1. juni 2014 arkiv

Sgt. Pepper’s lonely hearts club band

1. juni 2014

I dag er det nøjagtig 47 år siden Beatles’ Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band blev udsendt. Uden den plade ville mit forhold til musik nok have været helt anderledes, tror jeg. Jeg husker endnu, hvordan jeg tog den orange bus fra Sædding og ind til Esbjerg centrum, da det blev muligt at købe pladen, og hvordan jeg bragte den hjem i en orange papirspose fra Jaspers Radioforretning for at sætte den på min gamle B&O-pladespiller. Det var nye toner, nye tider. I mine ører er det stadigvæk en plade, der får selv ny musik til at lyde som noget, man har hørt før.

 

 

Jimmy Page – dagens citat

1. juni 2014

Jeg erindrer, hvor megen energi jeg havde tidligere. Nu er jeg, forbandt også, halvfjerds år og jeg har ikke meget til fælles med de 27-årige, der fik dukkerne til at danse med Led Zeppelin. Jeg er stadigvæk en brugbar guitarist. Det, jeg har endnu, er lidenskaben for musik. Den ældes ikke. Det vi formåede dengang som band, ser jeg med afstand på med respekt. Og jeg føler mig kun gammel, når jeg ser på ,hvordan alle stresser rundt i dag. Tidligere var menneskeheden mere afslappet”

Jimmy Page i et interview med den tyske avis Die Zeit.

Capac anbefaler: Howling Bells – Heartstrings

1. juni 2014

Howling-Bells-Heartstrings

I morgen udkommer The Howling Bells med deres fjerde album Heartstrings. Bandet er et nyt bekendtskab for mig, men jeg kan forstå, at vejen hen til dette fjerde album har været lidt ujævn. Således fik deresf foregående plade The Loudest Machine blandede kritikerord med på vejen. Moje kanoniserede albummet som bandets hidtil bedste. New Musical Express vendte tommelen nedad og kaldte pladen en flad omgang middle of the road-musik. Men pladen solgte vist helt pænt og viste sig på hitlisterne i Storbritannien og Australien.

Efter den oplevelse har bandet holdt en mindre pause, hvor forsangerinden Juanita Stein er blevet mor for første gang og de øvrige bandmedlemmer har medvirket i andre musikalske projekter. Og måske har pause gjort godt, for albummet Heartstrings er blevet ganske heltstøbt.

Coveret sender med sin grafik og opsætning tankerne hen på filmens verden. Og der er også noget filmisk over musikken på pladen, der godt kunne opfattes som soundtracket til en imaginær spillefilm.

Den indledende sang “Paris” afslører ganske fint, hvad Howling Bells står for nu om stunder. Grungemættede guitarer indleder sangen og introducerer Juanita Steins lidt hæse, men også meget feminine stemme, der ubesværet bevæger sig fra det lavmælt Nico-reciterende til den fuldttonende, klare rocksang. Og “Paris” er en langsom rocksang, der har popvellyden og -melodien i sig.

Og sådan er det hos Howling Bells anno 2014. Deres indierock bevæger sig hele tiden på kanten af regulær pop i kraft af enkle velfungerende popmelodier. Og Juanita Stein har bestemt en popsangerinde gemt i sit hjerte. Men hun holdes fast på sporet af sin egen og Joel Steins vilde rockguitarer, der står i gæld tll både grungen, shoe-gazer-rock og den britiske post-punk. Det er musik, der i høj grad lever af sin medrivende popmelodiøsitet, sin filmiske stemningsfuldhed og kerne af moderne rock.

Med Heartstrings har Howling Bells fundet en musikalsk form, de roligt kan bygge videre på. En personlig, stemningfuld blanding af pop og indierock, hvor der både er plads til energiske, uptemporocknumere og stille ballader (som fx “Euphoria”). En plade, der nok skal falde i kultpublikummets smag – og fortjener at også andre rockelskere giver den en chance.

Howling Bells. Heartstrings. Produceret af: Catherine J. Marks & AlanMoulder. Birthday Records. Udkommer i morgen.



 

 

 

 

 

Mere Sonny Boy Williamson: Kirk in Copenhagen

1. juni 2014

Vi skal ikke helt slippe den gamle bluesmester Sonny Boy Williamson. Jeg har lyttet meget til det lille bokssæt Bye Bye Sonny. der over to cd’er dokumenterer Williamsons sessions med Yardbirds, The Animals og Brian Auger. Indspilninger, der repræsenterer noget a det bedste af mødet med den gamle blues og de nye bluesdrenge fra Storbritannien.

Williamsons ophold i Europa i starten er fuld af anekdoter om afbrændte hotelværelser, slagsmål i gaden osv. Mindre kendt er det måske, at Williamson også var et smut i København, hvor han under dæknavnet Big Skol medvirkede på jazzmusikeren Rahsaan Roland Kirks livealbum Kirk in Copenhagen (Mercury 1963) på nummeret “The Monkey Thing”. Et af de fineste øjeblikke i Williamsons europæiske eventyr. Han døde kort tid efter, han var vendt tilbage til USA.

Den vist nok sidste indspilning Williamson nåede at lave i England var “I’m Trying To Make London My Home” sammen med afdøde Hubert Sumlin på guitar.