligt at se den endnu.

Albummet findes på cd i bokssættet Dansk Rock Historie (den grønne).