11. november 2008 arkiv

1968: Strictly Personal – Captain Beefheart

11. november 2008

I 1968 udsendte Captain Beefheart sit andet album, Strictly Personal, som opfølger til den vellykkede debut, Safe as Milk. I følge myterne omkring pladen, så tog det et års tid at få den i hus. Og kaptajnen var i en højproduktiv fase, hvor der blev indspillet langt mere end det, der kom med på pladen. Pladen udkom på mærket Blue Thumb, som pladens producer Bob Krasnow ejede. En del af det indspillede materiale fra disse sessions er siden dukket op på Mirror Man (1971) og I May Be Hungry But I Sure Ain’t Weird (1992). En sjov ting ved dette hovedværk i Beefhearts produktion er, at pladen har et strejf af tidens psykedeliske tidsånd over sig.

Beefheart i en optagelse fra samme år:

Mere musik fra hedenold: Jacks Beat Records Anthology nr. 1

11. november 2008


Jeg har fået fat på endnu en udgivelse fra Frost Records, der som bekendt specialiserer sig i mere eller mindre obskure udgivelser fra de glade tressere. Denne gang drejer det sig om en antologi af udgivelser fra Jack Fridhjofs lille pladeselskab Jacks Beat Records, der i årene 1965-69 fik udgivet 60 singleplader og fire album. Et imponerede antal.

Når det lykkedes Jack at få produceret så meget i sit lille “æggebakkestudie”, så hang det sammen med to forhold. For det første var det svært for jyske, fynske og andre ikke-københavnske bands at få indspillet noget uden for hovedstaden; for det andet betalte grupperne selv produktionen – helt eller delvist. Jack og Erik Hansen (alias The Lonely One) stod for produktionerne.


I det medfølgende hæfte kan man læse historien om Fridhjofs lille con amore-pladeselskab og dets indiskutable betydning for den tidlige beatmusik. Der er sjove fotos, hvor Jack har besøg af Jørgen Mylius og Gunnar “Nu” Hansen i det lille hjemmegjorte studie.


På musiksiden finder man fx The Snakes, der nåede at være opvarmningsband for Swinging Blue Jeans – og The Who, da de besøgte århus-hallen i 1965. Horsens første pigtrådsgruppen The Rockets, efterfølgerne The Roosters og århus-gruppen The Victors indspillede også hos Jack. Fra Hjørring kom The All Arounds, og fra Skals The Swifters. Børkop leverede Shadows-dyrkerne The Sioux, Ikast The Wiking Strings og fra Thy kom – ja – Thyfonerne, der var inspireret af Johnny & the Hurricanes. Også Odense og Hobro var med i form af The Arons og The Powers. Nævnes skal det også, at Jack selv indspillede plader for sit eget selskab.


Mest blogrelateret, nostalgisk interesse knytter sig til et par navne fra capacs fødeby, Esbjerg. Black Four omtales som et band, der muligvis kom fra Esbjerg-egnen. Men der ringer ikke rigtig nogen klokke her. Det gør der til gengæld ved navnet Johan Lind & The Epics. Johan Lind var Esbjergs Hr. Pigtråd og en af Jacks største successer. Det sidste skyldtes Linds coverversion af Chris Andrews’ hit Yesterday Man.

Jeg kan huske, at de to versioner kappedes om populariteten blandt ungerne hjemme i baggården. Jeg endte med at købe Andrews’ udgave. Lind, der blandt andet optrådte på tv i 1961 ( i udsendelsen “Vi unge”, der blev transmitteret fra Esbjergs stormagasin Centralmagasinet på torvet) og var et fast indslag på Esbjergs beat-scene Africano, er stadigvæk aktiv, hvilket man kan forvisse sig om ved at følge linket under hans navn.


Ud over at være en uundværlig dokumentation af lokal beat-musik fra dengang, så er der musikalske oplevelser på pladen. Igen er det slående, at musikken dengang var drevet af stor begejstring og ungdommelig energi, som man godt kan savne lidt nu til dags i den veletablerede pladeindustris produkter.

Biblioteksfund: Robin Williamson

11. november 2008

Det lokale bibliotek havde igen ryddet op i cd-lageret, og jeg kom hjem med seks næsten nye cd’er til samlingen. Tre for tyve. Den ene er Robin Williamsons’ album fra 2002 Skirting the River Road. Williamson vil være kendt som den markante forsanger i hedengangne Incredible String Band. Når man har hørt den stemme en gang, glemmer man den aldrig…
Allerede i tiden med Incredible String Band begyndte Williamson en solokarriere. I 1971 kom Myrrh. I 1976 dannede han The Merry Band, der indspillede tre album – Journey’s Edge, American Stonehenge og A Glint At The Kindling (1977-79). Derefter forfulgte Williamson en solokarriere, hvor han har dyrket den såkaldte barde-tradition med musikalsk iscenesatte fortællinger og digte. Selv om Incredible String Band har været gendannet et par gange, har Williamson forfulgt sit soloprojekt, og fra starten af dette århundrede har han samarbejdet med det prestigefyldte pladeselskab ECM, der især er kendt for nogle meget æstetisk producerede jazz-cd’er. Skirting The River Road er den anden cd på dette plademærke. Og pladen minder en hel del om Incredible String Bands musik, der også blandede elementer af folk, jazz, renæssancemusik, klassisk og østlig musik. Med sig på pladen har Williamson en håndfuld udsøgte jazz-musikere fra ECM-kredsen: violinisten Mat Maneri, basisten Barre Philips, multi-instrumentalisten Ale Möller og saxofonisten Paul Dunmall. Teksteren på pladen er af Walt Whitman, William Blake og Henry Vaughan. Hvis man – som capac – holder af Incredible String Band, kan det varmt anbefales at lægge øre til denne plade.

The Incredible String Band – Painting Box

Lokumspolitik – besparelser på folkeskolen

11. november 2008

I går kunne man læse, at regeringen og DF havde afsat 100 millioner, så kommunerne kunne gøre noget ved de meget omtalte “ulækre toiletter” i folkeskolerne. Politikerne bag aftalen var, som der stod, ‘trætte af’ at høre om disse toiletforhold.
I dag kan man så læse, at halvdelen af kommunerne planlægger at skære yderligere ned på folkeskoleområdet. Det går især ud over den særlige pædagogiske indsats over for trængte elever, det generelle timetal (= mindre undervisning), vikardækning (=mindre undervisning) og undervisningsmaterialer.
Så kan nogle børn måske glæde sig over, at sidde på et nyistandsat toilet, når der alligevel ikke er så meget andet at foretage sig!
Regeringens strategi er tydelig nok. Når klagerne over nedskæringernes effekt breder sig, så lapper man lidt hist og her. Nogle millioner til ventelister her, nogle millioner til lokummer dér. Det er lige som at tisse i bukserne. Men bare vent til den aktuelle økonomiske recession rigtig slår igennem, så vil sprækkerne af den succesfulde nul-skattepolitik for alvor blive synlige. Man begynder at forstå, hvorfor regeringen har så travlt med at eksportere det overordnede økonomiske ansvar til EU…