I dag har jeg lyttet en del til She & Him‘s debutalbum Volume I, der for en tid ligger som streamet album på nettet.
Duoen består af M. Ward, der vil være kendt for en række plader i eget navn, og så sangerinden Zooey Deschanel. Pladen lyser af de to kunstneres inspiration fra amerikansk country- og popmusik fra sidste halvdel af forrige århundrede. Enkel og bjergtagende musik for et gammelt nostalgisk hoved som capacs….
– Sigøjnertiggere, der sidder barfodede med et barn på skødet eller med en ramponeret harmonika, som de spiller mekanisk på, når der nærmer sig en turist…
– mennesker med hunde i sele, der færdes i de offentlige transportmidler og i alskens forretninger.
– billetryttere, der rejser med den offentlige transport med andres aflagte billetter. Haben Sie eine Fahrkarte?
– Imbiss, Döner Kebab, Asiatiske nudler, velassorterede bagerier osv. her, der og allevegne.
En af dagens små nyheder er, at Danmarks eneste museum for uddannelse og undervisning Dansk Skolemuseum lukker på grund af manglende finansiel støtte. Museet har levet af støtte fra Undervisningsministeriet, Lærerstandens Brandforsikring og Danmarks Lærerforening. Efter at forsikringsselskabet har trukket sig som sponsor mangler det lille museum 1 million kroner. Det har ikke været muligt at finde andre private sponsorer, og såvel Undervisningsministeriet som Kulturministeriet har afvist at træde til. Undervisningsminister Bertel Haarders svar til Mogens Jensen vedr. udsigten til en eventuel lukning siger vist alt om regeringens holdning til dette enestående museum: “Undervisningsministeriet vil om nødvendigt sikre, at samlingen
nedpakkes og opbevares forsvarligt, og at samlingen dermed ikke går
tabt ved en eventuel lukning”. Tilbage står så, at regeringen med sin uddannelsespolitik også snart kan lægge det danske uddannelsessystem i mølposen…
Dixie Hummingbirds er måske den mest indflydelsesrige gospelgruppe i amerikansk populærmusik. Gruppen blev dannet helt tilbage i 1928 og har med skiftende besætning sat sit umiskendelige præg på amerikansk musikliv. I nyere tid fik de stor succes, da Paul Simon inviterede dem til et samarbejde og indspillede hittet “Loves Me Like A Rock”. I 1938 kom Ira Tucker med som forsanger, tretten år gammel. Og siden har han været i centrum af gruppen musikalske udfoldelser. Nu er denne prægtige stemme forstummet. Hvil i fred.
Som man vel kunne forvente så puster Mamma Mia-filmen nyt liv i interessen for ABBA-sangskatten. New Musical Express kan fortælle at soundtracket var storsælgeren i premiereugen, hvor den distancerede andre ordinære udgivelser. Det er første gang siden Bridget Jones-soundtracket præsterede det samme i 2001. Nok så interessant er det, at soundtracket også har sendt ABBAs Greatest Hits-cd ind i top 10 igen. Det holder det skidt.
Lad os markere genopdagelsen med sangen Slipping Through My Fingers. Bo Green Jensen bemærker i sin anmeldelse af filmen, at man – som forælder til børn på tærsklen til voksenalderen – pludselig forstår sangens ord, når den fremføres på det hvide lærred. Fornemmelsen af, at de glider en af hænde… En smuk melodi.
Schoolbag in hand, she leaves home in the early morning
Waving goodbye with an absent-minded smile
I watch her go with a surge of that well-known sadness
And I have to sit down for a while
The feeling that Im losing her forever
And without really entering her world
Im glad whenever I can share her laughter
That funny little girl
Slipping through my fingers all the time
I try to capture every minute
The feeling in it
Slipping through my fingers all the time
Do I really see whats in her mind
Each time I think Im close to knowing
She keeps on growing
Slipping through my fingers all the time
Sleep in our eyes, her and me at the breakfast table
Barely awake, I let precious time go by
Then when shes gone theres that odd melancholy feeling
And a sense of guilt I cant deny
What happened to the wonderful adventures
The places I had planned for us to go
(slipping through my fingers all the time)
Well, some of that we did but most we didnt
And why I just dont know
Slipping through my fingers all the time
I try to capture every minute
The feeling in it
Slipping through my fingers all the time
Do I really see whats in her mind
Each time I think Im close to knowing
She keeps on growing
Slipping through my fingers all the time
Sometimes I wish that I could freeze the picture
And save it from the funny tricks of time
Slipping through my fingers…
Slipping through my fingers all the time
Schoolbag in hand she leaves home in the early morning
Waving goodbye with an absent-minded smile…
På vej ind i Tyskland og det tyske mobilnet med det klingende navn Vodafone vil jeg åbne min mobiltelefon. Men apparatet vil ikke acceptere min simkode, som jeg har indtastet tusindvis af gange før. Jeg gentager et par gange og så låser sim-kortet… Nå. Hvad der så end er den tekniske forklaring, så er problemet vel ikke større end, at det kan løses. Via Frøkenens mobil får jeg informeret Fruen, der straks kontakter selskabet. Resultat: En minimal ændring af abonnementet. Men ingen åbning af telefonens kort. I dag ringer jeg så via fastnettet – for kundeservice eksisterer selvfølgelig ikke i weekenden (for der bruger folk vel ikke deres telefoner!?). Jeg mødes med en forespørgsel, om jeg vil bruge to-tre minutter af min kostbare tid til en evaluering af kundeservicekvaliteten – efter den afsluttede service. Jeg taster 2 for nej. Og umiddelbart efter skal jeg så indtaste mit mobilnummer og en række valgindtastninger, hvorefter en automatiske stemme fortæller mig, at jeg vil blive betjent, så snart der er en ledig medarbejder. Og, at der er mere end fem minutters ventetid. Nu er mere end fem minutters ventetid jo et vidt begreb. Ti minutter? Et kvarter? Eller? Man har jo læst disse hersens avistest af ventetider, og de er ikke befordrende for optimismen. Stemmen gentager mekanisk sit budskab – Du vil…osv. – og afløses af en melankolsk mandestemme, der lyder som Tue West (og sikkert er det, selv om lyden er so-so). Omsider lyder en ung dames stemme. Frisk og imødekommende. Jeg forklarer hende kort og præcist, hvad der er sket, og hvad situationen er. På mobilen står der at læse: Kortet er låst af udbyder. Men hun kan ikke finde beskeden på sin skærm og er derfor på Herrens mark. Heldigvis har jeg været omkring firmaets hjemmeside og kan derfor fortælle hende, at hun kan sende mig et nyt simkort (formedelst 99 kr). Og jeg tillader mig at fremhæve, understrege og bøje i neon, at det skal være med det samme telefonnummer. Om kortet kommer i morgen? Næ, det kan hun ikke love, men man kan da håbe. Og jeg takker af. Og venter i håbet om at få et simkort med det rigtige telefonnummer en dag engang.
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger