25. juli 2008 arkiv

Ramma-Lamma, Ding-Dong. GREASE fylder 30!

25. juli 2008

I disse dage er det nøjagtig 30 år siden Randal Kleisers musical-filmatisering “Grease” fik premiere i amerikanske biografer. Den blev optaget på Venice High School i Californien med australske Olivia Newton-John og John Travolta i hovedrollerne som det arketypiske unge high-school-kærestepar Sandy og Danny. Barry Gibb fra The Bee Gees skrev titelnummeret, og det blev fremført af Four Seasons-legenden Frankie Valli. Resten af sangene blev skrevet af habile sangskrivere som John Farrar – kendt fra Marvin, Welsh and Farrar (Hopelessly Devoted, You’re The One That I Want) og Warren Casey og Jim Jacobs (Summer Nights).
I de mellemliggende år er såvel film som plade blevet klassikere, der genoptrykkes hele tiden. En af de mest succesfulde nyere musicals. Det kan der ikke herske tvivl om.
Hvor, kunne man spørge, gider nogen dykke ned i en halvtredser-uskylds-dyrkende amerikansk fantasiverden? Svaret er enkelt tror jeg: Sangene er enkle, medrivende popsange, der forholder sig aktivt til de musikalske klicheer og skabeloner fra perioden – og så indeholder musicalen den uopslidelige (?) fortælling om kærlighed, jalousi, uvenskab, forsoning og – ikke mindst – romantisk happy end.
Sandt at sige var det ikke min kop te, dengang den kom frem. Men mange af mine kollegiekammerater – ikke mindst pigerne – skrålede gladeligt med på sangene til fester og i hverdagen. Jeg var i øvrigt heller ikke meget for Saturday Night Fever, selv om jeg godt kunne se, at filmen havde nogle oplagte kvaliteter.
Hvis jeg nogensinde skulle komme i tvivl om Grease-musicalens kvaliteter behøver jeg blot at ty til ungpigeværelset her i casa. Hun har for længst opdaget såvel film som musik og har indlemmet det i sin samling. You’re the One That I Want Uh-Hu-Hu-….

Grease

Pladeproducer Hugh Mendl er død, 88

25. juli 2008

En af de mest indflydelsesrige engelske pladeproducere, Hugh Mendl, er død i en alder af 88. Det var ham, der stod for Lonnie Donegans skifle-succes “Rock Island Line”, der var en vigtig inspirationskilde for en lang række unge musikere i tressernes pop- og beateksplosion, blandt andet de fire gutter i The Beatles. Mendl var tilknyttet det stødt voksende plademærke Decca og blev siden drivkraften bag det progressive undermærke Deram, hvor blandt andet Moody Blues klassiske album Days Of Future Passed (1967) blev til under hans ledelse. Andre navne, som Mendl var med til at opdage, var David Bowie, Genesis, Caravan og John Mayall og hans Bluesbreakers. Hvil i fred.

Janis Ians selvbiografi

25. juli 2008

Den fine amerikanske sangerinde, musiker og sangskriver Janis Ian har nået den alder, hvor der er en hel del liv at kigge tilbage på, og har derfor skrevet sin selvbiografi. At dømme på anmeldelserne så er den skrevet med samme omhyggelighed som hendes sange. Ikke noget med ghost-writer og snik-snak i spandevis… Wall Street Journal bringer et fyldigt uddrag fra bogen og radio NPR Radio har viet en hel side til bogen, hvor man også kan høre et otte minutter langt radioindslag om og med pigen, der i 1966 fik et stort hit med sangen Society’s Child og rystede såvel musikbranchen som store dele af det amerikanske samfund, fordi sangen handlede om raceblanding…
I forbindelse med bogen er der meget passende udgivet en dobbelt-cd med et udvalg af hendes bedste sange fra den lange karriere. Hvis man ikke kender hendes sangskriverkunst, kan man passende begynde her, for de fleste af hendes mest kendte sange er med.

Society’s Child (liveoptagelse med en 16 år gammel Ian) – betagende. Et andet hit – At Seventeen – om at være i den alder og føle sig lidt anderledes… En fin koncertoptagelse.
Tilbagespoling

Patsy Cline-morgen

25. juli 2008

Jeg måtte tidligt op. Ganske vist er det stadigvæk ferie – og heldigvis for det – men det er også varmt på dansk sommermanér: En fugtig, tung varme, der ligger over ens dyne som en stor svamp med lunkent vand. Altså: Op lille Hans, op lille Hans og foretag dig noget (u)fornuftigt.
Emmylou Harris’ version af Back in Baby’s Arms sendte mig lige i armene på Patsy Cline, der lagde beslag på denne morgens lydtæppe, sådan som hun ofte har gjort.
Kun 30 somre blev hun, inden en flyulykke satte en stopper for hendes færden på denne jord. Men med sin fyldige, klare stemme og sin unikke, emotionelt drevne frasering sikrede hun sig en permanent plads på stjernehimlen. Der findes et hav af mere eller mindre gennemtænkte opsamlingsplader med hende- men selv de ringeste af dem er værd at lægge øre til. På grund af stemmen. Her er hun iført hele country-outfittet:

Og her iført et mere outsideragtigt outfit – med en jalousisang, der synges, så man tror hende…