Takket være Carsten (Modspil.dk), så er det lykkedes mig at lokalisere og fjerne et skjult, kinesisk script på min blog-index-side. Jeg håber, at det får Avast til at holde sig i ro på jeres computere, så vi kan koncentrere os om det væsentlige: at lave blog.
På biblioteket faldt jeg over to opsamlings-cd’er med den danske pop-gruppe, The Lollipops: The Lollipops The Complete 1963-1966 (Karusell 2003) og The Complete 1966-1971 (Polydor 2003). I alt fire cd’er med vist nok alt, hvad Lollipops fik indspillet.
Og det sendte mig straks tilbage til “Efter Skoletid” og andre af Jørgen de Mylius’ udsendelser. Mylius var rigtig flink til at promovere gruppen og fik, så vidt jeg husker det, et nært forhold til dem. Det er da også Mylius og den tidligere Pop-quiz-konge Claus Hagen Petersen, der står for udgivelserne.
Gruppen, der var centreret om brødrene Jørgen og Torben Lundgren, blev dannet i 1960 og eksisterede et årti frem. Dens styrke var, at de de to brødre Lundgren med tiden og med tæft selv skrev mange af gruppens sange og formåede at omsætte inspirationen fra det store udland (Beatles og Mersey-grupperne især) på en personlig måde.
En af gruppens helt store successer var “Susy Moore” fra 1967. Den var, som der diplomatisk står nogle steder, stærkt inspireret af Tim Hardins “The Lady Came From Baltimore”. Så meget faktisk, at gruppen fik en copyright-sag på halsen.
Tim Hardin var åbenbart en sangskriver, gruppen godt kunne lide. I hvert fald finder man – ud over Susy Moore – et par sange af Hardin mellem sangene fra gruppens sene periode fra 1966 og frem: “Sådan En Som Dig”, “Reason to believe”. Bestemt ikke noget dårligt forbillede at have som sangskriver.
Gruppens materiale holder sig forbavsende godt her tre-fire årtier efter det blev indspillet.
Det var albummet “Maroon”, der åbnede mine ører for det canadiske band Barenaked Ladies. Pladen udkom i 2000 og var såmæn gruppens sjette langspiller. Barenaked Ladies blev dannet helt tilbage i 1988 af Ed Robertson og Steven Page og var vist en kort periode en duo. I følge mytologien tog de bandnavn efter en koncert med Bob Dylan. En koncert, der kedede de to rigtig meget… Inden Barenaked Ladies pladedebuterede på et stort internationalt pladeselskab (Reprise) med albummet Gordon i 1992, var de allerede et stort navn i Canada og havde solgt 100.000 eksemplarer af det semi-officielle bootleg-kassettebånd “Yellow Tape”, en koncertoptagelse, der egentlig kun var tænkt som demo-optagelse.
Med “Gordon” slog de for alvor deres navn fast i Canada. Med numre som “Enid”, “Be My Yoko Ono”, “I I had $1000000” og “Brian Wilson” – numre, der allerede var gamle kendinge fra bandets ekstensive koncertvirksomhed – etablerede de sig som et af de førende indie-rock-bands i hjemlandet, men det kneb stadigvæk med udlandets opmærksomhed. Først med det tredje officielle album “Born on a Pirate Ship” (1996) begyndte der at ske noget. Sangen “Shoe Box” kom med på lydsporet til den populære tv-serie “Friends”, og gruppen blev inviteret med i en anden tv-serie med ungdommelig appel: Beverly Hills 90210. Dermed var jorden gødet for et amerikansk gennembrud, og det kom med “Stunt” i 1998. Albummet toppede på Billboards albumliste, og der kom flere succesfulde singleudspil fra pladen.
Af en eller anden grund fik opfølgeren “Maroon” ikke samme succes. Men ikke desto mindre var det den, der åbnede mine ører. Jeg lånte den i den lokale biblioteksbus, fordi jeg synes, at coveret så interessant ud og navnet var spøjst. Nysgerrigheden var med andre ord vakt.
Barenaked Ladies kategoriseres som alternativ rock eller indie-rock. Det er pop-rock, hvor vægten er lagt på gode melodiøse sange med interessante tekster. De leveres med smittende energi og stor spilleglæde.
Efter at have opgraderet WordPress til den seneste udgave på grund nedbrud – eller hvad man nu skal kalde det, når bloggen ikke vil vise sig på skærmen – så dukkede der lige pludselig et lille cgi-skrift op, når jeg gik ind på forsiden. Men kun i Ubuntu. Jeg ignorerede skriftet. På pop-op-vinduet kunne jeg se, at skriftet stammede fra en webadresse med endelsen cn, der er et foretrukket domæne-suffix i Kina. Jeg gik ind på siden, men der var et login, som spærrede for yderligere research. Efter en dags tid forsvand cgi-skriftet så af sig selv. Har nogen forsøgt sig med noget på bloggen?
Opdatering: Jeg har forsøgt med en række tiltag (sikkerhedsskanning, test af “dårlig naboskabs”-links m.m.) og håber, det hjælper. Hvis I kan bidrage med beskrivelser af problemer i oplever ved at besøge min blog så skriv. Til kamp mod det onde!
Opdatering 2: Fjernelsen af kineserierne har åbenbart også haft en positiv betydning for mængden af spam, der siden i går er faldet en del…
I tresserne var det usædvanligt, hvis tyske, fransk eller andre ikke angel-saksiske navne slog internationalt igennem. Jeg kan tydeligt huske, hvordan tyske navne – fx Die Lords – som man kunne se på tysk tv, aldrig gjorde sig uden for Tysklands grænser. Også franske navne så og hørte man kun undtagelsesvis. Jane Birkin og Serge Gainsbourg gjorde det med “Je t’aime”, men det var vist mere på grund af sangens “frække” karakter end på grund af dens franske oprindelse. Francoise Hardy gjorde det også, fordi hun havde et rigtig hitpotentiale. Men ellers…
Franske grupper som Les Chaussettes Noires (De sorte sokker) og Les Chats sauvages (De vilde katte) var store navne i deres hjemland uden nogensinde at markere sig uden for Frankrigs grænser. Det førstnævnte band huserede i årene 1960 til 1964 og excellerede i en stil, der blandede Shadows-guitarlyd, Chuck Berry og andet fra engelsk og amerikansk pop. Les Chats Sauvages fulgte i Sokkernes fodspor i 1961 og holdt ud lige så længe, altså til 1964. De to bands var pionerer i fransk rock’n roll sammen med Johnny Halliday.
Heldigvis kan internettet – og fx YouTube – råde bod på de oplevelser, man ikke fik dengang, fordi grænserne var trukket så hårdt op…
Og her giver Les Chats Sauvages “Sherry”, der jo blev et stort hit herhjemme i Red Squares’ version. Kattenes er bestemt heller ikke så tosset…
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger