Vi skal helt tilbage til august 1958 for at finde dagens b-side med Cliff Richard. Den gemmer sig på bagsiden af Richards første hitplade “Move it”. “Schoolboy Crush” viser den unge Richard som en ferm elev af såvel Elvis som Buddy Holly og engelske Tommy Steele.
I går var vi vidne til en større krise i det regeringsbærende parti Socialistisk Folkeparti. Og medierne brugte dagen til at analyse partiets krise – og regeringens. Den udløsende årsag til, at SF gik ud af regeringen og til at formanden Annette Wilhelmsen gik af som formand var den famøse sag om salget af DONG-aktier til Goldman Sachs. Nok så interessant som de udvendige begivenheder og den tilhørende mediale dramtik var den kendsgerning, at aktstykket om salget – trods al balladen og trods massiv modstand i store dele af befolkningen – blev underskrevet. Også af SF.
Måske fortæller mediedramaet – der nogle steder er blevet omtalt som en ‘soap opera’ – os noget om den traditionelle politiks implosion. Medens vi og ikke mindst medier fokuserer på hændelserne og personerne på den politiske offentligheds scene gennemføres de reelle politiske og økonomiske beslutninger uden for offentlighedens søgelys. For – forløbet af sagen taget i betragtning, må man kunne spørge sig selv: Hvordan har det været muligt for et skandaleombrust foretagende som Goldman Sachs, der blev idømt en større bod for deres rolle i udløsningen af finanskrisen, at få købsaftalen igennem hos den danske regering? Og hvorfor har det mon været umuligt at fortøve salget og afprøve andre salgsmuligheder, fx de meget omtalte danske pensionskasser?
Forløbet af sagen fortæller os noget om, hvilken ikke blot økonomisk, men også politisk magt den globale finansielle sektor har. Selv om vi slet ikke har indblik i alle detaljerne omkring de finansielle aktørers adfærd, så er der forhold, der indikerer, at disse aktører spiller en alarmerende rolle i den verdenspolitiske udvikling. Det antydes fx af en artikel af Robin Engelhardt i tidsskriftet Ingeniøren, hvor Engelbrecht omtaler en ny netværksanalyse, der afslører, at verdensøkonomien i realiteten kontrolleres af 147 multinationale banker og virksomheder, bl.a. Goldman Sachs. Artiklen antyder, at dette nye oligarki opererer i verdensøkonomien for at konsolidere den magt, det allerede har, og ikke fx for at løse krisen i fx Grækenlan, Italien eller på den ibiriske halvø. Taberne i denne proces er befolkningerne, der lider under de økonomiske dispositioner, som oligarkiet indirekte bestemmer.
Vi har længe vidst, at det var finanserne, der var bestemmende for den førte politik, men hvor stor en rolle de finansielle, globale oligarker spiller for denne finanspolitik er først for alvor ved at blive afdækket. Det groteske er, at noget tyder på, at den globale udviklng styres af en finansiel sektor, der ikke i sig selv er produktiv, men alene fungerer for at holde sig selv kørende, øge indtjeningen og styrke sin magt. Som en kæmpestor gøgeunge, der snylter på verdens samfund, og i den forbindelse ser stort på, hvilke omkostninger, det har for befolkningerne – økonomisk, demokratisk og på anden vis. Vi lever i en fase af kapitalismen, hvor den økonomiske magt for alvor griber ind i det politiske på ens skræmmende måde.
Mark Twain, Bob Dylan, Dylan Thomas, Charles Bukowski, Janis Joplin, Leonard Cohen, Patti Smith, Robert Mapplethorpe, Allen Ginsberg, Henri Cartier-Bresson, Iggy Pop, Gaby Hoffman, Sid Vicious og Arthur Miller. Fælles for alle de nævnte er, at de har opholdt sig på det legendariske Chelsea Hotel. Op gennem tresserne blev det gamle hotel besøgt af de moderne kulturs ikoner og fik en nærmest mytologisk status. I 1981 besøgte BBC stedet og lavede en grundig dokumentarfilm og hotellet og de mennesker, der var tilknyttet stedet. Jeg har fundet dokumentaren på nettet, så her har du en chance for at se den, inden det er for sent.
