14. marts 2023 arkiv

En ny finanskrise under opsejling?

14. marts 2023

Medens pressen er opslugt af smårokeringer på den politiske arena (småpartiers dødskamp, personers partiskifte og lignende), tilsyneladende evigt interessante Ukraine og forudsigelige trænerfyringer i Superligaen, så kan man længere nede i nyhedsstrømmen læse om amerikanske banker, der kollapser på stribe, medens andre må overvåges af myndighederne, fordi tilliden til disse banker er styrtdykkende. Og de perifere nyheder har sendt små rystelser gennem hele bankverdenen – også herhjemme. Og spørgsmålet er selvfølgelig, om vi nu så småt er på vej ind i kapitalismens nye krise, afløseren af den såkaldte finanskrise i 2007-2008!? Dengang var det også uro på finansmarkedet, der satte krisen i gang, sammen med uro på ejendoms- og byggemarkederne. Og måske kan vi se de seneste måneders rentestigninger og opbremsning af ejendomssalgene som små tegn på, at noget også er på vej der?!

Opdatering onsdag 15/3: Ikke overraskende er dagens nyhed, at den kendte schweiziske storbank Credit Suisse er gået i knæ med et aktiedyk på 22% og bankens långivere vil ikke længere være med.

Oi!

14. marts 2023

I følge legenden opstod punken sidst i halvfjerdserne i Storbritannien (med parallelle hændelser i USA). Og det var en relativt kort periode dens opblussen fandt sted. Men, det var en uhomogen bevægelse. Så punken havde indtil flere under-grupperinger. Steet punk opstod som en urban arbejderklasse-punk, der opponerede mod de første punk-bands kunstneriske manerer (underforstået: De svigtede punkens egenart – attituden og den simple gør-del-selv-rock – til fordel for kommerciel og mainstream-affabel musik).

Men gadepunken var en udløber af de første punk-rebeller, nemlig Oi!, der var en skønsom blanding af punks, skinheads og helt utilpassede arbejderklasseunge, der følte af de første punkbands var for meget middelklasse, havde fine musikalske fornemmelser og havde mistet jordforbindelsen til dem, det drejede sig om. Man kan måske formulere det på den måde, at punken allerede fra første færd skrællede af i under-grupperinger, der ikke kunne acceptere kommercialiseringen og mainstream-gørelsen af punken. Noget, der er overgået alle rockens former.

Pionerer inden for Oi! er/var grupperne Sham 69 og Cock Sparrer. Sidstnævnte gruppen forgrundsfigur Stinky Turner navngav sub-genren Oi!, idet han altid indledte gruppens optrædener med hilsnen: Oi!, der er gadesprog for “Hej!” eller “Hej der!”. Andre bands, der tilhører Oi! er: Angelic Upstarts, the 4-Skins, the Business, Anti-Establishment, Blitz, the Blood og Combat 84.

Det interessante ved stree punken og oi! er, at de peger på et meget væsentligt, uomgængeligt og definerende træk ved punken: At punkmusikken er imod det bestående samfund, både dets udformning, dets æstetik, økonomi og hele den kommercielle tendens. Punken er med andre ord det, der til enhver tid unddrager sig  samfundets omklamring og integration. Og hvis det er en rigtig udlægning (!?), så betyder det jo, at vores omtale af punkbands som punk er en omtale af, hvad disse bands måske var engang… The Clash, Sex Pistols, Stranglers – var punk… Well.

Cock Sparrer-liste

Fødselsdag: Lars Lilholt – fylder 70 i dag

14. marts 2023

Det var vist guitaristen Billy Cross, der i et interview gav udtryk for, at det nærmeste vi kom original dansk rockmusik var – Lars Lilholt. Underforstået: At meget af det andet var anglo-amerikansk rockmusik i dansk aftapning. Og det kan der jo være noget om, for kendetegnende for fødselaren har vel været, at han altid har haft nåsen nede i den danske sangkultur i sin egen sangskrivning og musiceren.

Af en eller anden grund har jeg aldrig ejet en plade med Lilholt, selv om hans musik bestemt er en del af mit personlige lydtapet. Det kan der selvfølgelig gøres noget ved endnu. Vigtigere er det, at han har rigtig mange fans rundt omkring i landet som sætter pris på netop hans vinkel på musikken, der – for Lilholt – er lig med selve livet. Og så vidt jeg har kunnet læse mig frem til har manden ingen som helst planer om at stoppe med hverken livet eller musikken.