februar 2014 arkiv

Duffy Power – 1941-2014

28. februar 2014

Historien om Raymond Leslie Howard – kaldet Duffy Power – er historien om et talent, der ikke fik lov til at blomstre helt, fordi personlige problemer kom i  vejen.

Duffy var i de tidlige tressere en del af impressarioens Larry Parnes’ imperium, og det var i denne sammenhæng han fik kunstnernavnet Duffy. For plademærket Fontana indspillede Duffy en række coverversioner af tidens populære ange, fx “Ain’t she sweet” (bl.a. kendt fra Beatles) og “Dream Lover”.

I 1961 blev Duffy en del af den voksende bluesscene i London, hvor han spillede sammen med folk som Graham Bond, Jack Bruce, Ginger Baker og John McLaughlin. Og han arbejdede som studiomusiker og i Alexis Korners Blues Incorporated. Han fik ikke nogen kommerciel succes, men anerkendelse fra kritikere og folk i musikbranchen. Det bremsede også hans succes, at han led af psykiske problemer, bl.a. depression, og også fik problemer med stoffer.

Duffy Powers døde den 19. februar i en alder af 72 år. Han nåede at indspille et eponyme soloalbum i 1972, og det blev fulgt op af et par senere udgivelser. Men det ændrede ikke ved hans kommercielle succes.

Fats Domino har fødselsdag

27. februar 2014

Antoine Domino Jr., bedre kendt som Fats Domino, fylder 86 år i dag. Og det kan jeg selvfølgelig ikke lade stå ukommenteret hen. Fats er – på grund af alderen og de skavanker, der følger med – ikke så aktiv længere. Sidst man for alvor hørte fra ham, var da han var aktiv i tiden efter orkanen Katrina hærgede og ødelagde New Orleans. Men han kan også roligt hvile på laurbærbladene. Hans skabe er fulde af guldplader fra dengang, man kunne sælge grammofonplader, og hits har han haft utallige af siden 1950’erne. Keep on rocking Fats.

His Bobness – Bob Dylan – kommer til Aarhus

27. februar 2014

Ja, det er rigtig nok. Bob Dylan optræder til sommer – den 9. juli nærmere bestemt – midt i Aarhus by, nemlig på Amfiscenen emllem Musikhuset og Aros. Og jeg vil da forsøge om jeg kan være heldig at få fat i en billet, når de engang sættes til salg (d. 4. marts kl. 10). Det kunne jo være sidste gang Bob kom forbi…

Haim fører sig frem…

26. februar 2014

De tre meget hypede damer i Haim har udsendt en ny video til sangen “If I could change your mind”, hvor den fængende sang ledsages af en gennemkoreograferet lille video, der – alt andet lige – virker…

 

Lou Reed i markedsføringsmaskinen….

26. februar 2014

Jeg faldt over denne forfærdelige reklame for Lou Reeds 1974-album Sally Can’t Dance. Jeg tror ikke, Lou selv har haft ret meget at sige i den forbindelse…

En komet er udslukt: Franny Beecher, guitarist i Bill Haley & the Comets er død, 92 år

26. februar 2014

Franny Beecher, der meldes død i en fremskreden alder af 92, kom med i The Comets lige efter, at gruppen sammen med Bill Haley var brudt igennem. Han afløste Danny Cedrone, der spillede med på den oprindelige udgave af “Rock around the Clock” og fik lov til at være med, da gruppen optrådte i filmen “Blackboard Jungle” og på amerikansk tv.

Beecher var med helt frem til opløsningen af the Coment i 1962. Og han deltog også i flere gendannelser og tilhørende turneer. Han døde af såkaldt naturlige årsager på et plejehjem. Hvil i fred.

 

Hyldest til Jackson Browne

26. februar 2014

Under læsningen af Linda Ronstadts erindringer Simple Dreams (natlektyre!), er jeg selvfølgelig også stødt på omtaler af hendes musikalske ven Jackson Browne, der – som forventeligt – fremstår som en helt igennem sympatisk fyr. Og tilfældigvis opdager jeg så, at en række af hans musikalske venner er gået sammen om at lave en hyldestplade til ham. Looking into you: A Tribute to Jackson Browne hedder den og den udkommer til april og består selvfølgelig af fortolkninger af mange af Brownes sange. Han var en af de store sangskrivere i halvfjerdsernes amerikanske rock og fortjener selvfølgelig den form for anerkendelse, det er at blive hyldet på plade.

