7. september 2008 arkiv

Keith Moon døde for 30 år siden

7. september 2008

Som min gode ven Magister Gåsegæk gør opmærksom på, så er det i dag 30 år siden (unglaublich!), at dynamoen i The Who, rockens svar på Muppets Animal, Keith Moon afgik ved døden som følge af indtagelse af “chlormethiazole edisylate”, der skulle afhjælpe symptomerne af alkohol-abstinenser, men i stedet blev medvirkende årsag til hans alt for tidlige død, et par og tredive år gammel. Han døde i øvrigt på det samme værelse, som blev endestationen for Mama Cash Elliott…

Fænomenet Sarah Palin

7. september 2008

Indtil den dag, hvor republikanernes præsidentkandidat John McCain valgte Sarah Palin til sin vice-præsident-kandidat, havde jeg en god fornemmelse i maven med hensyn til Obamas vinderchancer. Nu er fornemmelsen afløst af et ubehag. Den slags ubehag, der opstår, når man fornemmer, at udviklingen kan tage en ubehagelig drejning.
Som Danmarks Radio-kyndige medarbejder i P1 slog fast, så drejer den amerikanske valgkamp sig meget lidt om politik. Og rigtig meget om personer. Og den relativt ukendte Sarah Palin, som de semi-intellektuelle, venstresnoede mediefolk, gør grin med og kalder en “sexet bibliotekar”, har på det nærmeste stjålet billedet fra ikke bare Obama men også John McCain…

Som bekendt er dårlig omtale bedre end slet ingen omtale. Og historierne om den på mange måder ubefarne politiker fra Alaska med en gravid teenagedatter, spritkørselsdømt ægtemand, kærlighed til skydevåben osv. er ikke nødvendigvis noget, der skader hendes gennemslagskraft til den højreorienterede vælgere. Ikke mindst de kvindelige vælgere. Og hvem ved, hvad de kan få deres mænd til at stemme på!?

Man skal heller ikke undervurdere det forhold, at hun ser godt ud (her er ikke noget Hillary Clinton-kone-look, selv om Palin er mor til fem børn…) og faktisk har retorisk gennemslagskraft, som McCain må misunde hende.
Om McCain har skudt sig selv i foden ved at udnævne hende eller måske har givet sig selv og sin kampagne en løftestang, vil jeg ikke dømme om. Men jeg har som sagt en ubehagelig fornemmelse af, at Palin kan få et godt tag i de mange konservative amerikanere – og det kan blive en reel trussel for håbets kandidat, Barrack Obama.

Mere weekendøl: Ølnørdens morgenmad

7. september 2008

Mine søde studerende forærede mig som afskedsgave noget drikkeligt (ikke blomster, som det ellers er almindeligt…). Blandt andet Mikkellers Beer Geek Breakfast, der er en kraftig stout. Navnet er lidt af en joke: Hvad skal en øl-elsker med morgenmad, hvis en enkelt øl kan klare sagen. Brygget på ristet specialkaffe og lidt chokolade. Dertil en god håndfuld forskellige malt-typer, havre, byg, humle, sukker og gær. Smagen er unik. Kraftig og med en markant kaffearoma på toppen. Farven er næsten helt sort og på toppen dannes et kraftigt lysebrunt, velsmagende skum.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at man vil være mæt, hvis man starter dagen med den. Men med en alkoholprocent på 7,5 foretrækker jeg at nyde den afkølet ved dagens slutning. Den er en af mine personlige favoritter. Men man skal kun have en ad gangen…

Diamond Dogs (1974) – Bowie rocker…

7. september 2008

Albummet Pin-Ups blev efterfulgt af Diamond Dogs i 1974. Et overgangsalbum på flere måder. Pladen med det provokerende og flotte malede omslag af Guy Peellaert ((maleriet viser Bowie som halv hund halv menneske og på det originale maleri kan man tydeligt se skabningens genitalier… De blev senere malet over, da pladet kom med et foldeudomslag)), markerer en afsked med Ziggy Stardust-figuren, selv om der stadigvæk er lighedpunkter til hovedpersonen Halloween Jack.

Samtidig er pladen et kompromis-concept-album. Det var vist Bowies plan, at omsætte George Orwells berømte roman 1984 til en slags rock-teater-udgave, hvor Diamond Dogs skulle være soundtracket. Men strid om rettigheder gjorde det umuligt; i stedet er der på LP’ens side 2 en række sange, der er direkte inspireret af Orwells bog (“1984” og “Big Brother”).

På Diamond Dogs tager Bowie også afsked med en række musikere, der stod bag Ziggy Stardust-projektet. Med Tony Visconti som medproducer og sig selv som leadguitarist, bakket op af kendte folk som Aynsley Dunbar, Tony Newman og Herbie Flowers – skabte Bowie, hvad man kan kalde Bowies rock’n roll-plade. Selve ordet “rock’n roll” går da også igen på flere af sangene… “When you rock n roll with me/ No one else Id rather be/ Nobody here can do it for me/ Im in tears again/ When you rock n roll with me…“.

Med tydelig inspiration fra engelsk R&B-baseret rock’n roll – ikke mindst forbillederne i Rolling Stones – og Bowies egen rå, kantede guitarlyd ryster Diamond Dogs glam-rocken af Bowie og peger med sin kuldslåede, dystopiske tematik frem mod Berlin-trilogien.

Pladen blev populær, solgte godt og er siden blev genoptryk både i en ordinær remastered udgave og en særlig speciel 30 års jubilæumsudgave.