Sometimes I see How the brave new world arrives And I see how it thrives In the ashes of our lives Oh yes, man is a fool And he thinks he’ll be okay Dragging on, feet of clay Never knowing he’s astray Keeps on going anyway
[Chorus] Happy new year, happy new year May we all have a vision now and then Of a world where every neighbour is a friend Happy new year, happy new year May we all have our hopes, our will to try If we don’t we might as well lay down and die You and I
https://youtu.be/vS2lWkn4g9g
Uret tikker. Nedtællingen til 2021 er begyndt. Så inden rødvinen gør mit blik tåget og nytårsaften tager overhånd så: Et glædeligt nytår til alle bloggens læsere, nye som gamle, til alle jer der har sendt mig musik til anbefaling – det er altid en fornøjelse og glæde – og til alle jer der bare kom forbi ved en tilfældighed. Godt nytår med ABBAs uforlignelige, uopslidelige, bittersøde nytårssang.
Ja, vi nærmer os nytårsaften med raske skridt . Den og det nye år er kun ‘et skud borte’. Og her får i karantineungerne og deres farmand Colt i det gamle Rolling Stones-nummerr “Gimme Shelter”, der med lidt god vilje kan forstås som en slags nytårssang…
Som lovet kommer her en sidste pladeanbefaling (?) i år. Nemlig Kasper Søeborgs & Lars Bo Kujahns Word’n Global.
Jeg har lige været ude og gå min faste tur med min hund. Og det blev en lidt sindsoprivende oplevelse i dag, fordi unge mennesker i nabolaget har taget hul på nytårsfejringen med affyring af (ulovligt) larmende nytårsfyrværkeri. Og min hund, der er en jagthundeblanding, har en formidabel hørelse og han bliver meget bange og skræmt, når der pludselig affyres knaldfyrværkeri. Til gengæld har han det fint med beroligende musik, musik der ikke voldsom og larmende. Faktisk har forskning vist, at musik kan have den modsatte virkning af støj, fx nytårskrudt, og få hundens hjerte- og vejrtrækningsrytme til at falde, dæmpe angst og sågar have en postitiv indflydelse på immunforsvaret.
Så det var meget passende, at jeg nu, hvor den obligatoriske formiddagstur er overstået, har sat Word’n Global på musikafspilleren. For den udstråler alt det, som nytårskrudt ikke gør, nemlig ro, balance, afklarethed og skønhed.
Som pladetitlen antyder er vi ovre i en form for world music. Pladen henter sin inspiration i den berømte persiske digter, teolog, mystiker m.m. Rumis digte. Rumi (Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī) levede fra 1207-1273 og især hans digte har fået stor udbredelse i de arabiske kulturområder, men også udenfor – fx i USA og i Asien – i kraft af solide oversættelser. Rumis digtekunst betragtes som hovedværker inden for sufilitteraturen og er blevet opfattet af nogle læsere som en slags poetisk pendant til selve Koranen. Og der er tale om digtekunst – i hvert fald på originalsproget – med en særlig metrik.
Præcist hvordan Rumis inspiration har fænget Søeborg & Kujahn ved jeg ikke, men det er tænkeligt, at der både er tale om en spirituel og musikalsk (metrisk) påvirkning. Og i så fald kan man (jeg!) sige, at inspirationen virker i kraft af en meditativ ro og stemningsfuldhed. Med et tidstypisk ord kan man måske vove at tale om en slags musikalsk mindfuldness. En musik, der først og fremmest tilstræber ro, harmoni, fred og skønhed.
Og det opnås i et instrumentalt møde mellem spanske guitarer ( Søeborg), Quanoon (Kuhan), Tabla (Nathan Kumar), bambusfløjte (Shashank Subramyam) og fløjte (Chris Poole). Blid flamenco møder mellemøstlige arabesker og dansk stoicisme. I hvert fald et verdensmusikalsk sammenløb, der lykkes som en meget inciterende og smuk alliance, der kun kan sætte lytteren i en tilstand af afspændthed og ro.
Man kan også vælge at sætte en diskret parentes om al snakken om persisk poesi og verdensmusikalsk legering og konstatere, at der bare er tale om en rigtig dejlig plade, der sagtens “bare” kan lyttes til, og nydes for sine stærkt musikalske, beåndede og beroligende, smukke numre. Som en slags moderne easy listening, der passer perfekt som et modstykke til vor tids rastløshed, hastværk og støj (i enhver forstand). Hermed varmt anbefalet.
Kasper Søeborg & Lars Bo Kujahn – Word’n Global – Producere: Søeborg og Kujahn – Olafssongs. Er udkommet.
Det var et tilfælde, jeg i går fik set Florian Henckel von Donnersmarcks film Værk uden skaber ( Werk ohne Autor ) i går. Jeg sad og zappede rundt på tv-oversigten og fik så øje på den på den tyske kanal ARDs program. Jeg har længe haft filmen på min lille liste over nyere film, jeg gerne vil se, så det var et lykketræf at finde den der. Oven i købet fandt jeg så ud af, at man på min tv-boks kan sætte danske undertekster på, selv om det er en tysk kanal. Og det er en stor hjælp for fruen i huset, der ikke er så stærk ud i det tyske.
Donnersmarck er kendt for De andres liv om en Stasiagent, og Værk uden skaber er allerede blevet rost til skyerne og nærmest kanoniseret som mesterværk. Og ingen tvivl om det, det er en mesterlig film. En film med flere lag, der smukt flettes sammen til en mangetydig fortælling.
Filmen dækker den for Tyskland vitale periode fra 1937 til 1967, altså fra nazismens fremkomst til op Berlinmurens opdeling af de to Tysklande. Vi følger den lille dreng Kurt Barnert, og i den første scene af filmen er han seks år gammel med sin tante Elisabeth på en udstiling for “Entartete Kunst”, en nazistisk kureret udstilling, der viser moderne kunst, der i følge nazisterne var udtryk for degeneration og derfor skadelig for det tyske folk.
Kurts tante Elisabeth er erklæret anti-nazist og – viser det sig – lider af en psykisk forstyrrelse (skizofreni) og hun opfordrer drengen til at se sandheden og ‘ikke at se væk’. I en scene sidder hun splitternøgen ved klaveret, hvor hun mener at finde meningen med det hele i en enkel tone. Og den lille Kurt er tydeligvis både betaget og forført af tantens gale handlinger og tanker. Og det ender da også med, at hun bliver indlagt og aflivet i nazisternes racehygiejneprogram, der ikke tolererer mennesker, der ikke lever op til det ariske ideal.
Ansvarlig for tantens aflivning er gynækologiprofessor Seeband, der er indbegrebet af en opportunist, som uden tøven udfører den nazistiske eutanasipolitik. Men han er også far den unge pige Elisabeth, kaldet Ellie, som Kurt forelsker sig i, da han som voksen kommer på kunstskole i Dresden. Men den sammenhæng forbliver en hemmelighed for Kurt.
Kurt har kunstnerisk talent. Man ser ham som lille dreng sidde og tegne en nøgen kvinde, og tante Elisabeth ser drengens talent og anerkender det. Og Kurt forfølger sit talent ved at blive billedkunstner. Han skoles først inden for nazisternes særlige æstetik, der dyrker det ariske og det tyske folk. Dernæst – i Dresden – skal han indordne sit talent under DDR-statens socialistiske realisme, der dyrker arbejderen, bonden og folket. Først da han sammen med Ellie flygter og flytter til Vesttyskland, inden Berlinmuren rejses, får han mulighed for at finde ud af, hvad hans talent indeholder. Men heller ikke her er kunsten helt fri, erfarer Kurt. Penge og konkurrence spiller en afgørende rolle, så det er svært for Kurt at finde sit eget udtryk.
I mellemtiden er der sket det, at krigen er overstået. Kurts fader, der først nægtede at melde sig ind i nazistpartiet, men siden følger trop, ender som trappevasker, fordi man ikke kan bruge fhv. nazister som skolelærere. Svigerfaderen, professor Seeband, slipper for retsforfølgelse, fordi han efter at være blevet interneret af russerne, redder en højtstående russisk militærpersons kone og barn under en livstrusende fødsel. Og russeren betaler prisen ved at holde hånden over Seeband, indtil tresserne, hvor han forflyttes til Moskva og derfor ikke længere kan garantere Seebands sikkerhed. Seeband må flytte til Vesttyskland, hvor han fortsætter sit arbejde uden at skulle stå til regnskab for sin nazistiske fortid.
Men man kan ikke bare glemme fortiden. Og den er også hele tiden diskret til stede. Fx i forholdet til svigersønnen Kurt, der ikke lever op til Seebands idealer for en svigersøn. Og han påfører sin datter Ellie en fosterfordrivelse, fordi hun ikke skal have et barn med den mindreværdige Kurt. Seebands nazistiske menneskesyn er ikke forsvundet, selv om krigen er forbi, men lever videre i Seebands tanker og ord som et stykke ubearbejdet, aktivt fortid. Og på et tidspunkt dukker fortiden op, idet Ellie kommer i tanke om, at hun som lille pige har set sin far stå selvbeundrende foran spejlet i en skræddersyet SS-uniform på det tidspunkt, hvor han var ansvarlig for det nazistiske eutanasiprogram.
Kurt leder efter sit kunstneriske udtryk, og han bliver hjulpet på vej af sin kunstprofessor Van Verten, der kan se et potentiale i Kurt og ud fra sine egne smertelige erfaringer fra krigen kan bevæge Kurt til at finde sit eget udtryk eller sin egen idé i sig selv. Og det gør Kurt, da han efter langt tids søgen og eksperimenteren med moderne stilarter, begynder at male billeder af gamle sort-hvide fotografier (fra familiealbum og aviser). Det første billede er af hams selv som dreng sammen med tante Elisabeth. Dernæst et billede fra en avis af Seebands nazistiske chef, der er blevet arresteret i Vesttyskland. Og så et billede af svigerfader Seeband, som han har fundet i en ansøgning, som svigerfaderen har bedt Kurt om at sende. Endelig laver han et billede, hvor Seeband, Kurt, tante Elisabeth og Seebands nazichef, der er overlejret i hinanden som en slags sammensmeltet erindringsbillede.
Netop dette sammensatte billede er det nærmeste, filmen kommer til et egentlig opgør med den nazistiske fortid. Svigerfader Seeband kommer ind i Kurts atelier, hvor han ser billedet og det gør ham nærmest mundlam og får ham til at gå. Scenen er ladet med betydning. Det er klart at Seeband ser sin kriminelle fortid materialiseret i det går billede. Kurt ser, at svigerfaderen bliver voldsomt berørt, uden rigtig at forstå, hvad der er på spil. Hvis man har siddet med forventninger – og det havde jeg – om, at der ville komme en slags forløsende opgør med fortiden, hvor Seeband bliver stillet til ansvar, og hvor Kurt og Ellie bliver sat ind i sagens rette sammenhæng, så bliver man skuffet. På dette spor i fortællingen slutter filmen et sted, der ligner virkeligheden, hvor den endelige forløsning udebliver.
Til gengæld ender det andet spor, Kurts kunstneriske udvikling, på en måde der, hvor den begyndte. Nemlig i en scene, hvor Kurt gentager sin tante Elisabeths oplevelse af nogle bussers unisone dytten.
Filmen fortælles i et roligt tempo, og dens store styrke er, at den på smukkeste vis væver forskellige historier – Tysklands historie, en families historie, en kunstnerisk udvikingshistorie m.m. – sammen uden at lade den munde ud i nogen form for entydighed. Det er op til den enkelte at læse en forståelse ind i filmen.