Disc One

“These Days” – Don Henley w/ Blind Pilot
“Everywhere I Go” – Bonnie Raitt and David Lindley
“Running on Empty” – Bob Schneider
“Fountain of Sorrow” – Indigo Girls
“Doctor My Eyes” – Paul Thorn
“For Everyman” – Jimmy LaFave
“The Barricades of Heaven” – Griffin House
“Our Lady of the Well” – Lyle Lovett
“Jamaica Say You Will” – Ben Harper
“Before the Deluge” – Eliza Gilkyson
“For a Dancer” – Venice
“Looking Into You” – Kevin Welch

Disc Two

“Rock Me On the Water” – Keb’ Mo’
“The Pretender” – Lucinda Williams
“Rosie” – Lyle Lovett
“Something Fine” – Karla Bonoff
“Too Many Angels” – Marc Cohn feat Joan As Police Woman
“Your Bright Baby Blues” – Sean and Sara Watkins
“Linda Paloma” – Bruce Springsteen and Patti Scialfa
“Call it a Loan” – Shawn Colvin
“I’m Alive” – Bruce Hornsby
“Late For the Sky” – Joan Osborne
“My Opening Farewell” – JD Souther

Ned til rødderne af rock’n roll… Trixie Smith

25. februar 2014

Ja, jeg har gravet lidt i rockens muld og fundet lidt flere rødder til det, vi kender som rock and roll. Her er Trixie Smith (1895-1943) med “My man rocks me /with one steady roll), der første gang blev publiceret i 1922:

 

For 40 år siden: Lou Reed – Rock’n roll animal

25. februar 2014

I denne måned for fyrre år siden udkom Lou Reeds livealbum Rock’n roll Animal. Pladen bestod mestendels af gamle Velvet Underground-numre. Det nye var, at Reed gav sangene en rock’n roll-opdatering med et heftigt rockband bestående af de to guitaresser Dick Wagner og STeve Hunter, basisten Prakash John, tangentspilleren Ray Cocord og trommeslageren Pentti Glan. De gamle Velvet-numre genfødes i et syrebad af rock’n roll. Musikken blev optaget på Howard Stein’s Academy of Music den 21. december 1973. Og året efter udkom anden del af musikken på albummet Lou Reed Live. Med de senere udvidede og beabejdede cd-udgaver får man de facto hele koncerten.

Rock’n roll animal er nok det Lou Reed-album, jeg har spillet allermest. Fordi han her træder tydeligt ud af Velvet Undergrounds skygge og står frem som den rock’n roll-figur, han vitterlig er.

Dagens sang: Tomorrow night – Lonnie Johnson (1948)

24. februar 2014

Capac anbefaler: Poul Krebs – Asfalt

24. februar 2014

Asfalt kalder Poul Krebs sin nye plade. Og på det enkle sort-hvide cover er hovedpersonen afbilledet med asfaltvejens midterstribe hen over det garvede, voksne ansigt. Asfalten er et billede. På de veje den farende musiker tilbagelægger, når han er på tur. Men man skal vogte sig for metaforernes lag. Også her i Krebs’ sangskrivning skrider metaforen ud og bliver alt andet end simpel. Det fremgår med stor tydelighed af sangen “Lugten af asfalt”, pladens anden sang:

Lugten af asfalt

mit tøj, mit hår, min hud

5 nætter om ugen

ruller jeg vejen ud

Lugten af asfalt

Neongrøn

To skridt tilbage

To skridt sniger jeg mig frem

Lugten af asfalt 

Lugten af asfalt  drømmen om dig 

Billedet forskyder sig fra den sanselig lugt af asfalt til drømmen om en kærlighed. “Når det kommer til kærligheden/ står jeg i tjære – ikke i held” hedder det der, hvor tingene smelter sammen. Sansning, krop og drøm.

