3. juli 2008 arkiv

Young Comets – dansk band med rødder

3. juli 2008

Jeg kan ikke tælle. I hvert fald troede jeg, at jeg havde omtalt alle de plader, jeg fik for en slik, sidst jeg var på biblioteket. Næ, jeg havde glemt det mest overraskende køb – et album med Young Comets. Det var et rent impulsvalg. Der var ikke andre titler, der appellerede til mine sanser. Og jeg havde aldrig hørt om Young Comets. Men med sådan et selvbevidst navn kunne man måske være heldig at løbe ind i noget lytteværdig musik.
Det viste sig, at De unge kometer består af tre unge, danske mænd: Jacob Rathje (sang, guitarer og keyboards), Jarno Varsted (sang, harmonika og melodica) og Rune Kjeldsen guitarer, mandolin og banjo). Siden pladen blev lavet har der vist været et par udskiftninger. Men Jacob og Jarno skulle stadigvæk være med. Lidt research på nettet afslører, at bandet holder til på det københavnske spillested Mojo, og på Mojos hjemmeside kan man også læse, at de unge kometer godt kan lide Taj Mahal, Ry Cooder, Muddy (Waters), The Band, Erik Olsen (!), Hank Williams m.fl. Så ved vil allerede, hvilken boldgade vi er ovre i. Musik med rødderne dybt ned i den amerikanske musikalske muld. Men også i den engelske rock.. For pladen lægger ud med en habil udgave af The Whos My Generation. Det siger noget om bandets tro på sig selv, at de tør give sig i lag med sådan et klenodie – og oven i købet slippe godt fra det.
Medens vi er ved kopierne så giver Young Comets også to sange af McKinley Morganfield til bedste: Louisiana Blues og Can’t Be Satisfied (oven i købet i to udgaver). Og det gør de vældig overbevisende. I øvrigt er Morganfields kunstnernavn: Muddy Waters. Resten af de i alt 12 sange er skrevet af Rathje, Kjeldsen, Marstokk, og Varsted og de bevæger sig ubesværet i blues – og rockspektret. Bandet skulle efter sigende have givet nogle gode koncerter i Mojo, og det tror man gerne, når man lytter til pladen. De spiller med uimponeret gåpåmod og musikalitet, og man får lyst til at lægge vejen forbi, når man kommer til hovedstaden næste gang…

Myspace

Ian Curtis’ gravsten stjålet

3. juli 2008

Som det ikke var nok med at spraye grafitti på H. C. Andersens gravsten. Nu har nogle vandaler (fans?!) stjålet Joy Division-forsangeren Ian Curtis’ gravsten. Curtis’ gravsted i Macclesfield er blevet et pilgrimsted for Joy Division-fans på samme måde som Jim Morrisons i Paris. Indtil videre er politiet uden spor af gerningsmændene. Skam tage dem!

Love will tear us apart

Metropolis – genopdaget

3. juli 2008

I 1927 havde Fritz Langs nu berømte fremtidsfilm Metropolis premiere. Det var Langs håb, at den rekorddyre film ville være en reel konkurrent til det fremadstormende, kommercielle Hollywood. Men, som det ofte går med store værker, så blev det såvel en publikums- som en anmelderfiasko. Og skæbnens ironi sørgede for, at filmen blev beskåret kraftigt, så den bedre kunne gøre sig på det amerikanske marked…
Denne skæbne betød også, at Langs originale udgave gik tabt. Eller – det troede man i hvert fald. For i sidste uge dukkede en glemt kopi af den oprindelige film op i Buenos Aires.
I 1928 havde en argentinsk filmudlejer fået fat i en kopi af originalen, så den kunne vises for et argentinsk publikum. Og filmrullerne blev siden hen opkøbt af en samler, Pena Rodríguez, som igen solgte dem videre til Museo del Cine i Buenos Aires. Da samme museum for nylig fik en ny leder, Paula Félix-Didier, opdagede hun den glemte film, fordi hendes ex-mand havde hørt rygter om en særlig lang film, der skulle ligge i gemmerne…
Journalister ved kulturredaktionen på Die Zeit har haft lejlighed til at se de genfundne scener og kan berette, at de har væsentlig betydning for forståelsen af filmen.
Nu arbejder Murnau-Stiftelsen og andre på, at få lavet en renoveret udgave, så biograffolket med 80 års forsinkelse kan få at se, hvad Fritz Lang egentlig ville give sit publikum.

Metropolis