Så kom coronavacinationen omsider til Danmark. Og pressen fik endnu en lille, bitte nyhed, som den vil kunne drive rovdrift på de næste mange uger og måneder. Og som forventet var pressen også til stede, da den første dansker, en ældre mand på et plejehjem i Voldsmose, fik sin indsprøjtning. Han tog det, om man så kan sige, i stiv arm og med en humørfyldt kommentar om, at nu ville han gå op til sit værelse og få sig en kold øl. Og jeg tænkte straks på The Doors og deres “Roadhouse Blues” med ordene, “Well, I woke up this morning, And got myself a beer” – og den efterfølgende sætning, der også er oplagt, situationen taget i betragtning: “The future’s uncertain and the end is always near”.
Som jeg har fortalt i min præsentation af bloggen, så arbejdede min mor i køkkenet, før hun blev gift med min far. Hun var “kokkepige” hos det bedre borgerskab i København under krigen. Derefter udfoldede hun sine kundskaber i vores hjem.
Og hun havde lært alt, hvad der skulle til for at virkeliggøre det gammeldags danske køkken. Og jeg har ofte opholdt mig i vores lille køkken, når hun kokkerede over de to-tre gasblus, der var i lejligheden. Og har set og lært noget uden på noget tidspunkt at blive inddraget direkte i madlavningen. Det gjorde drenge ikke almindeligvis dengang i halvtredserne og starten af tresserne. Så det var først, da jeg drog hjemmefra for at studere ved Århus Universitet, at jeg fik brug for at kaste mig over kogekunstens teknikker. Og heldigvis havde jeg altid min mors hjælp ved hånden – eller rettere: telefonisk. Og så havde hun udstyret mig med de mest nødvendige hjælpemidler. Aflagte gryder, pander, tallerkner, knive osv. Og – ikke mindst – ovenstående lille kogebog fra firmaet Tørsleffs Husmoder Service.
En lille 128 sider stor bog (eller rettere: hæfte) med – som forsiden fortæller – 300 opskrifter inden for supper, saucer, grønsags-, fiske-, ægge-, macaroni-, ris- og kødretter. Og der var her jeg fandt svaret på, hvordan jeg skulle lave mit første større måltid (til kollegianerne på mit kollegium): brunkål (s. 36). Og siden har den lille røde bog fulgt mig gennem tykt op tyndt. Og selv om jeg siden har fået andre,mere moderne og dyrere kogebøger, så er det altid den, jeg vender tilbage til, når den står på traditionelle danske retter.
Tørsleffs Husmoder Service blev oprettet i 1939 for at markedsføre firmaets produkter. Og den lille røde bog – og seriens andre bøger – kan stadigvæk fås. Min udgave kostede 9, 25 kr. I dag kan man finde den på nettet og hente den ned ganske gratis so pdf-fil. Og den er stadigvæk en gave for den, der holder fast i det traditionelle, danske køkken.
Lad os lige for en ordens skyld vende tilbage til 1970. Dengang var tiden omkring jul og nytår en god tid for pladeselskaberne. Det var her, der skulle hentes ind til bundlinjen. Og 1970 var ikke nogen undtagelse.
I december 1970 udkom bl.a. T. Rex, Eric Burdon & War The Black Man’s Burdon, Nico Desertshore, Love False Start, Captain Beefheart & The Magic Band Lick my decals off, baby, The Move Looking on, Ry Cooder, Ten Years After Watt, Quicksilver Messenger Service What About Me og Vashti Bunyan Just Another Diamond Day.
Men der sket også andet i den måned. John Lennon gav sit berømte interview med Rolling Stone (d. 8/12), The Doors spillede deres allersidste koncert på The Warehouse i New Orleans, og endelig blev opløsningen af The Beatles officiel og endelig med udgangen af måneden.
