28. marts 2009 arkiv

The Beatles – på ukulele…

28. marts 2009

Det er et stykke tid siden, vi har beskæftiget os med ukulelen – og med The Beatles. Som bekendt var især George Harrison en stor fan af det lille instrument og slæbte nogle stykker med på rejser osv. Og Paul Mccartney mindedes sin gamle ven ved at spille Something på ukulelen. Herfra er der ikke så langt til idéen om at spille andre Beatles-numre på ukulele. Og Roger og Dave har på deres weblog sat sig for at spille samtlige Beatles-sange og skrive et essay til hvert nummer. De begyndte den 20. januar i år og regner med at være færdige med projektet den 24. juli 2012. Numrene kan selvfølgelig downloades løbende. Her.

Selvfølgelig er der også ukulele-Beatles på YouTube. Her er “Me and my Buddyes” med en udgave af “All My Loving”….



Nostalgisk genhør: Fleur de Lis – Facing Morning

28. marts 2009

Denne weekends genhør er en rigtig sjældenhed. Bandet “Fleur de lis” udsendte sit ene album “Facing Morning” på det lille obskure, nordjyske plademærke Qalisound i 1972. Pladen kom i et mindre oplag, der i dag er mere end svær at opdrive.
Bandet bestod af Leif Nielsen på guitar, vocals, clavinet; Bjarne Pedersen, guitar; Peder Pedersen – bas, akustisk guitar; Svend Thomsen, organ; Kaj Olesen, trommer. Stilen på pladen er beat-musik, der henter tydelig inspiration hos de store, amerikanske vestkystgrupper, samtidig med, at der er et tydeligt strejf af psykedelisk-progressivt lydbillede. Pladen er ikke et hovedværk fra perioden omkring 1970, men er et fint eksempel på den eksperimenterende, improvisatorisk anlagte tresserstil. Dog adskiller bonus-numrene sig lidt fra den “rigtige” plade, bl.a. finder man “East Hill Rag”, der er en ja, rag….

Heldigvis er albummet blevet genudgivet hos Danish Music Archives i århus i 1995 med – som antydet – nogle ekstranumre. Kan anbefales folk med hang til det syrede-flippede-psykedeliske…

Erindringsglimt m.m.: Hans Scherfig

28. marts 2009

Da jeg som grønt, ungt menneske fandt ind i litteraturens verden for alvor – i den buldrende, hjernemartrende pubertet – faldt jeg over forfatteren Hans Scherfigs romaner på Sædding Skolebibliotek. Jeg forsvandt ind i Det forsømte forår og Den forsvundne fuldmægtig og blev helt opløftet og bedøvet af den særlige humorgennemlyste stemning i bøgerne. Det var de farvestrålende Tranebogsudgaver fra Gyldendal, og når jeg lukker øjnene og ser dem for mig vækkes stemningen igen og jeg gribes af en ubændig lyst til at læse bøgerne igen.

Fra fuldmægtigen gik det videre til Idealister, den store Frydenholm, Skorpionen og Den fortabte abe. De nævnte romaner havde ikke helt den samme effekt som de første to, men det skyldtes nok mestendels min unge alder og mangel på livserfaring.


Da jeg kom på gymnasiet havde jeg så det held at møde Hans Scherfig i levende live. Han var inviteret for at fortælle om sit forfatterskab, som han på det tidspunkt havde bag det meste af bag sig. En lille mand med stærke briller foran de svage øjne og en gnækkende stemme, som man aldrig glemmer. Scherfig var også kommunist, sad oven i købet i partiets centralkomité. Og det sociale og politiske engagement skinnede igennem hans kommentarer. Jeg husker især hans ramsaltede og meget morsomme kritik af de såkaldte modernistiske tresser-digtere, som den unge capac dyrkede ret intenst de år. En af de formastelige modernister havde udtalt, at han ikke skrev for nogen. Kun for sig selv osv. Og så mente Scherfig, at den pågældende jo lige så godt kunne skrive til skrivebordsskuffen, ja, faktisk kunne nøjes med at memorere digtene for sig selv i sit indre…


Flere år senere – på universitetet – stødte jeg igen ind i forfatterskabet i faglig sammenhæng og kunne genopleve stemningen fra de unge år.


For et par uger eller tre siden kom Fruen så hjem med et billede, som hun havde købt i en lille venstreorienteret boghandel i den indre by. Det var et af Hans Scherfigs farvestrålende billeder med to aber i et træ. Jeg har altid godt kunnet lide Scherfigs lidt naive, farverige naturbilleder med deres latente symbolik. Så inden vi så os om, havde billedet fået følge af endnu to. Et lille og et stort med elefanter på.


Dermed var appetitten på endnu en tur i det scherfigske univers skærpet. Og jeg tænkte, at jeg nu ville genanskaffe mig romanerne i de oprindelige tranebogsudgaver. Samtidig har jeg anskaffet mig – antikvarisk – et splinternyt eksemplar af journalisten Arne Hardis’ biografi om Scherfig “Idealisten”. En cirkel sluttes.