19. maj 2009 arkiv

Repremiere i mit indre mørke – læst og påskrevet

19. maj 2009

Blandt den efterhånden betragtelige bunke bøger, der ligger ved min seng, har jeg nu omsider fået gnavet mig igennem Søren Ulrik Thomsens Essay-samling “Repremiere i mit indre mørke” fra i år.

S.U.T., som han kaldes, og jeg er nogenlunde jævnaldrende, og det giver en særlig indfaldsvinkel til læsning af en sådan erfaringsbaseret bog. En ting har slået mig ved læsningen, nemlig den betydning, det har, at man – når man runder de 50 – får en særlig bevidsthed om den historie, man er en del af.

Den ungdommelige indbildning om, at man (kun) udgør en særlig generation blandt generationer – med unikke erfaringer og overlegen tilgang til tilværelsen, blegner – og man får et skærpet blik for det, der på tværs af årtier og – ja – århundreder, binder os sammen med andre generationer. Selv om enhver generation selvsagt har noget særligt, der adskiller fra alle foregående, så er der også fælles gods.

Generationen omkring punk-opgøret, som S.U.T knytter sig til, var påfaldende i deres rebelskhed – i moden, musikken, attituden osv. Men samtidig var selve rebelskheden noget, de delte med de foregående generationer. De unge har noget til fælles med dem, der engang var unge. Selv om de helst ikke vil tro det…


Når denne forbundethed går op for en, åbnes også ens øjne og ører for de tidligere generationers udtryksformer. Fx i musikken. Det kommer fx tydeligt frem i essayet om musik “Så klog at man kan undvære ørerne”, hvor titlen netop sigter til den unge S.U.T’s besserwissen med hensyn til musik. En bedreviden, der fx afskrev sangerinden Grete Ingmann enhver interesse, fordi hun gik i garbadinebukser, lignede digterens egen mor og optrådte i den småborgerlige del af underholdningsbranchen med Melodi Grand Prix og koncerter hos Palle Tivoli.

Nu, hvor forfatteren – i citeret samstemmighed med kollegaen, musikanmelderen Klaus Lynggaard – opfatter Ingmann som en af dansk pops helt store sangerinder, så kan ungdommens vildfarelser let komme til at se pinlige ud. Men essayet handler ikke bare om bagklogskabens lidet flatterende lys, men også om, at den tyngde, livet giver i erfaringen, gør, at man får øjnene og ørerne op for ikke bare den historiske bundethed i fx et stykke musik, men også for det, der – i bedste fald – rager ud over samtiden. Det er overskrider tidsbundetheden i kunsten. Det transhistoriske, med en fint og fremmed ord.


Thomsens bog er, som dette eksempel, viser en tænksom bog, der – uden på nogen måde at være intellektuel i sin tilgang – reflekterer sin samtid på en personlig og underholdende facon. Anbefales.

Pirate Bay-skandalen vokser

19. maj 2009

Først blev det afsløret, at dommeren i den internationalt omtalte sag mod Pirate Bay var inhabil til jobbet, fordi har var engageret i foreninger, der kæmper for ophavsrettens bevarelse og mod tjenester som Pirate Bay. Nu viser det sig så, at også appelretsdommeren Ulrike Ihrfeldt har været engageret i flere af de samme foreninger. Ganske vist meldte hun ud i 2005, men hun har næppe ændret holdning til grundlaget for foreningerne. I hvert fald bør det være hævet over enhver tvivl, at dommere i en sådan sag ikke står i ledtog med hverken anklager eller anklagede…

The Doors – Live in Pittsburgh 1970

19. maj 2009

Omtalen og genhøret af Doors’ vellykkede Absolutely Live! gav mig blod på tanden og lyst til at opsnuse flere af de live-indspilninger, der er kommet siden med gruppen. For The Doors er et af de tresserbands, der står mit musikalske hjerte nærmest og som gennem årene har bevaret den musikalske fascinationskraft usvækket.
Sidste år udsendte nostalgi-pladeselskabet Rhino The Doors Pittsburgh Civic Arena 1970 . Der er tale om optagelser, der er taget fra bandets egne Bright Midnight Archives. Ialt firs minutter fra den koncert de afhold i Pittsburgh den 2. maj 1970. Til forskel fra Absolutely Live!, så er er der tale om mere “rå” indspilninger, der ikke er redigeret så hårdt, nærmest nænsomt af den gamle lydmand Bruce Botnick. Lyden er ikke state of the art anno 2009, til gengæld trænger musikken igennem.
Det er en kendt sag, at Jim Morrison ikke altid var appelsinfri, når han gav koncert. Faktisk var han syrehovedet over dem alle i følge Grace Slick, der aldrig har oplevet nogen konsumere så megen sprut og så mange stoffer som Morrison. Og ofte var han også knokkelskæv på scenen, så de andre musikere havde nok at gøre med at holde ham til mikrofonen. Men i denne optagelse virker han yderst oplagt og energisk i sjælden grad. Det betyder også, at bandet som helhed lykkes med det inspirerede samspil, der har været deres måske fornemste varemærke. Et andet varemærke fra gruppens aktive karriere er dens talent for improvisation, der folder sig ud på smukkeste vis på denne optagelse, fx i den mere end seksten minutter lange udgave af “When the Music is over”.
The Doors’ blues-baggrund skinner tydeligt igennem i denne koncert, der indledes af en kongenial fortolkning af Burnetts og Dixons “Backdoor Man”, der lydefrit glider over i bandets egen “Love hides”. Også Johnsons “Crossroads” og Dixons “Close to you” får gruppens kærlighed at føle. Det gælder i øvrigt også “Mystery Train” af Parker og Phillips, selv om dette rockabilly-nummer vel næppe kan kaldes blues…

Five To One fra PIttsburgh 1970

Danske Weblogs Top 100?

19. maj 2009

Er det sådan den ser ud?