Og kærligheden og kæresteriet får sine besyv med på denne plade. I “Vi tog heldigvis fejl”, hvor Krebs ledsages smukt af Lisa Nilsson, er det den modne besindelse på kærlighedens styrke, det drejer sig om. Om at gå fejl af hinanden og om at ‘lære lidt hen ad vejen’. Det er en moderne version af Krebs gamle hit om kæresteriet “Sådan nogen som os”, tilpasset de mellemliggende mange års erfaringer, men med troen på kærligheden i behold. Og meget smukt iscenesat med Lisa Nilsson som indlevende feminin modpol.

Også i “Giv mig nu bare de øjne” handler det om at gå galt af hinanden og finde ind til kernen, sandheden i forholdet:

Giv mig nu bare de øjne

der piller alting ned lag for lag

Der kender sandheden om de smukkeste løgne

vi af og til gemmer os bag

“Der må være et sæt nye regler/ For hvordan kærester slås” hedder det videre. Godt nok ‘lærer vi lidt hen ad vejen’ noget om spillets regler og kan drømme om en ‘modernisering’ af reglerne, men i sidste ende handler det om at se hinanden i øjnene både i direkte og overført forstand. Og Krebs’ sange er der en grundfæstet tro på kærligheden. Som det også kommer frem i “Solen på min himmel”:

Du er solen på min himmel

Du er månen i min nat

Du er et dybt blåt hukl imellem skyerne

Hvor mit blik brænder sig fast

Kærlighedsforholdet som det sted, hvor bevægelsen går i stå, hvor man føler sig hjemme og finder en ro.

Det er kendetegnende for Krebs’ kærlighedssange, at han kan sætte ord på det mest smertelige og ømme uden at ende i det rene føleri og sentimentalitet. Godt nok er der gemt en romantiker i Krebs, men hans diskretion og udprægede sans for det usagte sikrer, at han ikke kører af sporet. Og sådan er det langt hen med alle mandens sange. Han foretrækker antydningens kunst frem for den ligefremme, banale tale. Et eksempel er den godt skjulte samfundskritik, der ligger i sangen “Ku vi være dem”. Sangen der indleder pladen foregår i et gammelt tivoli “der lugter lidt af candyfloss/ Fordi de nok mner – det er det der skal til/ og vi sikkert ikke har fået nok”. Det ligger snublende nært at opfatte dette tivoli som et billede på den sociale virkelighed, vi lever i, “en verden der falder fra hinanden” – og som vi måske kunne være dem, der holder sammen på. Lige netop den sang understreger måske også, hvor Krebs’ styrke som sangskriver ligger. Netop ikke i det store verdensperspektiv, men nede på hverdagsplanet, hvor individuelle situationer og øjeblikke er fulde af grænseoverskridende betydninger. Som i sangen om kvinden der cykler hjem fra arbejde, “You gotta move on”:

Du står midt i verden – midt i verden af i dag

og tankerne går langt fra i takt

Og du synes alt det sorte det er gået lidt for vidt

Angsten kommer krybende for tit

Hvor “Ku vi være dem” nok er pladens mest højttalende kommentar til tidsånden, så belyser “Yo gotta move on” den samme problematik fra en stille eksistens’ oplevelsesverden.

I “Mest til solskin” fremkommer Krebs med en slags signalement af sin sangskrivning:

Jeg er mest til solskin – en lille plet i byen

hvor vinden holder fri og kaffen holder sig lun

Og jeg udspionerer mennesker der passerer

Jeg hører de kommunikerer med et åbent sommersind

Jeg er mest til solskin […]

Jeg er mest til solskin – skriver bedst i regn

Når himlen snører sig sammen – melankoliens tegn

Når den hælder al sin længsel udover byens trængsel

og det mønster i dråbernes vrimmel

er det min sang bliver skrevet af

Jeg er mest til solskin

Jovist, Krebs’ sange er – for at blive i billedsproget lidt endnu – gennemvædet af melankoliens tegn, selv om solen kigger igennem i de fleste af dem. Og sådan er det jo med melankolien. Den findes der, hvor lys og mørke, sorg og glæde mødes. Og Krebs er god til at sætte ord på lige netop det, der ikke er hverken helt sort eller helt hvidt. Nænsomt får han besunget det uudtalte, det usagte, den merbetydning, der kan ligge i en konkret situation eller en bestemt oplevelse.

