11. januar 2014 arkiv

Elvis på film – lydsporene

11. januar 2014

Som tidligere omtalt brugte jeg mange af min barndoms søndagseftermiddage i den lokale biograf Phønix Bio i Esbjerg. Og det var her, jeg indtog den ene film efter den anden med Elvis Presley. Perioden i tresserne, hvor Elvis indspillede sine film, er nok den svageste i mandens karriere. Der er musikalsk set langt mellem snapsene i de film, selv om snapsene er der. Alligvel er det lidt fristende for en gammel nostalgiker, når man nu kan læse, at samtlige soundtracks til filmene nu udsendes i et bokssæt med hele tyve cd’er. Men jeg holder mig i skindet, for der er for få snapse til en pris af ca. 40 £. Men måske kommer den på udsalg en dag…

 

 

Musikvideoen – pornoens nye holdeplads?

11. januar 2014

Engang dyrkede den unge Britney Spears et jomfrueligt image. Det er snart længe siden, og nu om stunder svinger hun pisken over en pigenumse i sin seneste video “Work Bitch”. Det har fået nogen til at mene, at Spears leger med sadomasokistiske motiver. Og det har igen fået de franske tilsynsmyndigheder for audio-visuelle produkter Conseil Superieur de l’Audiovisuel til at forbyde de franske tv-kanaler at vise Spears og Miley “Twerk” Cyrus’ videoer før kl. 22 om aftenen – for at beskytte børn og svage sjæle. Og det i et land, hvor det seksuelle ellers er noget, man tager afslappet på. Tænk blot på skandalen om præsidentens forhold til en ung skuespillerinde – en skandale, der aldrig bliver nogen skandale i Frankrig, hvor udenomsforhold nærmest er en umistelig del af kulturen.

Måske er den fortsatte seksualisering af musikvideoerne pornoens genkomst? For som man har kunnet læse gennem de seneste år, så er pornoen trængt – økonomisk og på anden vis – fordi dens indtrængen på internettet har undergravet dens eget økonomiske eksistensgrundlag. Og hvor går den så hen, når folk ikke vil betale for den? Måske til musikvideoen? Vi følger udviklingen – nøje.

Dagens citat af – Bruce Springsteen

11. januar 2014

“The best way to describe this album would be to say it’s a bit of an anomaly, but not that much. I don’t really work completely linearly like a lot of people do. You have to imagine that at the end of the tour, or when I’m home, I go into a studio and I’m surrounded by paintings that are sort of half-finished. There’s something wrong with this one that I couldn’t finish and it’s just sitting there, and I didn’t have time for this one or this one didn’t fit into the bigger project I was working on.

So I go into my studio where I’m surrounded by all my music that I haven’t released, and I wait to see what’s speaking to me. Imagine something like “The Ghost of Tom Joad.” That was originally written to be on the Greatest Hits package we put out in the Nineties. It was a rock song, but I couldn’t come up with an arrangement, so it became an acoustic song. Because it became an acoustic song, I then wrote The Ghost of Tom Joad album that went with it. Then those songs got into our tour, acoustically. Then those songs got into our E Street touring set list and became rock songs. I sort of found some of those arrangements on the road while playing with the band.

One thing leads to another, so they become part of our live show, but miss getting on the studio record because they didn’t necessarily fit with the sonic picture. So “Ghost of Tom Joad” ends up on this record as the rock song it was, perhaps, intended to be 15 years ago. That’s a pretty good idea of the way I go with these things.”

fra et interview med Rolling Stone, hvor Springsteen får sagt noget væsentligt om den alt andet end lineære kunstneriske skabelsesproces.

Nostalgia: Holger Fællessanger

11. januar 2014

 

 

Hvor kom den fra? Ved det ikke, men Holger Fællessanger var selvfølgelig også med til at væve mit livs musikalske bagtæppe, når han tonede ud fra dampradioens Giro 413. Her med nogle gode gamle sømandssange, akkompagneret af Holger Hansen og hans orkester. Min far var sømand det meste af sit liv, så sangene fik selvfølgelig en særlig sentimental betydning. Den er fin med kompasset…