12. december 2015 arkiv

John Lennon / Plastic Ono Band – 45

12. december 2015

Med albummet John Lennon / Plastic Ono Band skar John Lennon for alvor forbindelsen til Beatles-dagene over i sin kunst. En på samme tid dybt personlig og musikalsk innovativ plade, der forståeligt nok er blevet opfattet af mange som noget af det bedste solokunstneren Lennon nåede at frembringe.

Alligevel hænger Beatles’ skygge hen over pladen. Den Lennon vi møder på pladen – den kritiske, selvransagende og hudløst ærlige Lennon – var også til stede i mange Beatlessange – fx i sangen “Help” eller flere sange på det Hvide album – selv om den er pakket ind i Beatles-lyden og -tilgængeligheden. På solopladen er filteret blot slået fra.

https://youtu.be/WBp82OxjU1Y

 

Jul med punkrockpigerne i Sleater-Kinney

12. december 2015

Sleater-Kinney har været en af mine positive oplevelser i rocken i 2015. Et af flere gode repræsentanter for den moderne griben tilbage til garagerock og punk. Og her mødes pigerne med et af forbillederne – Ramones – i sangen “Merry Christmas (I don’t want to fight Tonight”. Og så er julen båret ind i capac-bloggen…

De’ jo jul… Sharon Jones & The Dap-Kings synger julen ind…

12. december 2015

maxresdefault

Indrømmet. Mine juleindslag har haft en slagside i retning af det negative og kritiske. Men man skal jo ikke være en party spoiler – og dette forhold retter Sharon Jones og hendes Dap-Kings op på, når de synger en sang for Hanukkah på NRPs Tiny Desk. Nyd bandets fine og medrivende koncert lige her. Hermed ønsket om, at I allesammen derude får en dejlig jul…

Clash – Sandinista – 35

12. december 2015

Robert Christgau kaldte The Clashs fjerde album Sandinista bandets værste, men understregede i samme åndedrag, at Clash var verdens største rockband. Så vidt jeg husker kom den tredobbelte vinylplade ud i Danmark til en særlig lav pris. Af markedsføringsmæssige årsager, for det krævede lidt at sælge en tredobbelt vinylplade… Og med sit overflødighedshorn af stilarter -  funk, reggae, jazz, gospel, rockabilly, folk, dub, rhythm and blues, calypso, rap m. m. – ramte pladen lige ind i  firsernes begyndende interesse og optagethed af den såkaldte world music. I betragtning af, at der er også tale om en kontroversiel politisk plade, så fik den en overvejende positiv modtagelse hos anmeldere og kritikere i den vestlige verden.