Jorma Ludwig Kaukonen kom til San Francisco som 22-årig for at studere og spille musik. Han øvede sig på sin guitar og fik jobs på de lokale coffee houses, hvor han bl.a. spille bag en ung Janis Joplin, da hun fik indspillet sine historiske demoindspilninger “The Typewriter Tapes”. Og på universitetet fik han en klassekammerat ved navn Paul Kantner, der inviterede Kaukonen ind i sit nye band, der også talte Marty Balin. Kaukonen fik lov til at døbe bandet Jefferson Airplane. Og her fik Kaukonen lov til at at udforske de nye teknologiske muligheder, der var for el-guitaren, og fik dermed en afgørende rolle for den såkaldte psykedeliske sound. Han fik også mulighed for at engagere sin gamle ven Jack Casidy på bas, da den oprindelige bassist stoppede.
Og i 1969 dannede Kaukonen og Casidy Hot Tuna som et sidestykke til Jefferson Airplane. Et sted, hvor Kaukonen og de andre kunne få afløb for deres spillelyst, og – viste det sig – en redningsplanke, da Jefferson Airplane begyndte at gå i opløsning omkring 1971-73. Hot Tuna holdt sammen indtil 1978, og inden da havde Kaukonen også fået gang i en solokarriere, som han kunne forfølge i tiden efter de to bands.
Pilen pegede på DR2, hvor Pernille Fischer Christensens Unge Astrid blev vist. En film om den svenske børnebogsforfatterinde Astrid Lindgrens barn- og ungdom, tiden før hun blev forfatterinde.
I rammefortællingen ser man den ældre Astrid Lindgren ved skrivebordet i sin lejlighed i Stockholm, hvor hun læser fødselsdagshilsner fra sine læsere, primært børn, der i tegninger, sang og tekst fortæller om hendes betydning for dem og stiller spørsmål om hendes fortællekunst. En rammefortælling, hvis dramaturgiske berettigelse ret beset begrænser sig til at fortælle os, hvilken ung Astrid, vi har at gøre med.
Derfra sendes vi tilbage i tiden til dengang Astrid LIndgren var seksten år gammel og endnu hed Ericsson til efternavn. Hun vokser op i en bondefamilie, hvor især moderen er gudsfrygtig og dyrker kirkelivet med nidkærhed. Og Astrid, en pige med livsappetit og rebelske tilbøjeligheder, finder, at religionen er udtryk for hykleri, blandt ved ikke at give drenge og piger lige muligheder i livet. Storebroderen får lov til at være længere ude om aftenen end hun selv gør. Det unge stjernefrø Alba August fremstiller smukt den unge Astrid, der rummer støbeformen til såvel Pippi Langstrømpe som Ronja Røverdatter. Et kvikt pigebarn med muligheder, der rækker langt ud over det konservative bondesamfunds grænser.
Astrids overskud kommer til udtryk i en sekvens, hvor hun er til bal i forsamlingshuset og får lov til at være bænkevarmer. Hun reagerer ved at kaste sig ud i en vild solodans, der udløser en betagelse hos byens avisredaktør Blomberg, der straks har et godt øje til Astrid. Efterfølgende kontakter han Astrids far for at tilbyde Astrid et job som medhjælper ved Vimmerby Tidning. Et tilbud, der får dobbelt betydning for den unge Astrid. Dels får hun gang i skriveriet på journalistisk vis. Hun får skrevet notitser og bliver sendt ud og lave en rapportage om om et nyt tog, der kommer til byen. Og dels opstår der et romantisk forhold mellem den ældre, gifte redaktør og Astrid. En romance, der resulterer i, at Astrid bliver gravid med drengen Lasse.
Barnefaderen Blomberg risikerer at blive dømt for utugt og bilder Astrid ind, at det kan betyde en fængselsstraf. Og Astrid vælger at føde sit barn i dølgsmål i Danmark og lade drengen blive passet sammesteds af en erfaren plejemor (spillet af Trine Dyrholm).
