3. maj 2014 arkiv

Kriminalromaner skal ses i biografen eller på tv: Father Brown

3. maj 2014

Medens jeg styk for styk arbejder mig igennem Jo Nesbøs krimi Genfærd, så kompenserer jeg for den lave litterære kvalitet ved at se kriminalserier på tv. Det omfatter blandt andet serien om Father Brown, der udstråles på DR1 om eftermiddagen på hverdage. Serien bygger på G. K. Chestertons Father Brown-skikkelse og tilhører den klassisk-britiske whodunnit-genre. Og lige som Miss Marple og Poirot, der også har kørt på det tidspunkt, har serien alle disse let bedagede krimiers kvalitetsmærker. Lige fra det åbenbart uudtømmelige britiske provinslocations, der altid udgør en nærmest perfekt ramme om de nedrige forbrydelser, der rammer de pæne britiske provinsbyer, over et vel-castet skuespillerhold og velturnerede replikker til den elementære krimispænding. Den trinde Mark Williams som den romersk-katolske præst Father Brown udfylder på enhver måde både præstekjolen og rolle som ihærdige præst, der til stadighed – og til politiets store ærgelse – udforsker de forbrydelser, der bliver begået i hans menigheds område. Selv om idyllen, hyggen og veltilfredsheden godt ham blive for meget i serier som denne – fx i den gamle Barnaby – så er den faktisk ganske underholdende.

Ingen synger blues som Jeffrey Lee Pierce – og dog…

3. maj 2014

Her gør et par af Pierces fans ham det efter på det just udkomne album Axels & Sockets. The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project.

Jon Spencer Blues Explosion

3. maj 2014

Jon Spencer Blues Explosion lever godt til bandnavnet i deres lille input til Record Store Day – med indbygget hilsen til både Beastie Boys og Link Wray. Den sparker røv, så længe den varer.

The Jon Spencer Blues Explosion / She’s On It – Jack The Ripper from Patrick McCarthy Aka Patsy Crime on Vimeo.

Dagens citat – med John Cale

3. maj 2014

Paste: So if rock and roll is always young, there’s always going to be a young person discovering rock and roll, I guess. And in that case, it doesn’t even matter for folks like us.
Cale: How old is Bieber now?

Paste: I believe he’s 20.
Cale: He’s too old.

Paste: And already a laughingstock.
Cale: Ha!”

John Cale i et interview med magazinet Paste

Se og Hør – journalistikken og det alment interessante

3. maj 2014

I den forgangne uge har man været mere end almindelig døv og blind, hvis man ikke har opfattet noget om Se og Hør-sagen. Bladet, der med en tys-tys-kilde i Nets har haft adgang til borgernes – de kongeliges, de kendtes og alle de almindelige menneskers – betalingskortbevægelser. Og den lille snebold har trukket en lavine af associationer med sig: lige fra Watergate til Wikileaks, Snowden og NSA. Og sagen er også på mange måder interessant. En ting er, hvad Se og Hør så faktisk har brugt de ulovligt frembragte informtioner til? Det sædvanlige: Sladder om kendte personer og kongelige. Dataene har gjort det muligt at følge personernes bevægelser, og det har dannet røde tråde i sladderhistorierne. Dette forhold er fra flere sider blevet affærdiget som uinteressante nyheder og ligegyldigheder, hvilket jeg synes er en kende arrogant. Man overser helt det ikke uvæsentlige forhold, at rigtig mange mennesker faktisk køber det blad og gladeligt læser sladderhistorierne. Jeg er selv frisørlæser af bl.a. dette blad… Ingen har, så vidt jeg har kunnet registrere det, beskæftiget sig med dette forhold. Og det er jo ikke uvæsentligt, for hvis ingen gad læse om de royales pengeforbrug på en bryllupsrejse – hvor var Se og Hør så i dag?!

Et andet vigtigt spørgsmål, som sagen rejser, er: Hvor langt kan journalistikken gå, når det gælder jagten på informationer? Er der fx forskel på dagbladet Informations brug af de lækkede Wikileaksdokumenter og Se og Hørs brug af betalingskortdata? I går kunne man høre en journalist fra førstnævnte avis forklare, at det springende punkt sådan set ikke var, om informationerne var kommet frem med ulovlige metoder, men om informationerne havde almen interessse og vigtighed. Underforstået: Hvis nogen tilbød Information oplysninger om ulovlige, samfundsskadelige pengetransaktioner via betalingskortsystemet, så ville man da ikke sige nej, hvis det have almen interesse. Blot ville man ikke betale sin kilde for det, fordi betalte kilder er upålidelige. Inden man bliver moralsk angrebet, så skal vi også lige huske på, at vi lever i en tid, hvor vi alle bliver overvåget ned i mindste internetdetalje af en omnipotent stormagt, der ikke småligt skeler til borgernes rettigheder og nationale lovgivninger. Og jeg er enig med den pågældende journalist et langt stykke hen ad vejen: Der er forhold, der er vigtigere end hensynet til legitimiteten i data- og informationsfremskaffelsen. Og der er sådan set ikke noget nyt i, at journalister bruger juridisk tvivlsomme kilder i jagten på den gode historie og den samfundsnyttige nyhed. Det er historien fuld af historier om. Det nye er blot, at internettet og de nye medier har givet den slags kildegrundlag en helt ny dimension.

Det rigtigt ærgerlige ved sagen om Se og Hør er, at det er kommet til at skygge for de andre sager – især NSA, Snowdon og Mannings – der desværre ikke rigtig har haft politisk interesse herhjemme. Hvis Se og Hør-sagen fik det rigtige forløb, så ville den munde ud i et generelt opgør med de moderne mediers udnyttelse af ganske almindelige samfundsborgeres data.