Den australske sanglærke Kylie Minoque har før vist, at hun har et veludviklet popøre og smag for forførende grooves. Efter en turbulent tid med sygdom og meget andet er hun nu tilbage med albummet “Kiss me once” og med denne – indrømmet – letbenede, kalorielette, men også let forførende og charmerende popsag, “Into the blue”.
Den sidste offentlige optræden af The Beatles sammen med tangentspilleren Billy Preston. Og koncerten, der blev afbrudt af politiet, var også startskuddet til den endelig opløsning af det berømte band.
I forbindelse med sin omtale af Johannes Andersens debutalbum med Dylan-fortolkninger Natten er nær – Bob Dylan på dansk efterlyste Torben Bille “et ‘rigtigt’ Johannes Andersen-album”, fordi Andersen kunne den svære kunst at forvandle det private til noget personligt på en hudløs måde.
Nu er tiden så kommet, hvor Andersens album nr. 2 udgives med titlen MELLEM SKYERNES SKYGGER. Jeg håber at kunne vende udførligt tilbage til pladen inden længe. Men her er en appetitvækkende smagsprøve i form af videoen til sangen “Døde grise på min vej”:
De utrolige, talentfulde Coen-brødre har begået en film om en folkemusiker på tressernes New York-folkscene Inside Llewyn Davis. Filmen er baseret på Dave Van Ronks selvbiografi The Mayour of MacDougal Street, og at dømme efter omtalerne, der løber i forvejen for den danske premiere i marts, så er det en film, der stilistisk minder om brødrenes Barton Fink og har musikken som noget af det væsentligste. Man kan høre lidt af soundtracket i denne trailer – og man kommer hurtigt til at tænke på tresserne og en vis ung hr. Zimmerman…
PS. Bob Dylan er også med på soundtracket med “Farewell”, der stammer fra optagelserne af The Times They Are A-Changin.
Som læserne sikkert har bemærket, så går den antionale “Danmarksindsamling” i gang den 1. februar på landsdækkende tv. Under mottoet: Når mor mangler. Formålet er at indsamle penge til de ca. 151 millioner børn, der har mistet en af sine forældre eller dem begge. Sådan formuleres formålet omtrent på Danmarksindsamlingens hjemmeside. Og man kan så undre sig en lille smule over, at indsamlingen fokuserer på mor?! Hvorfor ikke både mor og far?! Noget af forklaringen er, som det også fremgår af omtalte hjemmeside, at det kan have alvorlige konsekvenser for et spædbarn, når moderen ikke er der til at sørge for den livsbevarende omsorg, når barnet er helt spæd. Men måske er fokus også udtryk for den nedgradering af faderrollen, som vi har været vidne til gennem mange årtier i vores del af verdenen?
Jeg kom til at tænke den tanke, da jeg i Kristeligt Dagblad læste om danske mænds kamp mod og med den danske børnelov. Om mænd, der i juridisk forstand bliver fædre (med de økonomisk forpligtelser, der følger med), selv om de biologisk set ikke er det. Om mænd, der biologisk set er fædre, men ikke får lov til at være det i social og familiær forstand. Den danske lovgivning og ikke mindst dens praksis på området understreger den gamle sandhed om, at man med sikkerhed kan udpege moderen til et barn, men ikke faderen. Den danske børnelov halter uhjælpeligt bagefter den moderne medicinske teknologis muligheder for at DNA-bestemme børns ophav – og det bør man gøre noget ved.
Og vi lader en gammel Giro 413-kending ledsage ovenstående udladning
Dagen på bloggen starter med den kedelige nyhed om, at sangeren, folkemusikeren, folkesangssamleren og politisk aktivist Pete Seeger er død i en alder af 94 år – af naturlige årsager. Han sov ind mandag på et hospital i hjembyen Beacon, New York.
Jeg mødte Pete Seegers musik tidligt i folkeskolen, længe inden jeg vidste noget som helst om manden og hans betydning for den folkelige musik i USA. I engelsktimerne sang vi sange af ham og sange, han havde fortolket (fx “Goodnigth Irene” og “Where have all the flowers gone”).
