16. februar 2023 arkiv

fødselsdag: Finn Olafsson – 70

16. februar 2023

Jeg ar flere gange haft fornøjelsen af at anbefale musik o. a. fra Finn Olafsson, der i dag fylder 70 år. Finn vil nok være kendt af de fleste af denne blogs læsere som medstifter og medlem af det legendariske band Ache, men har også en solokarriere og meget andet. Og her fortæller Finn udførligt om sit liv:

FO startede som 10-11 årig med at spille guitar. Er i dag internationalt anerkendt som virtuos elektrisk og akustisk guitarist.

Dannede i 1965 pigtrådsgruppen VOCES med sin bror Torsten Olafsson,og et par år senere bluesbandet McKenzie Set. Sammen medTorsten Olafsson, Glenn FischerogPeter Mellindannede FO derefter, i 1968, den progressive, symfoniske beatgruppe ACHE.


Dermed startede FOs professionelle karriere i musikbranchen for alvor. MedACHEetablerede FO sin karakteristiske elektriske guitarlyd og det var her hans første kompositioner blev til. ACHE’s første LP, “De Homine Urbano”/”Little Things“, med musik til verdens to første beatballetter, og efterfølgeren “Green Manmed hittet “Shadow of a Gipsy“, er legendariske indenfor genren og er genudgivet i ind- og udland adskillige gange. ACHE‘stredje album, “Pictures From Cyclus Seven”, fra 1976, blev igen aktuelt, da amerikanske Travis Scott i 2012 samplede singlen “Expectation” fra albummet.Turnélivet med ACHEstoppede i 1980, men bandet er genopstået ved flere lejligheder – senest ien ny konstellation i 2022 med tre originale og tre nye medlemmer. FO har været ACHE‘s guitarist igennem alle gruppens leveår og gruppens manager, booker og forretningsfører siden 1975. 

FOs interesse for også at udforske den akustiske guitars muligheder voksede i 1970erne, og sideløbende med indspilninger og koncertoptrædener med ACHE udviklede FO sin særprægede akustiske stålstrengsguitarteknik med brugen af stålfingerplektre. Han begyndte at indspille primært instrumentale guitarplader i eget navn og med hovedsageligt egne guitarkompositioner. Blandt disse albums er “Acoustic Guitar” (1980), som blev et gennembrud for FOs akustiske guitarmusik. Den blev senere fulgt op af “Acoustic Guitar” 2 (2004) og 3 (2018). Albummet “Music From North Sealand”, blev i 2011 udgivet i samarbejde med VisitNordsjælland og FO blev efter denne udgivelse udnævnt som “Goodwill-ambassadør for Kongernes Nordsjælland”. FO har desuden indspillet mange YouTube-guitarvideoer bl.a. “Video of the Month 2014” – 12 videoer, som også er udgivet som CD og DVD.

Men allerede med debut-albummet “Finn Olafsson’s Savannah”(1976) figurerede FOs navn også første gang som pladeproducer – et hverv, som skulle vise sig at blive meget omfattende. Han deltog i 1974/75 i etableringen af ROC studiet på Amager, hvor hans første produktioner blev indspillet. I 1979 flyttede FO de fleste af sine produktioner til det nystartedeSweet Silence Studios, hvor han i en årrække samarbejdede tæt med lydteknikerenFlemming Rasmussen. Fra 1991 er FOs indspilninger primært foregået i Olafssongs Studio. 

Som producer, arrangør, medkomponist og guitarist har FO medvirket på et meget stort antal indspilninger med skandinaviske bands og solister. Listen er  lang, og musikgenrerne spænder meget bredt fra akustisk guitarmusik over japansk zen-buddhistisk shakahachi-musik, folk, viser, singer/songwriting, rock og heavyrock. 

Blandt FOs årelange koncert- og indspilningssamarbejder kan fremhæves samarbejdet med Pia Raug, med guitarist- og komponistmakkeren Anders Roland, Anne Linnet,Helge Damsbo, Kristian Lilholts DK og trioen Tom Frederiksen, Finn Olafsson & Torsten Olafsson. Broderen Torsten har desuden som bassist, tabla- og shakuhachispiller, trommeslager og multiinstrumentalist altid været en tæt samspiller med FO. De to brødre havde 50-års live-jubilæum i 2015.

Øvrige kunstnere FO har produceret eller indspillet med er blandt mange andre og i vilkårlig rækkefølge: Lars Lilholt BandErik GripLasse & Mathilde, Anders Roland solo, Helge DamsboTony VejslevEffy & ElitenHvid BilleKasper SøeborgB. JoeHarlot, Toys of Joy, Tom FrederiksenPer Wium og Steen Toft Andersen (begge ex-ACHE), norske Little EdenJørn Hoel og Mads Eriksen og den svenske singer/songwriter IdaLO. Sidstnævnte er stadig under indspilning og album-debuterer på Olafssongs i 2023.

Eksempler på radiohits, som FO har sat sit “mærke” på: “Shadow of a Gipsy” (ACHE) – “Hej lille drøm” og “Regnvejrsdag i november” (“Jeg vil male dagen blå”) (Pia Raug) – “Barndommens Gade” og “Forårsdag” (Anne Linnet) – “Velkommen i den grønne lund” (Erik Grip) – “Kald det kærlighed” (Lars Lilholt Band) – “Himlen over dig” (Jytte Pilloni med Anders Roland & Finn Olafsson) – “Snemænd i sol” (Anders Roland & Finn Olafsson).

FO sættes ofte også i forbindelse med netop afdøde guitarbygger Ole Kehlet, som FO har haft et tæt samarbejde med gennem næsten 20 år. De to har sammen udviklet to unikke guitarmodeller, FOs signaturguitar “Kehlet Grand Folk Finn Olafsson Signature” og parlour-guitaren “Kehlet Vienna”, og støttet hinanden i udbredelsen af Kehlet Guitars og af FOs musik. 

Live optræder FO i disse år solo med sin akustiske guitar og med trioen Tom Frederiksen, Finn Olafsson & Torsten Olafsson– og det er ikke usandsynligt, at FO også vil kunne høres medACHE igen.

Musikforlæggeren, pladeudgiveren mv Finn Olafsson

Sideløbende med sit virke som musisk kreativ har FO også varetaget de nødvendige administrative opgaver for udbredelse af musik internationalt: 

Som booker, presseagent, nodeudgiver, pladeudgiver, rettighedsadministrator og musikforlægger.

FO etablerede i 1975ACHE BookingogACHE Songs. samarbejde med sin brorTorsten Olafsson, startede FO i 1980 Musikforlaget Olafssongs, som han har drevet lige siden. Musikforlaget satte i 1980erne dansk folk, pop og rockmusik på noder i et meget stort antal nodeudgivelser med Torsten som transkriptør og nodesætter. I 1983 etableredes pladelabelenOlafssongsmed Torsten Olafssons shakuhachi-album “Standing Waves” som første udgivelse.

I 1991 etableredes lydstudiet Olafssongs Studio

Musikforlaget Olafssongs distribuerede i 1980erne også nodeudgivelser og CD/LPer for en række andre musikforlag og pladeselskaber og forhandlede og promoverede bl.a. Björn Afzelius’ katalog i Danmark. Man indgik i 1990 aftale medWarner/Chappell Music Scandinavia ABom distribution af flere store udenlandske kataloger, og Olafssongs blev dermed landets førende nodedistribution. Denne blev i 1991 opkøbt af Warner/Chappell og omdøbt tilNodeservice og FO blev ansat som adm. direktør i det nystartede Warner/Chappell MusicDenmark A/S, hvortil også Olafssongs’ andre medarbejdere overgik. 

Året efter blev den københavnske nodeforretning Danmusikdesudeninddraget i forlaget. Musikforlaget Olafssongs’ rettigheder lå under administration hos Warner/Chappell, indtil man i 2000, for at spare omkostninger, besluttede at overføre forlagets administration til Stockholm. FO har derefter fortsat sine aktiviteter i Musikforlaget Olafssongs regi.

FO har som musikforlægger bl.a. specialiseret sig i varetagelse af grafiske rettigheder (tryk- og visningsrettigheder) og administrerer sådanne rettigheder for blandt andre Kim Larsen, Gasolin’ & Lars Lilholt

FO har gennem årtier desuden arbejdet for musikkens generelle vilkår og har i den forbindelse, siden midten af 1980erne, beklædt et stort antal tillidsposter. Her kan nævnes: Kritisk revisor i både DJBFA, Dansk Musikforlægger Forening (DMFF) og KODA, i en årrække bestyrelsesmedlem (BM) og kasserer i DMFF  og i en senere årrække igen BM i Musikforlæggerforeningen. Han var medlem af Statens Musikråds Repræsentantskab, BM og kasserer i Foreningen Pilot, BM for KODA af KODA/Artlab kurser og medlem for Musikforlæggerne af Vurderingsudvalget i KODA som siden ændrede navn og funktion til Musikfagligt Udvalg – stadig med FO som medlem. FO har desuden været medlem af adskillige bevillingsudvalg i Musikforlæggerne og i KODA. Pt er FO valgt som kritisk revisor i KODA, hermed også medlem af KODAs ankenævn – og medlem af Musikfagligt Referenceudvalg. 

I øvrigt har FO som hobby i mange år dyrket løb, badminton og cykling. Han er også en erfaren tennisspiller, og er i den forb. formand i Græsted Tennisklub.

FO oplevede den store sorg at miste sin 31-årige datter, Maria, i 2013. 

Tak til Finn for materialet og stort til lykke med den runde dag!

Nothing but a hound dog

16. februar 2023

Leiber og Stoller skrev denne 12 bar blues, “Hound Dog”. Og Big Mama Thornton indspillede den i efteråret 1952. Og fik sit største singlehit med den og et pladesalg på en halv million stykker. Men i sommeren 1956 indspillede Elvis også sangen – med et helt andet arrangement, en anden tekst og en helt anden musikalsk attitude. Det er faktisk svært at sammenlige de to versioner. Thortons er blues og Elvis rock and roll. Og i øvrigt er der meget der tyder på, at Elvis blev inspireret af Freddie Bell and The Bell Boys’ udgave – og det giver god mening. Elvis så Freddie Bell og Co. i Las Vegas i 1956, inden han selv gjorde sangen til sin.

Hul på bylden: Et forsvar for forhandlinger med Rusland

16. februar 2023

Så kom eftertanken omsider frem på avisernes forsider. Den gamle – 93 år – estimerede, tyske filosof m.m. Jürgen Habermas slår i Süddeutsche Zeitung til lyd for forhandlinger med Rusland under rubrikken Ein Plädoyer für Verhandlungen. Og Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) og Information følger op. Sidstnævnte med den lange, men dog sigende rubrik Jürgen Habermas opfordrer til at afsøge den »vanskelige vej tilbage til forhandlinger« (bag betalingmur…). Et tungtvejende argument for Habermas er, at Vesten med sin massive militære støtte til Ukraine påtager sig et medansvar for krigen og den udvikling, den tager i tiden frem. Habermas lægger ikke skjul på, at det er den vanskelige vej at tage at ville bytte blodige kampe med forhandlinger, men at det er det, der er et fredeligt perspektiv i. Og man kan ikke andet end spørge: Hvem i Europa vil overhøre den gamle estimerede repræsentant for eftertanken? Og hvem – blandt de magthavende politikere har mod og (mands-/kvinde-)hjerte til at sige stop for en tankeløse, automatiske våbenlevering og goddag til det seje, diplomatiske træk, det vil være, at få den russiske ledelse til forhandlingsbordet? Man kan kun krydse fingre for, at en behjertet sjæl vil have rygrad nok til at gå imod strømmen – og dermed sikre sig et godt eftermæle i historiebøgerne.