5. marts 2016 arkiv

Jørgen de Mylius – 70

5. marts 2016

Jørgen de Mylius fylder 70 år i dag. Han behøver ikke nogen præsentation, da de fleste kender ham fra såvel tv, radio og fra optrædener rundt omkring i landet. Jeg har omtalt og nævnt Mylius mange gange her i bloggen (måtte opgive at tælle dem i dag…), for han var den, der for alvor åbnede døren til pop og rock for mig, da jeg var knægt. Og det er jeg ham selvfølgelig dybt taknemmelig for, selv om jeg ikke længere hører til hans fast lyttere.

Foto: lånt hos DR.

En bog om Undertones

5. marts 2016

Bassisten i The Undertones har skrevet en bog om sin tid i bandet. Og nedenstående citat skærper appetitten på bogen med sin selvkritiske, -reflekterende overvejelser over et af bandets største sange og over det at komme frem som ungt band i musikbranchen:

I never really liked the title Teenage Kicks. It’s the “kicks” bit that still jars with me – not a word that we ever used and one I thought a bit too corny to put in a song. But then we never really expected much of it when John [O’Neill] played it for us in The Pit. The only bit of the creative process I remember was Billy [Doherty]’s drum intro, the “doot-n-doot-n” which I am sure he nicked from another song we were trying to learn. Come on, what do you expect when some songs leave their intros lying around, not even locked? They’re just asking to be taken and stuck at the front of punk songs.

Slade – taget op til revurdering og tilgivelse

5. marts 2016

Man skal ikke være bleg for at indrømme, at man tog fejl. Heller ikke i vurderingen af musik. Således har jeg i årevis haft et lidt anstrengt forhold til halvfjerdserglamorkesteret Slade. Slade var et stort navn i halvfjerdserne, hvor de fra 1971 og frem til 1976 havde ikke mindre end 16 top 20-hits. Heraf seks på toppen af listen. Ja, de var faktisk det mest populære glamband – foran navne som Sweet, Suzi Quattro og – ja også ham – David Bowie. Men, men, jeg kunne kun se fire drenge fra arbejderklassen, der var blevet iklædt mærkeligt tøj og iscenesat som glamrockere. Og resultatet var, at jeg kun kunne forlige mig med deres stadigvæk slidstærke julesang, den fra juleopsamlingen.

Men optagelser som nedenstående, hvor Slade tager Steppenwolfs gamle “Born to be wild” under kærlig behandling og forvandler den til en slags punkrockartefakt, burde have fået mine ører åbnet op. For er sandheden ikke den, at Slade bag al den ydre staffage gemte på et solidt rockband med rødder i arbejderklassen, et band, der måske blev lidt fejlplaceret og i virkeligheden skulle have været en del af den samtidige punk- og pubrockbølge?  Eller også handler det om, at glamrocken – i hvert fald hos et band som Slade – dybest set var mere genuin rock end glamour og glimmer?! I hvert fald har jeg nu investeret i et lille bokssæt med Slade for at overbevise mig selv om, at det er sådan tingene hænger sammen.