Historien om Astrids kamp for at realisere sit kærlighedsforhold og blive gift med Blomberg og ikke mindst at få sin lille dreng tilbage til Sverige udgør filmens centrale problematik. En bevægende og næsten ubærlig fortælling, hvor den unge Astrid skal træffe nogle tunge og modige valg. Og hvor hun må erkende, at kærligheden til Blomberg ikke er, hvad hun troede, hvorfor hun må vælge et liv som eneforsørger, da plejemoderen bliver alvorligt syg. Historien om den udenomsægteskabelige graviditet bygger på Astrid Lindgrens egen beretning, som hun i mange år holdt for sig selv. Og det antydes i filmen, at netop denne livsforandrende oplevelse udgør en slags hovedstol i Lindgrens senere forfatterskab. En hovedstol, hvorfra hun trak sin forståelse af børns verden og sit livssyn. Men heldigvis nøjes filmen med at antyde en sådan fortolkningsmulighed, for den vil selvfølgelig være diskutabel og kontroversiel.
Ret beset er vores viden om, at hovedpersonen Astrid er forfatterindens Astrid LIndgren som ung, kun nødvendig for at forstå de diskrete allusioner til forfatterindens univers og for at sælge filmen. For selve fortællingen om den unge kvinde, der får et barn uden for ægteskab og kæmper sin kamp for barnet, kan sagtens stå alene. Og det lykkes for instruktøren at fortælle historien enkelt, smukt og bevægende. Anbefales.
Efter en juleombæring af publikumssuccessen Bagedysten diverterede DR1 med Anders Matthesens og Thorbjørn Christoffersens animationssucces Ternet Ninja. Da den kom frem i 2018 blev den en stor succes, og af samme grund fik jeg den ikke set dengang. Det er sådan et princip jeg har: Hvis en film får for megen omtale, så vil jeg ikke se den, før al viraken har fortaget sig. Og det har den så nu.
Ternet Ninja er en kompleks historie om den 12-årige dreng Aske, der går i syvende klasse og lider de kvaler, der hører til den alder. Han bliver mobbet af bøllen Glen fra specialklassen, og så er han smaskforelsket i den coole Jessica, der er indbegrebet af ungdommelig utilnærmelighed og bevogtet af to blonde frøkner. Og oven i hatten, så har Aske, der er en moderne, maskulin udgave af Askepot, en mor, der helt er optaget af det alternative og lever sammen med fiaskoen Jørn og dennes overvægtige søn Sune. Og hvordan kommer Aske så ud af den klemme? Det kunne man sige var grundfortællingen i filmen.
Et sted i Thailand producerer Philip Eberfrø Ninjadukker til salg i bl.a. Danmark. Under et besøg på fabrikken, der drives på slavelignende forhold og med børnearbejdere, mister Eberfrø sit ternede tørklæde, der ved en fejl bliver syet om til en ternet Ninjadukke. Direktøren reagerer ved at tæve slavearbejderbarnet ihjel med en stok, og han forlader fabrikken med en klassisk, kapitalistisk undskyldning for brugen af børnearbejde. Hvis han ikke gør det, så er der en anden.
Men den ternede Ninja er ikke bare en legedukke. Det viser sig, at dukken kan bringes til live og at den bærer på de historiske ninjaers moralkodeks. Den ternede ninja skal sørge for, at retfærdigheden sker fyldest. Og det indebærer, at Philip Eberfrø skal betale den højeste pris for sit barnemord og sine lyssky forretningsmetoder. Og den ternede ninja, der kommer til Aske som en fødselsdagsgave fra onkel Stewart, indgår en aftale med Aske om, at hvis han hjælper Aske med alle hans problemer, så skal Aske til gengælde hjælpe ninjaen med at få retfærdigheden til at ske fyldest.
Aske accepterer kontrakten. Og i det følgende oplever man så, hvordan ninjaen får lært Aske, at han skal sætte handling bag sine ord og ikke frygte noget. Og ad omveje får han gjort op med bøllen Glen og at komme i nærkontakt med den begærede Jessica. Aske lærer sig selv at kende og opdager, at han selv er en slags ninja, der blot skal have lov til at leve det ud. Og så skal han leve op til sin del af aftalen, der indebærer, at han sammen med ninjaen finder Philip Eberfrø og tager livet af ham. Men Aske er på det tidspunkt blevet så forandret, at han ikke kan være med til den del af aftalen. I stedet for overtaler han ninjaen til at udsætte den nedrige direktør for en skæbne, der er værre end døden. Og Aske har en plan, der går ud på, at Eberfrø på en rejse til Thailand skal pågribes som narkosmugler og sendes i fængsel derude. Og sådan går det i en spektakulær aktionsekvens.
