17. april 2009 arkiv

Fire stjerner til nyt Bob Dylan-album

17. april 2009

Det er musikmagasinet Mojo, der som nogle af de første anmelder Bob Dylans seneste plade Together Through Life. Anmelderen skriver blandt andet om det overraskende album (‘den gamle overrasker overrasker sig selv’):
“Together Through Life er et album der sætter sine hooks ind tidligt og nægter at give slip. Det er mørkt og alligevel beroligende med en stor rå lyd, der rumler let som et band, der groover ved et soundtjek i en tom teatersal. Og i hjertet er der et omkvæd, der bliver ved med at hjemsøge en. For først og fremmest er dette et album om kærligheden, dens fravær og erindringen om det.”

A Whiter Shade Of Pale

17. april 2009


Det er længe siden, jeg har gjort noget ved listerne – altså listomanien. Derfor er det godt, at jeg kan læse, at englænderne har lavet en liste over de offentligt mest afspillede sange gennem de sidste 75 år. Hvordan de har opgjort det, vil jeg ikke fortabe mig i. Blot konstatere, at Procol Harums “A Whiter Shade of Pale” kom ind som nr. 1. At The Beatles først dukker op længere nede på listen, kan jeg godt leve med, for Procol Harums musikstykke er en født klassiker, der stadigvæk kan få mine små nakkehår til at rejse sig, når jeg hører orgelet sætte i gang og Gary Brooker fremføre Keiths Reeds syrede tekst… The Crowd Called Out For More…”

“Det mandarinskivebolsjefarvede, strømlinjede superhyl møder Pumpehus-slænget” – som film…

17. april 2009

Da jeg var en 13-15 år brugte jeg megen tid på det lokale skolebibliotek for at synke ned i obskure bøger, der kunne fortælle mig noget om den dragende og frastødende voksenverden, som ventede mig lige om lidt. Og jeg kan huske, at jeg med stor appetit og lyst kastede mig over Tom Wolfes beretning om Ken Keasey og The Merry Prankster med den danske titel “Det mandarinskivebolsjefarvede, strømlinjede superhyl møder Pumpehus-slænget”. Ikke mindst det farvestrålende, hippe omslag (med en dominerende orange farve, så vidt jeg husker) tiltrak mig som en magnet. Jeg tror ikke, at jeg forstod halvdelen af, hvad jeg læste. Men sådan er det jo med læsningen i den alder. Først med tiden går det op for en, hvad man har slugt med åbne og modtagelige øjne og ører.
Nu kan jeg så læse på nettet at selvsamme værk, hvis engelske titel er “The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline Baby”, skal filmatiseres. Det er den anerkendte instruktør Gus Van Zant, der påtager sig den “umulige” opgave at overføre boen til lærredet…

Genhør: Zoot Money

17. april 2009

Apropos tysk bigband-musik, så kom jeg forleden i tanke om den engelske musiker, bandleader, Hammond-spiller m.m. Zoot Money (egl. George Bruno Money), der sammen med fx Georgie Fame gav rocken og R&B’en en saltvandsindsprøjtning af Hammond-orgel-centreret bigband-sound i tresserne og måske også inspirerede danske navne som Melvis og Peter Belli. Sammen med sit Big Roll Band tilførte han musikscenerne i hjembyen Bournemouth og London energi og vitalitet og blev et efterspurgt live-act. Zoot Money er stadigvæk aktiv og er en af den slags musikere, der har en stor stjerne hos andre musikere, men aldrig har gjort sig særligt bemærket ved stort pladesalg. Han har bl.a. arbejdet nært sammen med Alexis Corner, The Animals, Small Faces og andre fra tresserscenen.

Erindringsglimt: James Last – en tysk koncertleder

17. april 2009

Lige som Giro 413, “Efter skoletid”, “Top 20” m.m, så er tysk TV-Unterhaltung en del af min mediale dannelsesbaggrund. Lige fra dengang, mine forældre fik deres første sort-hvide modtager (var det en Arena?), var jeg den uskyldige modtager af det ene tyske tv-underholdningsprogram efter det andet. Konceptet var enkelt. Et stort tv-orkester, dansepiger, en konferencier eller to – og så en række solister af forskellig observans. Det var her jeg lærte den særlige tyske schlagertradition at kende og tyskernes forkærlighed for store, professionelle bigbands, der kunne lægge en solid grund under enhver munter tv-aften og ethvert party.
I tresserne dukkede så fænomenet James Last op. Han havde længe været undervejs (faktisk fra fyrrerne), men blev i løbet af det årti indbegrebet af tysk bigband-Unterhaltung. På det ene album efter det andet omsatte James Last og hans sangere og musikere tidens populære musik til James-Last-sound. Min mor var vild med ham og indkøbte adskillige af hans album, som så fik lov til at spille på min grammofon, når fjernsynet ikke lige forsynede familien med tyske underholdningsprogrammer.
Selv om jeg godt kunne høre, at musikerne var dybt professionelle, så blev det aldrig noget, der faldt i min smag. Det forblev et produkt, en vare, der i al sin forudsigelighed modsagde det, jeg søgte – og stadigvæk – søger i musikken…
James Last fylder i dag 80 år og fejrer sin fødselsdag med en række koncerter i Tyskland og Benelux-landene, hvor han stadigvæk har en stor og trofast fanskare. Til lykke med dagen. Vi vil fejre den med at sætte The Animals’ Collection på grammofonen…

Piratbugten dømt

17. april 2009

I dag faldt der dom i sagen om den svenske fildelingstjeneste Pirate Bay. Og, som man måske kunne forvente, blev de fire svenskere bag tjenesten dømt for at være medskyldige i piratkopiering. Dommen lyder på 1 års fængsel og tilbagebetaling af 18 millioner kroner til dem, der har lidt skade ved fildelingen. Altså opretshaverne til filernes indhold.
Men sagen er langtfra slut. Pirate Bay-folkene har fra starten kundgjort, at de ville appellere dommen, hvis den faldt ud til anklagernes fordel. De fire svenskeres påstand er, at de ikke har del i det ulovlige fildeleri, men alene har muliggjort det via deres bittorrent-baserede tjeneste. Sagen – som altså slet ikke er slut endnu – er interessant, fordi den tematiserer den dybe konflikt mellem den traditionelle copyright-tænkning, der har sine rødder i analoge kopieringsteknologier, og internettets stadigt mere avancerede digitale kopieringsteknologier. Hvordan denne konflikt løses, kan det være svært at gisne om, men copyright-tanken vil blive forvandlet. Det sker allerede…