Seeger har været med til at præge den folkelige musik i det århundrede, vi har forladt. Og med sin varme tenor og sine strengeinstrumenter forstod han fra starten af at forbinde sin kunst med samfundet i ordets grundlæggende betydning: fællesskabet med andre mennesker. I 40’erne og 50’erne stillede han sine sange i arbejderbevægelsens tjeneste, senere forsvarede han bogerrettighedsbevægelsen, protesterne mod Vietnamkrigen, miljøbevægelse osv. Og denne politiske aktivisme gjorde han også ugleset i dele af the establishment. Således blev han dømt for foragt for Kongressen, da han i halvtredserne kritiserede kommunistjægerne i kommitteen for uamerikansk virksomhed. Seeger var i en periode medlem af det amr. kommunistparti.
Som musiker blev han et vigtigt bindeled mellem traditionen (fx blues og Guthrie) og Bob Dylans generation, der i tresserne tilførte folkemusikken ny saft og kraft. Kendetegnende for Seeger var også, at han på intet tidspunkt solgte ud til den kommercielle industri, der omgiver og opsluger den folkelige musik. Han forstod altid at bevare jordforbindelsen og kontakten med den befolkning, han så sig selv som en del af.
Seeger blev mest kendt som solist, men spillede under 2. Verdenskrig med i Almanac Singers, der havde et stort publikum med fædrelandskærlige og antifacistiske sange, men faldt i unåde, da FBI gjorde en sag ud af, at gruppen havde sunget mange anti-krigssange. Senere – efter krigen – var Seeger med i de succesfulde The Weawers, der kom på hitlisten med flere sange. Og det var som medlem af Weawers Seeger blev anklaget for uamerikansk virksomhed og anklagerne, der også ramte andre medlemmer i gruppen, var med til at undergrave gruppens succes og eksistens. Seeger blev idømt et års fængsel for sin foragt fo r Kongressen, men senere blev dommen annulleret ved en appeldomstol som værende falsk. The Weawers blev genforenet periodisk senere i halvtredserne.
Med til billedet af Pete Seeger hører også historien om, at han var en af dem fra den ældre generation, der ikke forstod Bob Dylan, da han satte strøm til folkemusikken på New Port Folk Festivalen i 1965. Der gik sågar rygter om, at Seeger ville afbryde strømmen til Dylans anlæg, men det var en skrøne. Episoden fortæller noget om, hvilke forestillinger om folkelighed, Seeger var vokset op med – og det omfattede tydeligvis ikke rock’n roll.
De senere år brugte Seeger især sine kræfter på miljøbevægelsen, men fortsatte med at optræde, selv om stemmen efterhånden svigtede. Han optrådte således ved præsident Obamas indsættelse. Større anerkendelse kan man vist ikke opnå derovre, når man gennem mange år har været en torn i øjet på det bestående samfunds magthavere.
“In 1966 the Beatles stopped playing live. The decision was one that allowed them to make music that wouldn’t have to be replicated at a concert. This would open up all kinds of opportunities for them to try different recording techniques and experiment in the studio in ways no one making popular music had ever really done. They pioneered things like guitar distortion, overdubbing vocals, multitrack recording, tape loops, and countless other recording techniques that are now standards today … even sampling. All of these things had influenced much of the music I’d loved growing up, and now it was making me really look at creating music as an art form.
In a five-year span the Beatles released Rubber Soul, Revolver,Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Magical Mystery Tour, The Beatles (the White Album), Abbey Road, and Let It Be — arguably the greatest span of consecutive albums put together by anyone to date. They tried to push boundaries musically and challenge what’s accepted of people in their popular position. Here was a band who had achieved the ultimate fame and fortune and instead of basking in more adoration, they veered away from millions of screaming girls to do something more challenging and meaningful to them. Of course, they didn’t really lose much of the fame and fortune after all, but that’s not the point. The point was that sometimes it’s not what you have, but what you choose to do with what you have that can change the world, and inspire other people to do the same.”
Danger Mouses anerkendende ord om The Beatles ved årets Grammy-uddeling.
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger