22. april 2009 arkiv

Pastor Langballe om universitetet

22. april 2009

Det er ikke med min gode vilje, at jeg indrømmer det. Men det usandsynlige er faktisk sket, at jeg er blevet enig med Dansk Folkepartis nestor, Jesper Langballe, om noget. I dagens udgave af Berl. Tidende har han forfattet en kronik, hvor han leverer et frontalangreb på den borgerlige regerings universitetspolitik.
Han langer også kraftigt, demagogisk og ideologisk ud mod den vejrmølle, der går under navnet “68-bølgen”. Men lad det nu ligge. Det interessante er, at Langballe rejser spørgsmålet om, hvad en “borgerlig universitetspolitik” mon kunne tænkes at være? Underforstået: Hvis den ikke er som den, der aktuelt føres.
I Langballes optik tager regeringen – akkurat som det skete i halvfjerdserne – “samfundet” som gidsel for sin politik. Der skal forskes for “samfundets skyld”. Men, hvor samfundet i det vist nok venstresnoede halvfjerdsere var mere eller mindre synonymt med “arbejderklassen”, så er “samfundet” under Fogh-Løkke lig med “erhvervslivet”. Hvad der er godt for erhvervslivet – det private forstås – antages at være godt for alle andre. Tankegangen – i universitetssammenhæng – udmøntes af en af universitetslovens åndelige fædre, Helge Sander, der har skabt sloganet: Fra tanke til faktura. Og politiken er indrettet derefter. Hvis ikke der er en lige vej fra tanke til faktura, så skal man ikke forvente at pengene strømmer ind…
Langballe skriver: “Hvad der tæller for regeringen, er ikke grundforskningen, men den anvendte forskning. Og naturligvis skal forskningens resultater anvendes, når de foreligger, men hvis anvendelsesformålet på forhånd dikterer forskningen,vinder forskningen intet nyt land. Den bliver blot produktudvikling og ikke en fri og selvstændig kamp for at udvide menneskets erkendelse”
Og senere hedder det: “For videnskab søger sandhed, og retfærdiggør man sandheden med et nyttigt formål ophæver man den som sandhed”. Og Langballe kalder det aktuelle universitetsideal med dets nytteorientering og taxametertænkning for “slet og ret organiseret åndløshed”.
Jeg kan ikke andet end at være enig med Langballe i hans vurdering så langt – og i almindelighed.
Det interessante er imidlertid, at Langballe ikke er i stand til at sige noget om, hvordan fremtidens universitet kommer til at se ud. Med andre ord: Hvordan en anden form for borgerlig universitetspolitik kunne se ud. Måske, fordi den moderne borgerlighed ikke er i stand til at se op fra bundlinjen og ikke har andre “værdier” end dem, der kan gøres op i kroner og ører?! Dumhed kalder Langballe det. Og i den aktuelle politiske konjunktur er der åbenbart ingen ende på dumheden og dens konsekvenser….

Allen Toussaint – The Bright Mississippi

22. april 2009

Allan Toussaint har ikke udsendt mange album gennem årene. Til gengæld er de alle uden undtagelse værd at lægge øre til. Og nu har han udsendt et nyt, overraskende album med titlen “The Bright Mississippi”, hvor han for en gangs skyld ikke fortolker egne sange med andres. Nærmere bestemt en række jazz-giganter som Sidney Bechet, Jelly Roll Morton, Django Reinhardt, Thelonious Monk, Duke Ellington og Billy Strayhorn. Om resultatet skriver BBC: “The result … is both confident and relaxed, familiar tunes made over with characterful arrangements that suggest that while Toussaint may have made his living playing rock, rhythm and blues, something of old Orleans is in his blood.”. Jeg har noteret den på min ønskeliste…

Genhør: The Beach Boys Concert

22. april 2009

Live-optagelser er egentlig en underlig størrelse: En illusion om at deltage i en koncert. Ofte er der oven i købet “pyntet” på optagelserne bagefter i form af ekstra spor og andet. Men vellykkede live-albums – som fx Whos Live at Leeds, Stones’ Get Yer Yeah Yeahs Out og Lou Reeds Rock’n Roll Animal – formår både at gengive stemningen ved koncerten og et indtryk af kunstnerne som udøvende musikere.


I 1964 var man bestemt ikke forvænt med live-album. Så det var bemærkelsesværdigt, da Beach Boys udsendte deres Beach Boys in Concert i 1964 – i øvrigt som det tredje album det år… Pladen er også på andre måder usædvanlig. Det er det sidste album, gruppen indspillede, inden forgrundfiguren Brian Wilson gik i indre eksil. Og det er det eneste live-album, der dokumenterer den originale udgave af Beach Boys. Og endelig er det det første Beach Boys-album, der røg ind på albumhitlistens førsteplads.


Det er en kendt sag, at Beach Boys Concert har været udsat for det, man kalder “post-production”. Der er manipuleret med optagelserne med andre ord. Og det har der sikkert også været gode tekniske grunde til. Ikke desto mindre giver pladen en godt indtryk af den næsten hysteriske stemning, der var til gruppen koncerter. Og man får et godt indtryk af en band, der havde spillet et hav af koncerter og var særdeles godt samspillet. Det er også værd at nævne, at pladen dokumenterer, hvordan Beach Boys spillede andres hits, fx “Papa-Oom-Mow-Mow”, Dions “The Wanderer”, “Monster Mash” og Jan & Deans “The Little Old Lady From Pasadena”. Numre, som Beach Boys ikke selv indspillede på en studioplade.


Pladen lå på den amr. hitliste i hele 62 uger, og er genudgivet i flere omgange, bl.a. i en 24-bit digital remastered udgave.