10. juni 2022 arkiv

Serpentine

10. juni 2022

Jeg har nævnt det engang før. Der var en anmelder på tidsskriftet MM, der var helt vild med Earth, Wind and Fire. Og hans anmeldelser, der vist ikke faldt i god jord på bladet (i følge Torben Bille), lyste af hans begejstring. Han lod sin egen begejstring og medrevethed tale gennem anmeldelserne. Og stadigvæk er jeg ham taknemmelig, for jeg delte og deler hans begejstring for Earth, Wind and Fires evner til at skabe musik, der netop river en med og begejstrer fra første akkord. Som fx i sangen “Serpentine“, hvor man fra første tone er helt oppe at ringe…

Velfærdsstatens afvikling?

10. juni 2022

En ting er den militære konflikt i Ukraine. En anden den truende økonomiske krise (en løbsk inflation med stigende priser på brændsel, fødevarer osv.). Noget andet er, at mange ting peger på, at det vi kender som velfærdssamfundet (eller, om man vil. -staten) er under afvikling. Næsten dagligt er der eksempler i de store medier på, at det offentilige har mere end svært ved at efterkomme borgernes efterspørgsel på offentlig service. Lige fra folkeskolen, hvor problemer med vedligeholdelse af bygninger og problemer med at give eleverne den undervisning og vejledning, de har brug for, er fremme i medierne som alarmerende nyheder, til tilsvarende problemer i ældresektoren, handicapområdet, ældreplejen, hjemmehjælpen, psykiatrien og så videre. Oven i alt dette kommer så nyhederne om, at såvel kommunerne som regionerne skal spænde livremmen ind – til gengæld for, at de får lov til at skære ned på områder…

Og – for nu at bruge en kliché, der ofte dukker op i den offentlige debat – ‘den usynlige elefant i rummet’ er det, man i medierne omtaler som ‘rammebetingelserne’, det politikerne helst ikke vil nævne eller komme ind på: At bevarelsen af velfærlden i Danmark er afhængig af skattepronvenuet. Sagt på en anden måde: Hvis vi skal beholde og bevare det velfærd, vi har nu, så skal der flere skattekroner til. Og det vil naturligvis betyde, at dem med de højeste indtægter skal betale mere i skat. Uanset, hvad Søren Pape og ham Ellemand-sønnen så mener.

Hvis ikke rammerne udvides, så må vi se frem til nedskæringer på mange velfærdsområder – hospitaler, ældrepleje, omsorgen for de handicappede og de sindslidende og så videre. Anderledes kan det ikke være. Og så er det, det kan undre en, at regeringen vælger at bruge masser af penge på militær oprustning, radarer på Færøerne, flygtningelejre i Rwanda, redning af kriseramt SAS og meget andet.

Rå funk til en almindelig fredag… Banbarra

10. juni 2022

Nej, jeg har aldrig hørt om Banbarra og heller ikke fundet ud af, hvem der gemmer sig bag navnet (sikkert en bunke gode studiemusikere). Men, men, deres singleudspil “Scackup” fra 1975 er – som der står på youtube – rå funk. Også i den grad. Og den sender en tilbage til dengang Earth, Wind and Fire m.fl. for alvor huserede på hitlister og danskegulve.

Hvem spiller piano?

10. juni 2022

I går faldt jeg et stort nostalgihul og lyttede til gamle hits fra de tidlige præ-Beatles-år. Og den første skæring på cd-opsamlingen var den kun 14-årige Eddie Hodges og hans “I’m gonna knock on your door“, der nåede en 12. plads på den amerikanske singlehitliste i 1961. Og så kom nørden op i mig. For hvem spiller bag den unge mand? Især – hvem spiller klaver/piano (1.10 og frem på skæringen)? Det førte selvfølgelig til research på internettet og boghylden, men det kom der ikke noget af. Kun en oplysning om, hvem der var arrangør.

Mit gæt er, at Hodges blev bakket op af Nashvilles berømte A-Team (en af pendanterne til de ligeledes berømt Wrecking Crew), og at det derfor må være selveste Floyd Cramer, der spiller det potente, fremaddrivende klaver. Den fræsende stil minder i hvert fald meget om Floyd Cramer (som vi bl.a. kender fra kendingsmelodiet til tressernes Jørgen de Mylius-popprogram Efter Skoletid: Hey good looking).