28. maj 2014 arkiv

Nils Gr̦ndahl РDu bist nicht Da

28. maj 2014

I forvejen for et soloalbum kommer Nils Gröndahls video til og med nummeret “Du bist nicht da”. Gröndahl er blandt andet kendt for sin medvirken i det roste band Under byen. Som nummeret her demonstrerer, så befinder Gröndahl sig behageligt langt fra musikkens alfarvej, nærmest ovre i den grøft, hvor Velvet Underground ledte efter den hvide lyd og musikkens urstøj. Gröndahl går hverken af vejen for at skrue helt op for volumeknappen eller at tage den moderne teknologis muligheder i anvendelse for at nå ud over scenekanten og igennem højtalerne. Videoen, der er lige så rå og nøgen som musikken, er lavet af Madeleine Kate McGowan. Jeg vender tilbage til albummet, når det engang kommer på gaden…

Capac anbefaler: Terminal Argh – R!

28. maj 2014

Med ep’en R! følger sangerinden Nana Schwartlose og producer og lydtroldmand Morten Umpf – alias Terminal Argh – op på deres langspiller fra 2013. Som tilfældet var med debutalbummet, så er det musik, der er svær at sætte på genremæssig formel. Men denne gang trækker det musikalske makkerpar Schwartlose og Umpf lytterne lidt mere i retning af det mainstreampoppede og  dansante.

Skal man tro PR-materialet (men det skal man ikke altid…), så er den indledende sang “Blue Balloon” en sang om orgasmens mysterier. Men måske er det bare en sang om at være lidt høj på kærlighed, se månen som en blå balon og være lidt ør i hovedet. Og  musikalsk befinder vi  os et frugtbart sted mellem kølig electronica, forførende jazz (i kraft af Schwarzlose gode stemme) og dansant diskopop.

Sangene har klare popkvaliteter med omkvæd, der lægger op til sing-a-long. Det gælder fx sangen om “Karma rule”, der gør op med vort evindelige brokkeri og den negative spiral, brokkeriet sætter i gang. Her er inspirationen fra raeggaen og – ikke mindst – Grace Jones’ night club-reggae hørbar, når den møder moderne hip hop-lyd og lokker lytteren ud på dansegulvet.

Dansen fortsætter ind i “Grab yoyr love”, hvor Schwarzlose med Grace Jonesk diktion råder os til at gribe dagen og – kærligheden, Rocken tager over efter raeggaen i en sang, der pulserer i takt med hjertets slag. Vel nok pladens mest enkle og ukomplicerede udspil.

“Lie for you” er også en lille heftig tilbageskuende rocker i et vildt dansant uptempo, hvor Schwarzlose rigtig får mulighed for at slå sig løs som uhæmmet poprocksangerinde. Et rigtigt lille beskidt hit.

Schwarzlose og Langkilde står for det meste af musikken på pladen, med undtagelse af sangen “Middle of a western”, der har tekst af Peter Kinsbery, og en fortolkning af den gamle David Bowie- Iggy Pop-sang “China Girl”. Sidstnævnte er i Terminal Arghs version blevet en tilbagelænet, nærmest kælent forførende sag, der måske i virkeligheden kommer sangens tekst meget nærmere end Bowies egen meget poppede og diskoteksegnede udgave.

EP’en har ikke mindre end ni bonusnumre, hvor makkerparret i Terminal Argh, udforsker det poppede og dansante i en række sange, der måske godt kunne være udviklet videre og blevet ophøjet til regulære albumnumre, men som dog demonstrerer det potentiale Terminal Argh har som en af de mest interessante musikalske duoer, som dansk populærmusik har at byde på lige nu. Hermed anbefalet.

Terminal Argh. R!. Produceret af: Umphff. Mabel the Label. Udkommer i dag. 

 

 

 

Capac anbefaler: PissedPostPunk – punkAtronic

28. maj 2014

Band- eller projektnavnet PissedPostPunk siger sådan set meget godt, hvor vi befinder os musikalsk på bandets debutalbum punkAtronic. Nemlig i det beskidte kølvand på halvfjerdserpunken – fra Sex Pistols over Clash til Ramones. Og albumtitlen opbløder de genremæssige lidt idet den trækker musikken i retning af electronica. Beskidt postpunk på en bund af electronica – sådan fremstår musikken på pladen.

Pladens ialt 10 numre, der alle på en eller anden måde står i gæld til punkens vrede, vrissende omverdenskritik og pisser stolt på systemet, politiet og konformister af enhver slags, er blevet til i studiet, nærmest som live-improvisationer med indlagt publikum. Og det forklarer den upræntiøse og umiddelbare karakter musikken har. Vi er langt fra overkalkulerede studieproduktioner og befinder os mere i retning af noget, der lyder som rå klubstemning.

Jonas Østergaard (kaldet Doc Jones) står for de medrivende elektroniske beats, der ligger under Uncle Punk (Lennert Røngren) og hans heftige punkguitar, bas og sang. Og det er medrivende som musikken var på de bedste af halvfjerdsernes overraskende punkudgivelser. Musik, der rykker og banker ind i øret og kroppen og opfordrer til uhæmmet fest og ballade.

PissedPostPunk er endnu et overbevisende eksempel på, at vi stadigvæk ikke er kommet os over det musikalske udbrud, der kom i halvfjerdserne med punken, der blotlagde selve nerven i rockmusikken. En blotlagt nerve, der stadigvæk ligger der og dirrer. PissedPostPunk sætter strøm til nerven igen – hermed varmt anbefalet.

PissedPostPunk. punAtronic. Mabel the Label. Udkommer i dag.