3. februar 2014 arkiv

Blue in the Face – en lille analytisk kommentar til den ny regering

3. februar 2014

For længe siden forsøgte jeg med en lille vild analyse at de parlamentarisk-politiske kategorier Venstre-Højre-Midten. Og kom frem til, at “midten” ikke eksisterer. Jeg skrev: “Jeg tænker, at ‘midten’ er..’intethed’. Et parti kan ikke placere sig i midten, fordi den ikke eksisterer og derfor er betydningsløs. Midten er som krigens ingenmandsland, der kun kan tænkes i kraft af de hære, der bekriger hinanden. Altså af forskellen, modsætningen, konflikten, tvisten osv. Når ‘nedsmeltningen af blokpolitiken’ (med Margrete Vestagers ord) sker, når partierne søger midten, så taber det politiske betydning. Måske imploderer politiken.”

Jeg kom i tanker om denne lille analyse, som jeg stadigvæk holder af, da jeg så det nye ministerhold. Efter Socialistisk Folkepartis exit fra regeringen er der kun to midtsøgende partier tilbage. Og hvad er det så lige der sker, når de to danner regering? Jo, som sagt kan man ikke placere sig i midten. Af samme grund sker der det, at partierne glider mod højre. Den nye regering er tydeligvis endnu mere blå end den foregående. Og denne bevægelse indebærer et tab af betydning, en voksende implosion. Idealer, valgløfter, principper falder sammen som souffleer , der ikke håndteres rigtigt. Det interessante spørgsmål er, hvorfor den modsatrettede bevægelse – fra højre hen over midten til venstre – tydeligvis ikke er mulig? Dette problem venter på en ny vild analyse…

Jeg tænker, at “midten” er denne “intethed”. Et parti kan ikke placerer sig i midten, fordi den ikke eksisterer og derfor er betydningsløs. Midten er som krigens ingenmandsland, der kun kan tænkes i kraft af de hære, der bekriger hinanden. Altså af forskellen, modsætningen, konflikten, tvisten osv. Når “nedsmeltningen af blokpolitikken” (med Vestagers ordvalg) sker, når partierne søger midten, så taber det politiske betydning. Måske imploderer politikken… – See more at: https://www.capac.dk/wordpress/?p=1343#sthash.OodljAbu.dpuf
Jeg tænker, at “midten” er denne “intethed”. Et parti kan ikke placerer sig i midten, fordi den ikke eksisterer og derfor er betydningsløs. Midten er som krigens ingenmandsland, der kun kan tænkes i kraft af de hære, der bekriger hinanden. Altså af forskellen, modsætningen, konflikten, tvisten osv. Når “nedsmeltningen af blokpolitikken” (med Vestagers ordvalg) sker, når partierne søger midten, så taber det politiske betydning. Måske imploderer politikken… – See more at: https://www.capac.dk/wordpress/?p=1343#sthash.OodljAbu.dpuf”

Bob Dylan i reklamens greb – igen

3. februar 2014

Ja, det er sket før, at hin Bobness har deltaget i en reklame. Og nu er det så sket igen. Man kan godt undre sig over, hvad den gamle singer-songwriter har gang i – for det kan da ikke være pengene alene, der trækker?! – men sådan er det bare. Måske er han bare glad for den slags opmærksomhed også…

Pete Seeger – hyldet

3. februar 2014

Pete Seeger er død, men langtfra glemt. NPR viser den gamle singersongwriter ære ved at genudsende en hyldestkoncert fra 2005 med et hav af gode navne. Lyt til den her.

 

  • Holly Near & Pete Seeger, “Kisses Sweeter Than Wine”
  • Holly Near & Dr. Bernice Johnson Reagon, “I Am Willing”
  • Dr. Bernice Johnson Reagon, “King Henry”
  • Ani DiFranco & Steve Earle, “Bring Them Home”
  • Bruce Cockburn, “Soul Of A Man”
  • Pete Seeger, “English Is Crazy”
  • Stephon Smith, “The Bell”
  • Tracy Scharz & Ginny Haker, “Prayer Of A Miner’s Child”
  • Pete Seeger, “Take It From Dr. King”
  • Corey Harris & John McCutcheon, “Talking Union Blues”
  • Stephan Smith, “World To Come”
  • Janis Ian, “Who Killed Norma Jean”
  • Janis Ian, “My Autobiography”
  • Judy Collins, “Had I A Golden Thread”
  • Dr. Bernice Johnson Reagon, “Since I Laid My Burden Down”
  • Natalie Merchant, “Whose Side Are You On”
  • Natalie Merchant, “Motherland”
  • Bruce Cockburn, “Turn, Turn, Turn”
  • Pete Seeger, “Good Night Irene”

Og medens vi er ved det, så kan man lige nu se en fin dokumentarfilm om Pete Seeger på Youtube. The Power of song hedder den og stammer fra serien PBS American Masters.

Capac anbefaler: The Reptones – The Last Call

3. februar 2014

“The Last Call” er kvintetten The Reptones “svære” toer, der følger op på debuten “Ingrid, It’s only a movie”, der blev godt modtaget af anmelderne. Og med den indledende skæring, den næsten arketypiske sang om pigen “Anna Lee” skriver Reptones sig ind i en rocktradition. Med sine markante riffs maner sangen ligefrem billedet af The Rolling Stones frem i bevidstheden som en slags åndelige vejledere for den guitardrevne rock, som Reptones excellerer i. I det hele taget kan man sige, at Reptones fremstår som forvaltere af den AOR (album oriented rock), der siden midten af 1970’erne har søgt mod hitlisterne og radiostationernes playlister med gennemproduceret, melodiøs rock, som byggede på en bund af ‘roots rock’ og arrangementer med en forkærlighed for potente elektriske guitarer, suppleret med diverse tangentinstrumenter, blæsere m.m.

Reptones består af: Bo Bech: sang, piano, keyboards, basguitar, accordion, harmonika; Rolf Gjesdal: Electric guitars, kaossilator; Niels Meredin: Electriske og akustiske guitarer, dobro, backing vokal, Jesper Rasch: trommer og slagtøj; Morten Steingrim: Piano, keyboards, basguitar, backing vokal. Og til forskel for debutalbummet, der var produceret af Paul Kimble (kendt fra Grant Lee Buffalo), så står bandet denne gang selv for produktionene ved Bo Bech & Morten Steingrim. Og instrumenteringen, arrangementerne og produktionen er resulteret i en stemningsfuldt og homogent album, der i sit lydbillede både er tilbageskuende mod traditionen, og skriver sig ind i vor tids genopdyrkning af rockens rødder under overskriften “americana”.

Og helt efter opskriften består “The Last Call” af en blanding af udadvendt heftig rock, stille rocknumre og ballader. Et godt eksempel på den stille rocksang er “Just like the rain”, der er en tilbagelænet rocker i ånden fra Fleetwood Mac og Bruce Springsteen (se video). Et andet eksempel på balladen er den næsten helt akustiske kærlighedssang “Tonight” om at få kærligheden til at fungere, og hvor udtrykket nærmer sig regulær pop.

Tematisk bevæger teksterne på pladen sig inden for et emotionelt univers, der må siges at være velkendt med kærlighedeslivets udsving centralt placeret.

Samlet set er The Last Call et yderst kompetent dansk bud på, hvordan en moderne traditionsbevist rockkage skal bages og skæres. Og med den plade må Reptones have inviteret sig ind på pladetallerknen hos enhver, der elsker god rock – og ind på de festivaler, som den kommende sommer har så mange af. Hermed varmt anbefalet.

 

The Reptones. The Last Call. Produceret af Bo Bech & Moren Steingrim. Udkommer i dag den 3. februar 2014

 

Exit Philip Seymour Hoffmann

3. februar 2014

Philip Seymor Hoffman, en af de virkeligt talentfulde amerikanske filmskuespilere, meldes død i en alder af kun 46 år. Han blev fundet død med en sprøjte siddende i armen…