Og hans egen nedtonede, nærmest lavmælte sang understøtter på bedste vis sangenes indbyggede diskretion. Og kunstneren får den fineste opbakning af et hold musikere, der har fundet en god balance mellem den kollektive homogenitet og de enkelte instrumenters markeringer.

Pladen er til dels indspillet med levende publikum i studiet. Og det kan man godt høre. Der er en sprød stemnings af intimitet over flere af sangene. Og et ekstra plus er det, at Poul Krebs denne gang har valgt at få selskab i den vokale forgrund af ikke alene Lisa Nilsson, men også nordmanden Henning Kvitnes og sin danske kollega Michael Falch. De bidrager hver især med at give de i øvrigt karakteristisk melodiøse sange en ekstra dimension, der står godt til dem. Det ville være oplagt at invitere de tre venner med på en kommende tur rundt i landet.

Pladen er hermed anbefalet på det varmeste.

Poul Krebs. Asfalt. ArtPeople. Udkommer i dag.

 

 

David Bowie indtager hitslisten for 40 år siden

23. februar 2014

Uge 8, 1974, er den dansek hitliste – Top 10/Tipparaden – toppet af Donny Osmond. Men ellers er der en del rock. Sweet er nr. 2 med “Teenage Rampage”. Og lige i hælene følger Roy Wood med “Forever”, Gary Glitter med “I love you love me love”, Alvin Stardust “My coo ca choo” (6) og – som ny på listen som nr. 7 – David Bowie med “The Laughing Gnome”. Det er anden gang Bowie er på den danske liste. Første gang var i 1973 med “Drive in Saturday”, der fik en uge.

Linda Ronstadt og de enkle drømme

23. februar 2014

Min natlektyre består for tiden – blandt andet – af Linda Ronstadts musikalske erindringer Simple Dreams. En bog, jeg kun kan anbefale alle med interesse for hendes musik og perioden af halvfjerdserne og frem. Og der kan siges meget godt om den bog. Men lad mig i første omgang nøjes med lidt fra det anekdotiske. Ronstadt fortæller fx åbenhjertigt om, hvordan hun bliver træt af sit succesfulde liv med en årlig plade og efterfølgende koncerter på alt for store scener. Vi er i stadiumrockens periode og hun kan ikke lide den – heller ikke dens effekt på pladerne, der forsøger at tilpasse sig den unuancerede stadiumrocks lyd. Og derfor sadler hun om og kaster sig over operetten. Et kapitel af hendes musikalske løbebane, jeg ikke har kendt så meget til. Men hun optræder bl.a. i forestilingen Pirates of Penzance af de navnkundige Gilbert og Sullivan. Nedenfor finder du et uddrag af en tv-udgave. Og Linda synger godt, men jeg må ærligt indrømme, at jeg foretrækker, når hun kaster sig ud i countryrock eller lignende.

 

The baddest motherfucker – Johnny Winter – fylder 70 i dag

23. februar 2014

Den legendariske albino-bluesman Johnny Winter fylder 70 i dag. True to the blues hedder en bokssæt, der er udkommet for nylig. Og den titel angiver meget godt, hvad det har drejet sig om for Johnny Winter. At være tro mod the blues.

PS. Indlæggets overskrift henviser til Mike Bloomfields introduktion til den dengang ukendte Johnny Winter i Fillmore East i 1968: “Man, this is the baddest motherfucker!”

Hvad blev der af – 4 Non Blondes?

23. februar 2014

Et enkelt album – Bigger, Better, Faster, More! og syv singler var, hvad det blev til for San Francisco-bandet 4 Non Blondes. I 1993 – året efter albummets udgivelse – hittede de med den sang, der skulle vise sig at blive deres one-hit-wonder “What’s up?”, der blev nr. 1 i en lang række lande. Dog ikke USA og Storbritannien. Kort til efter gik Christa Hilhouse (bas), Wanda Day (trommer), Roger Rocha (guitar) g Linda Perry (sang og guitar) hver til sit – og sidstnævnte forfulgte en solokarriere, der indtil videre er resulteret i fem album. Senest udkom 8 songs about a girl i 2011. Ved siden af har hun arbejdet som sangskriver, producer m.m. for store navne som Christina Aguilera, alicia Keys, Gwen Stefani, Courtney Lve og Kelly Osbourne. Christa Hillhouse spiller i dag i bandet PieTramps.Â