Selv om filmen altså er en ret så kompliceret historie, der involverer alt fra børnearbejde, narkohandel, skolemobning, disfunktionelle familieforhold og selvtægt, så er den dybest set en gammeldags fortælling om det godes kamp mod det onde og med en morale, der ikke er til at tage fejl af. Ternet Ninja er langt fra enhver form for postmoderne fortælling, hvor det er lagt ud til publikum at finde en passende fortolkning. Ternet Ninja er et barn af brødrene Grimm og H. C. Andersen og meget mere pædagogisk end disse gamle forbilleder.
Men først og fremmest er Ternet Ninja et særdeles vellykket stykke filmanimation, der er meget underholdende, samtidig med, at den har en frisk, fræk sprogtone, der passer til censurens aldersgrænse (fra 11 år og op), der sikrer, at den rammer det unge filmforbrugersegment, men også ældre generationer, der elsker animationsfilmkunst og kan se bort fra tidsåndens frækheder.
Selv om musikåret endnu ikke helt er ovre (og jeg har faktisk en anbefaling på vej inden årsskiftet…), så kan vi allerede begynde at glæde os til, hvad det nye år vil bringe. Og jeg glæder mig til at anbefale det nye og tredje album fra mit favoritband Big Sky Country, Autumn of Love, der nok bliver min første anbefaling i 2021. Og Big Sky Country har allerede nu udsendt en videoforsmag på pladen, nemlig nummeret “Cri de coeur”, der er en slags julehilsen fra de fine Esbjergband.
Hjertet ville ikke mere d. 21/12 og Leslie West sov ind på et hospital i nærheden af sit hjem i Florida. West blev kendt, da han var en del af heavy rock bandet Mountain, der var et af de orkestre, der brændte igennem på den oprindelige Woodstockfestival.
Man må lade julens ideologer og købmænd: De lader ikke en i fred i tiden op til og omkring juleaften. De skal nok få sneget propagandaen og reklamerne ind, hvor og når de kan. Så som en relativt afslappet julefan, der godt kan nøjes med et lille bitte selskab, lidt god julemad og et enkelt glas og undvære det store pyntede, forgranede udtræk, så er det med at holde tungen lige i munden og lade det overgå en. Man kan næsten ikke andet.
I går aftes satte min yndlingsaversion Danmarks Radio fuld tryk på propagandaen ved at genudsende den britiske, romantiske komedie (som den kaldes, lidt fejlagtigt) Love Actually for at minde os om det, vi hele tiden bliver mindet om, at julen drejer sig om KÆRLIGHED. Jo tak, vi ved det godt. Vi er ikke helt fatsvage DR, selv om I behandler os som sådan.
Men når det nu ikke kan være anderledes (med det kan det!), så tåler filmen et eller flere gensyn, fordi den er så fint skrevet, drejet og spillet. Den er letbenet, men man opdager nye små detaljer, hver gang man ser den igen. Og man kan dvæle ved replikhåndteringen og personinstruktionens fine detaljer. Ja, man bliver ikke sådan lige færdig med den film. Heldigvis for DR, der nok sender den igen næste år på samme tid.
At filmen også skamløst genbruger stor pop hører bare med til historien om denne film, der bare er for meget og netop derfor er både rørende og forførende at (gen)se. The Beatles er med (“All you need is love” i en kirkescene) og – selvfølgelig – The Beach Boys, der får lov til at runde filmen og rulleteksten af med kærlighedsṕopsangen over dem alle, “God only knows”. Hvor er det bare en storartet sang.
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger