7. december 2021 arkiv

Pink Floyds plader på tuben…

7. december 2021

Jeg viderebringer hermed en på mange måder interessant oplysning. Nemlig den, at man nu kan ‘streame‘ alle Pink Floyds studie- og liveindspilninger på Youtube. Og det kan ikke andet end give anledning til nogle tanker om hele streamingfænomenet. For hvor skulle Pink Floyd dog på den måde kaste sine plader i grams for brugerne af den platform – uden at få noget igen? Eller gør de alligevel? I hvert fald fortæller nyheden måske noget om, hvor lidet attraktivt det er for musikere at lade deres musik streame på de store kommercielle tjenester – Spotify, Apple Music osv. Længe har man kunnet læse om, hvor lidt kunstnerne får ud af at stille deres musik til rådighed. I hvert fald er det de færreste, der kan leve af den transaktion. Så måske er der mere mening i at stille musikken til rådighed – i håb om, at lytterne så vil være mere tilbøjelig til at gå til koncerter og måske købe nogle af de fastmedier, der trods alt er i cirkulation? I hvert fald tror jeg, uden at kunne føre tunge beviser for det, at Pink Floyds aktion siger meget om musikkens situation lige nu i vor tid.

Fra Den Store Amerikanske Sangbog 4: Bob Dylan

7. december 2021

Vi kommer selvfølgelig ikke uden om  Bob Dylan, når vi taler om versioneringer af store amerikanske sange. Som en amerikansk musikskribent engang noterede, så omdefinerede Bob Dylan vores forestilling om, hvad sang er – med sin udskældte upolerede sangstil. Og han har heller aldrig holdt sig tilbage med den stemme. Og med lige stor kontrovers hver gang. Så da han over hele tre udgivelser kastede sin over sangskatten, så deltes vandene igen. Så kendte vi Dylan igen.

Og apropos Dylan så er her et link til en optagelse med hans sidste koncert på 2021-turneen på the Anthem i Washington, den 2. december. Hele koncerten i god kvalitet.

Julen er over os…

7. december 2021

Jovist, julen nærmer sig med raske skridt. Og jeg vil da ikke helt glemme denne forbrugsfest m.m. Og jeg kan passende begynde med en julesang, der ikke rigtig blev til noget, da den udsendtes. Og det til trods for, at den var både skrevet og produceret af selveste Phil “Wall of Sound” Spector og havde en at den tids store stemmer – Darlene Love – i forgrunden. Men ind på hitlisterne ville den sang bare ikke. Måske var den ‘for meget’. I hvert fald er det en af de sange, hvor Phil Spectors monumentale lydmur er allermest udpræget.