4. april 2009 arkiv

Tom Lundén og Bifrost…

4. april 2009

For meget længe siden – faktisk i 2006 – omtalte jeg kort bandet Bifrosts imponerende gennembrud i 1976. Og her i dag har jeg genhørt deres ambitiøse opfølger, dobbeltalbummet “Til en sigøjner”. Og jeg undrede mig lidt over, hvad der mon blev af orkesterets talentfulde sangskriver Tom Lundén? Er han mon stadigvæk aktiv i musikken? Og det fik mig til at researche lidt på nettet.

Og så faldt jeg over Bifrosts vist nok ret nye, officielle hjemmeside, hvor der var dokumentation for, at Lundén – heldigvis – lever i bedste velgående og stadigvæk laver musik. Her er Toms Requiem til Hans Vinding (Hyldemor), der er lavet af Tom og hans “MGK elever” (MGK står, vist nok, for Musikalsk Grundkursus, der holder til på Bornholm)Â i 2008:

På hjemmesiden fandt jeg også et link til DRs Bonanza-side, hvor Bifrost giver en herlig, sprælsk udgave  af “Rippet og flået” i afdøde Sten Bramsens udsendelse “Spil op” (1982).

På sitet finder man også Tom Lundéns beretning om Bifrosts første år, hentet fra genudgivelsen af debutalbummet.

Marvin Gaye – 70 år, hvis…

4. april 2009

Den 2. april ville sangeren Marvin Gaye være fyldt halvfjerds, hvis ikke en kugle fra hans egen faders pistol havde stoppet hans livsbane allerede den 1. april 1984. Dermed sluktes en af de mest fascinerende stemmer i Motown-imperiets stald.

Sexual Healing….

Sverige og fildelingen: Ipred-lovens vedtagelse og konsekvenser

4. april 2009

I onsdags, den 1. april, trådte den nye svenske lovgivning, kaldet Ipred-loven, i kraft. Ipred står for Intellectual Property Rights Enforcement Directive og henviser til et EU-direktiv fra 2004, der har til formål at beskytte intellektuel ejendom på især internettet. Fx film, musik og lydbøger. Det nye ved den svenske lov er, at det nu er tilladt kunstnerne og deres organisationer gennem en dommerkendelse at få udleveret navnet på en person, hvis computers ip-adresse kan sættes i forbindelse med illegal downloading og/eller uploading af copyright-beskyttet materiale. Hvor langt sagsanlæggeren vil gå – fx til en advarsel eller krav om erstatning – er op til sagsanlæggeren at beslutte. Endvidere er loven ikke retroaktiv. De forbrydelser, der er foregået før 1. april er ikke omfattet af den nye lov.
Den første mærkbare konsekvens af den nye lov blev nærmest en verdensbegivenhed i går. Kilder fra The Guardian over El Pais til Det Tyske Presseagentur kunne berettte, at internet-data-trafikken i Sverige faldt med omkring 40%, efter lovens vedtagelse. Det bratte fald har allerede gjort offentligheden opmærksom på et forhold, der måske ikke har været i fokus, når debatten om ulovlig fildeling har været oppe at vende: At en hel industri – internetudbyderne – har lukreret på fildelingstrafikken (hvorfor er det nu, at internetudbyderne konkurrerer på at sælge billige højhastighedsforbindelser? Hvem har brug for en 20 megabitsforbindelse?). Og – hvis faldet er konstant – det vil betyde tab af arbejdspladser og lukning af virksomheder…
Noget andet situationen – hvis ellers statistikken kan tages for pålydende – peger på, er omfanget af fildeling. Hvis op mod halvdelen af de svenske internetbrugere “fildeler”, så er omfanget stort. Svenskerne diskuterer lige  nu heftigt, hvad årsagen til det massive fald kan skyldes. Er svensker alle til hobe pirater og illegale downloadere? Eller skyldes det måske – en mulig, nærliggende forklaring – at den almindelige svenske internetbruger for alvor er blevet usikker på, om det han eller hun henter ned på sin computer er legalt materiale? En masse filer kastes jo i grams på nettet, medens andet er illegalt.
Eksperterne diskuterer også langstidseffekten af den nye lov. Vil det massive fald holde sig? Eller vil det gå som sidst, da Pirate Bay blev lukket? Efter nogen tid steg trafikken igen.
I øvrigt har Pirate Bay-bagmændene, der jo som bekendt står anklaget, slået igen over for den nye lov. Pirate Bay har lanceret Ipredator, der er en tjeneste, som gør brugerne af piratbugtens service anonyme. Mod en mindre betaling stiller Ipredator en anden ip-adresse til tjeneste for brugeren, som derfor ikke kan spores.
Kampen om internettet fortsætter altså ufortrødent – og vi følger udviklingen med interesse. Det handler jo om meget mere end copyright (penge), men også fx om borgernes retssikkerhed, demokrati og andet godt.

Fra forsømmelsernes bog: The Who “Endless Wire”

4. april 2009

The Who var et af de bands, jeg holdt virkeligt meget af i tresserne. Bandets evne til forene stærkt iørefaldende, hitpotentielle popsange med intelligente tekster og hele energien fra den oprørske beatmusik, kommercialisme og oprørskhed hånd i hånd, var et vellykket projekt. Pete Townshends kunstneriske ambitioner, der udmøntede sig i rock-operaerne Tommy og Quadrophenia, var uden tvivl kunstneriske højdepunkter i bandets karriere, men for mig var det også ensbetydende med et tab af det, der oprindeligt gjorde The Who til noget særligt.
Efter Quadrophenia synes jeg, at det tabte gnisten lidt. Pladerne Who by Numbers, Who Are You, Face Dances og It’s Hard var ikke dårlige plader, men i mine ører var der lidt for langt mellem snapsene, og inspirationen var ofte erstattet af ydre, kommercielle hensyn.
Derfor har det været en fornøjelse at lytte til The Whos seneste udspil fra 2006 Endless Wire. Måske er det ikke tilfældigt, at pladen indleder med en utvetydig allusion til hovedværket Who’s Nexts glansnummer Baba O’Reilly. For Endless Wire tager tråden op fra dengang, hvor Townsend skrev inspirerede rocksange og ballader. En temmelig imponerede tour-de-force er det. Hele 21 numre består pladen af. Heraf udgøres halvdelen af minioperaen Wire &Glass. Musikken har klare reminiscenser af The Whos glansperiode, hvor de store sange blev skrevet, men samtidig er inspirationen fra nutidens sangskrivningen til stede. Fx kan et par sange lede tanken hen på selveste Tom Waits.
Det er en dejligt, positiv oplevelse at lytte til det hæderkronede band spille af indre nødvendighed. Anbefales varmt.

PS. Pladen kan fås meget billigt i de lokale pladebutikker…men er rigeligt penge værd, hvis den skulle anskaffes til fuld pris.

Leonard Cohen – poesi, sangskrivning og Zen

4. april 2009

Siden gymnasieårene har jeg været meget interesseret i Zen-buddhismen. Min religionslærer introducerede mig til Eugen Herrigels bog “Zen og bueskydning”, der er beretningen om en vestlig, heideggeriansk filosofs møde med østlig mystik i form af Zen. En bog om en tankeverdens forsøg på at forstå en radikalt anden. Og om den lære, man kan drage af et sådan møde. Som jeg læste den dengang, indebar den en kritik af de vestlige kulturers dyrkelse af materialismen, af Jeget og Fornuften. Af den højt besungne Individualisme, der spærrer for en forståelse af, at vi dybest set er forbundne med hinanden og verden i øvrigt.
En religiøs tankeverden, ja, men – i hvert fald i nogle udgaver – befriet for forestillingen om bagvedliggende guddom, der er udspringet og meningen med livet.
Mange år senere, på universitetet, fandt jeg så ud af, at der også i vestlige tankesæt er mere eller mindre kætterske strømninger, der også forholder sig kritisk til vores kulturs dyrkelse af Hovedet. Fx hos den gamle jøde Sigmund Freud.
Disse indledende bemærkninger blot for at henvise til et fint interview med Leonard Cohen, hvor han fortæller om sit forhold til zen, sangskrivning og poesi. Med mere.