31. maj 2009 arkiv

Piratpartiet har vind i sejlene

31. maj 2009

Kristelig Dagblad fortæller, at det svenske parti, Piratpartiet, står til at opnå helt op til 7.9 % af stemmerne ved det kommende EU-parlamentsvalg. Efter den famøse dom over Pirate Bay-stifterne har partiet oplevet en voldsom medlemstilgang, så det nu er Sveriges tredjestørste parti, medlemsmæssigt. Partiet kæmper for fri fildeling på nettet og mod en voksende overvågning på nettet. Det interessante er, at partiet repræsenterer de unge under 30 år, og man forventer at op mod 13% af de unge under 30 vil stemme på partiet. Og ungdommen er som bekendt vores fremtid…

Ana Egge – “Folk-Nina Simone” eller noget

31. maj 2009

Ana Egge er ikke, som navnet kunne tyde på, skandinav, men tværtimod en af de mange talentfulde canadiere, der befolker musikkens hus. Hun er født i 1976, bor i Dakota og har allerede seks albums på samvittigheden. Album, der har fået medvind i musikpressen derovre. Hun synger (dejligt) og spiller guitar, slide-guitar, mandolin og klaver, som det passer hende. Og det gør det ofte. I forbindelse med hendes seneste album Road to my Love skrev Rolling Stone: “Lucinda Williams once called her “a folk Nina Simone.” But Ana Egge is more country than that. Raised by hippies who grew wheat in North Dakota, the Brooklyn singer–songwriter crafts homespun hymns on her sixth disc to sing with your bare feet on the dashboard. “Bully of New York” recounts a sad late–night conversation between Egge and a park ranger whose hours broke up his marriage (best part: She met him while hitchhiking). Egge’s rootsy pedal–steel pop recalls singers like Shawn Colvin, but her sharply observed tales of the overlooked and underpaid feel utterly of the moment.”. Fire ud af seks stjerner gav det. Folk Nina Simone, det er da et kompliment, der vil noget. Og så af Lucinda Williams!

Myspace-side
Hjemmeside – hvor man kan høre
mere

Journalistikkens krise og demokratiets udvikling

31. maj 2009

Et tilbagevendende tema i denne blog har været, hvad kan kunne kalde de journalistiske mediers trængsler. Aviserne og de tradionelle elektroniske medier er trængt fra flere fronter. Aviserne har – generelt – været i tilbagegang oplagsmæssigt i årevis med enkeltstående lysende undtagelser. Og indtoget på internettet med gratis læsestof har ikke ændret væsentligt ved det problem. Fra samme front – internettet – presses de traditionelle journalistiske medier også af de mange nye, sociale medier: weblogs, facebook, twitter, friendfeed og hvad de nu hedder.

De journalistiske mediers achilleshæl er deres økonomi. Stort set alle – måske med DR som en slags undtagelse – er forretninger, der skal give overskud. Og presset på økonomien tvinger dem til at finde veje, der kan skaffe flere læsere, seere, lyttere osv. – og flere annonceindtægter. Det har fx fået de samme medier til at satse på mere underholdning – på bekostning af de klassiske journalistiske dyder. Medierne forsøger også at rumme det hele. Ingen avis uden en internetside med tilhørende weblog. Gerne flere. Og så videre.

Men når man gaber over så meget og satser på den lette underholdning, så går det uvægerligt ud over de traditionelle journalistiske styrker. De gennemresearchede artikler, den kritiske journalistik, den afbalancerede, velredigerede debat osv. Og dermed bliver den aktuelle udvikling et problem for selve demokratiet.

Et symptom på denne effekt er den såkaldte tænketank Cepos’ markante eksponering i såvel de skrevne som de elektroniske medier. Jeg har længe undret mig over, at en sådan ideologisk minoritetsorganisation så ofte kom til orde i pressen – og ofte i sammenhænge, hvor de ikke har ekspertstatus.

I Information har Ida Willig stillet samme spørgsmål. Og hun giver tre forklaringer. For det første anerkender hun, at de er dygtige til at sætte historier i verden. De er dygtige til – ud fra deres særlige liberalistiske vinkel – at søsætte “nyheder”. For det andet lever de højt på netop mediernes økonomiske trængthed. De ved, at medierne er som glubske hunde, der ganske ukritisk sluger alt, hvad der blot lugter af nyhed. Derfor laver de præfabrikerede “nyheder”, der bygger på selektiv anvendt statistik og ditto “videnskabelige undersøgelser” fra fx Center for Politiske Studier, som journalisterne så – på grund af travlhed og manglende ressourcer – sluger råt… En tredje forklaring er, at oppositionen – den gesamte venstrefløj – ikke formår at gøre dem kunststykket efter. Og det er et vink med en vognstang. Kom ud af kommunikationshullerne folkens.

Derfor ser man igen og igen Cepos-folk deltage i debatter, hvor de de facto ikke har mere at bidrage med end menigmand. Willig konkluderer skarpt: “CEPOS’s egentlige genistreg består nemlig ikke i at være dygtige til at komme i medierne. Genistregen består i, at så længe CEPOS missionerer fra en meget yderlig højrefløj, og medierne giver dem taletid som ekspertkilder, så fremstår regeringens liberalistiske projekt som en pragmatisk blød midterpolitik. Hvis et SR-alternativ med Helle Thorning-Schmidt i spidsen skal have en chance for at sætte sig på fremtidens mediedagsorden, kan de lære meget af CEPOS.”

Man må håbe, at Helle Thorning og alle andre til venstre for regeringen læser flammeskriften på væggen.

Noget andet er: Hvordan får vi medierne tilbage på rette spor? Det er et demokratisk problem, når medierne ikke i tilstrækkeligt omfang formår at håndtere samfundsdebatten og nyhedsformidlingen på en kvalificeret vis og er sårbare over for ideologiske strategier som Cepos’. Læs hele artiklen og kommentarer her