22. oktober 2021 arkiv

Mere om Hound Dog – Big Mama Thornton

22. oktober 2021

Men historien om “Hound Dog” slutter ikke med Elvis’ indspilning og succes med sangen. Jerry Leiber var ikke helt tilfreds med Elvis’ udgave. For – som nævnt – teksten var forvansket. Ja, faktisk er teksten i Elvis’udgaven lidt volapyk. Og sangskriver Leiber mente, at Elvis med sin version tabte pointen. Nemlig, at der ikke var tale om en hund, men om en mand, en “freeloading gigolo”. Og at sangen i Big Mama Thorntons fortolkning var “an anthem of black female power”. For Big Mama Thornton var netop eksponent for de sorte kvinders voksende styrke og frihed.

Og ikke nok med, at Big Mama Thornton – som egl. hed Willie Mae Thornton og blev født i 1926 (og døde i 1984) – var en stor, sort kvinde. Hun var også – i følge omstridte rygter – queer. Og der fortælles en anekdote, om dengang Little Richard (der jo var bøsse) havde hængt Big Mama ud som lesbisk. Det fik hende til at jagte Little Richard rundt i deres fælles pladeselskabs lokaler med en stor, nyslebet slagterkniv, løftet til hug. Og pladeselskabet ejer måtte lægge sig imellem den store, stærke, vrede Big Mama og en grædende Little Richard. Hvor sand historien er, tør jeg ikke med sikkerhed sige, men den fortæller os i hvert fald noget om, hvilken selvstændig og stærk kvinde Thornton var.

Til historien om Thornton hører også, at hun var ophavskvinde til sangen “Ball ‘n Chain”, som Janis Joplin gjorde til et hit. Thornton indspillede selv sangen i de tidlige tressere på plademækret Bay-Tone Records. Men pladeselskabet ville ikke udgive sangen og beholdt oven i købet rettighederne til den. Hvilket betød, at Thornton gik glip af nogle royalties, da Joplin senere hittede med sangen.

Freddie Bell and the Bell Boys – Hound Dog

22. oktober 2021

Sangskriverduoen Jerry Leber og Mike Stoller var bare nogle unge knægte, da de blev uhjælpeligt forelsket i den bluesbaserede sorte musik. Og specielt den 150 kilo tunge sangerinde Big Mama Thornton gjorde et dybt indtryk på de to unge, hvide mænd. Og de besluttede sig for at skrive en sang, der kunne leve op til det udtryk, de oplevede i det enerigbundt. Og resultatet blev sangen “Hound Dog”, som Big Mama Thornton fik ud på plade i 1953.

Men sangen blev mest kendt i Elvis Presleys udgave. Det var dog ikke Big Mama Thorntons version, der overbeviste Elvis om, at han skulle synge den sang. Selv om han sikkert har elsket hendes vulkaniske fortolkning. Derimod var det Freddie Bell & the Bellboys, der fik æren af at få Elvis til at indspille nummeret. I deres fortolkning havde de ændret på det sorte feminine perspektiv og havde renset teksten for ord og vendinger, der for tydeligt henviste til det seksuelle forhold mellem mand og kvinde. Og dertil kom at Freddie Bell havde valgt at arrangere nummeret, så det lød mere som rock and roll end blues – for Freddie og hans Bellboys var en hvid gruppe, der som nogle af de første, der tog den sorte Rhythm and Blues til sig.