12. januar 2016 arkiv

Hallogallo

12. januar 2016

Også Bowie havde sine helte. Blandt andre de tyske krautrockere i Neu!, der var med til at inspirere Bowie i tiden omkring den såkaldte Berlin-trilogi. Desværre har jeg ikke fulgt Neu! så meget, som jeg godt kunne have lystet, men det er der så tid til at gøre noget ved nu, hvor mesteren selv har lavet en fin pirouette og er forsvundet i livets backstage.

David Bowie som tv-stjerne

12. januar 2016

Med vanlig skarpsindighed bemærkede Fruen, at det var påfaldende, at DR tv ikke tidligere havde vist sådan en interesse for David Bowie og sendt interessante billeder og indslag om den afdøde kunstner før nu. Og det er da rigtigt, at DR med en alt andet end overraskende forudsigelighed i går valgte at bruge prime time på DR2 til at hylde Bowie i form af et (i øvrigt udmærket gammelt) interview med Thomas Vinterberg, en til lejligheden hurtigt sammenflikket mindeudsendelse med (tilfældigt) inviterede gæster og en nyere dokumentar om “de store øjeblikke” i Bowies karriere. Og dertil skal lægges de obligatoriske indslag i DRs nyhedsprogrammer. Man græmmes og kunne godt mene, at Bowie fortjente lidt mere eftertænksomhed og planlægning i sit eftermæle. Men det tillader nyhedsjournlistikken ulidelige hastværk vel ikke…

Ovenfor ser man et såkaldt “mugshot” af Bowie fra 1976, hvor han var blevet arresteret for besiddelse af “pot” – her medtaget for blot at pointere, at heller ikke Bowie var nogen engel. Også han havde sine mørke sider. Og det var måske oven i købet dem, han forstod at iscenesætte, når han med sit kunstneriske talent fremstod som en Ziggy Stardust eller The Thin White Duke. Som Bowie selv antydede, så var han egne personlige problemer ofte drivkraften bag det subtile maskespil, han drev som kunstner – men ikke forklaringen på hans kunst.