25. maj 2022 arkiv

På radaren: Fear Itself (1968)

25. maj 2022

Selv om tresserne og halvfjerdserne for længst er historie, så er det ikke ensbetydende med, at man er færdig med de årtier sådan musikalsk set. Jeg finder stadigvæk musik fra dengang som jeg enten har ladet glide i g(l)emmebogen eller som jeg har overset (-hørt). Det gælder for eksempel det psykedelisk inspirerede blues-rock-band Fear Itself.

Bandet blev ledet af Ellen McIIwane, der spillede mundharmonika, rytmeguitar og orgel, Chris Zaloom spillede lead-guitar og Bill McCord trommer. Gruppen hørte til i New York og færdedes i Greenwich Village-miljøet, da det blomstrede mest. Desværre blev det kun til et enkelt eponymt album, der blev udgivet på CD i 2006 (World in Sound). Da et af bandets medlemmer omkom i en trafikulykke, opløstes bandet og McIlwane fortsatte som solist i Canada, hvor hun har udgivet en lille håndfuld albums i eget navn, f. eks. Honky Tonk Angel (1972) og We the People (1973)

Verden rundt med the Police

25. maj 2022

Så kom den omsider. Udgivelsen med The Police og dokumentaren “Around the World”, som jeg flere gange har omtalt og som har været svært at få fat i, da den kun fandtes på VHS. Men nu er den her så i blu ray-kvalitet. Og der er oven i købet fire ekstranumre (videoer) med, hvor Police optræder for et begejstret jaansk publikum i Kyoto og en mere blandet i Hongkong. Og kors i hytten hvor energien og spilleglæden er der.

Born in the fifties, Police, Hongkong 1980

Aftenens filmoplevelse: Tiny Tim – konge for en dag

25. maj 2022

Helt tilfældigt opdagede jeg, at DR2 i går aftes diverterede med Johan von Sydows dokumentarfilm Tiny Tim – King for a Day fra 2021. Så var aftenes tv-forbrug sikret.

Filmen er en dokumentaristisk fortælling om den aparte russisk-jødiske Herbert Butros/Buckingham Khaury, der under kunstnernavnet Tiny Tim oplever en kortvarig succes som musikalsk aktivist med en særpræget falsetstemme og ukulele.

Det er en tragisk historie om en dreng, der ikke rigtig er afholdt af sine forældre og i en ung alder nærmest bliver smidt på gaden. Og han vælger at gøre sin udsatte status af særling (“freak”) til sin levevej, og det lykkes. Tresserne er en periode, hvor der er rummelighed og plads nok til mennesker, der faldt lidt uden for de gængs forestillinger om, hvad der er normalt. Og Tiny Tim var nærmest af sammenligne med de særlinge i cirkus, som en periodisk optrådte sammen med. Den skæggede dame, den tandløse operasanger osv.

Og man følger kronologisk Tiny Tims vej til succes med et medialt højdepunkt, da han første gang bliver gift på tv. En begivenhed, der har næsten lige så mange tv-seere som månelandingen. Men selv om Tiny Tim under sit aparte ydre (en stor næse, langt hår, manieret falsetstemme og klovneagtig beklædning) faktisk besidder et vis mtusikalsk talent, så er det ikke tilstrækkeligt til at holde en livslang karriere i gang. Og efter tresserne blegnede hans popularitet. Han kom ikke så meget på tv mere og der blev længere mellem koncerterne. Han ville ikke give slip på sit sceneliv og endte sine dage på scenen i 1996, hvor han kollapsede medens han sang sit største hit “Tiptoe Through the Tulips”.

Filmen er en loyal, ubesmykket beretning om en tragisk figur i underholdningsindustrien, garneret med interviews med mange af tidens kendte navne, fx Hog Farm-aktivisten Wavy Gravy. En bittersød kærlighedserklæring til en særling, der satte sit skæve aftryk på tressernes kulturliv.

Filmen ligger på DRs arkiv.

Living in the sunlight

Gegen den Krieg

25. maj 2022
Als der letzte Krieg vorüber war,
gab es Sieger und Besiegte:
Bei den Besiegten das nied’re Volk hungerte.
Bei den Siegern hungerte das nied’re Volk auch.

Die das Fleisch wegnehmen vom Tisch,
lehren Zufriedenheit.
Die, für die die Gaben bestimmt sind, 
verlangen Opfermut.
Die Sattgefressenen sprechen zu den Hungrigen
von großen Zeiten, die kommen werden.

Die das Land in den Abgrund stürzen,
nennen das Regieren zu schwer
für den einfachen Mann.

Wenn die Ob’ren vom Frieden sprechen,
Mann auf der Straße, laß alle Hoffnung fahren.
Wenn die Ob’ren Nichtangriffspakte schließen,
kleiner Mann, mach dein Testament.

Wenn der Krieg kommt, wird sich vieles vergrößern.
Es wird größer werden der Reichtum der Herrschenden.
Es wird größer werden: das Elend der Ausgebeuteten,
der Hunger, die Ungerechtigkeit und Unterdrückung.
Die werden größer werden.

Auf der Mauer stand geschrieben: Sie wollen Krieg.
Der es geschrieben hat, ist schon gefallen.

Wenn die Ob’ren vom Frieden reden,
weiß das gemeine Volk, daß es Krieg gibt.
Wenn die Ob’ren den Krieg verfluchen,
sind die Gestellungsbefehle schon ausgeschrieben.

Wenn die Ob’ren von Ehre reden,
weiß das gemeine Volk, daß es Krieg gibt.
Wenn die Ob’ren uns Ruhm versprechen,
sind die Gestellungsbefehle schon ausgeschrieben.
Wenn sie reden von großen Zeiten,
weiß das gemeine Volk, daß es Blut gibt.
Wenn die Ob’ren von Opfern sprechen,
so meinen sie unser Blut.

Sie reden wieder von großen Zeiten,
von Ehre, von Siegen.
Marie, weine nicht.

Wenn es zum Marschieren kommt:
Euer Feind marschiert an der Spitze.
Die Stimme, die euch kommandiert,
ist die Stimme eures Feindes.
Wer da vom Feind spricht, ist unser Feind.
In der Schlacht habt ihr den Feind im Rücken.

General, dein Tank ist ein starker Wagen.
Er bricht Wälder nieder.
Er zermalmt hundert Menschen.
Aber er hat einen Fehler:
Er braucht einen Fahrer.

General, dein Bomberflugzeug ist stark.
Es fliegt schneller als der Sturm
und trägt mehr als ein Elefant.
Aber es hat einen Fehler:
Es braucht einen Monteur.

General, der Mensch ist sehr brauchbar,
er kann fliegen, er kann töten.
Aber er hat einen Fehler:
Er kann denken.

Das Brot der Hungrigen ist aufgegessen.
Das Fleisch kennt man nicht mehr.
Der Schweiß des Volkes 
ist nutzlos vergossen.
Aus den Schloten der Munitionsfabriken 
steigt Rauch.
Dieser Krieg ist nicht unser Krieg.

Musik: Hans Eisler; tekst: Bertold Brecht